Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:47

23
مرداد
بـاورهای نادرست در مـورد طاسـی

بـاورهای نادرست در مـورد طاسـی

علل واقعي ريزش مو احتمالاً شما را شگفت‌زده خواهد كرد. به‌طور ميانگين از هر...

بـاورهای نادرست در مـورد طاسـی

 

 

علل واقعی ریزش مو احتمالاً شما را شگفت‌زده خواهد كرد. به‌طور میانگین از هر سه مرد آمریكایی دو نفر در آغاز 60 سالگی، دچار ریزش مو می‌شوند و بیشتر آنها دیگر فرق موهای‌شان را از وسط باز نمی‌كنند. عده زیادی از مردان از سال‌ها پیش سعی كرده‌اند كه بر این مشكل غلبه كنند و با وجودی كه راه‌حلی برای طاسی نیافتند، نگران مسائلی شوند كه به غلط بیش از حد مورد توجهشان قرار گرفت. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد كه علت اصلی ریزش مو در مردان تاس، می‌تواند مربوط به اختلالات سلول‌های سازنده مو در اجدادشان باشد. مردانی كه موهایشان در حال كم پشت شدن است، موها از خط پیشانی‌شان شروع به عقب رفتن می‌كند؛ یعنی از جلو شروع به ریزش كرده و پوست سر از جلو تاس می‌شود و به تدریج فرق سر هم پهن‌تر می‌شود؛ چون تعداد كافی سلول سازنده مو در آن ناحیه وجود ندارد. این امر نشانگر آن است كه سلول‌ها به تنهایی قادر به تكمیل رشد طبیعی و بالغ شدن نیستند؛ در نتیجه به درستی نمی‌توانند در آن ناحیه عمل كنند. این یافته به پژوهشگران كمك می‌كند تا راه‌حلی برای فعال‌سازی مجدد سلول‌های سازنده مو بیابند. عوامل دیگری كه می‌توانند باعث ریزش مو شوند، عبارتند از: بیماری، افزایش سن، ژنتیك و استفاده بیش ازحداز مواد آرایشی و بهداشتی. در عین حال شایعات و باورهای نادرستی باعث نگرانی بیشتر مردان در مورد ریزش مو شده است. به طور مثال: مرد ورزشكاری فكر می‌كرد كه پوشیدن كلاه ایمنی در ورزش باعث ریزش مویش می‌شود. برخی دیگر معتقد بودند كه چون مادرشان در كودكی موهای‌شان را با صابون می‌شسته و پوست سرشان را ماساژ می‌داده، موهای‌شان را از دست داده‌اند. مادران را به بنا حق مورد انتقاد قرار ندهید، زیرا نه صابون و نه كلاه ایمنی، علت ریزش مو نیستند. در اینجا به بررسی 9 باور نادرست در مورد ریزش مو می‌پردازیم:

 

1- مقصر اصلی ریزش موی شما، مادرتان است.

این باور صحیح نیست. با اینكه ژن طاسی در كروموزم x قرار دارد و مردها آن را فقط از مادرشان دریافت می‌كنند، عوامل دیگری هم در این میان نقش دارند. این عامل ارثی در جنس زن غالب است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند، مردانی كه پدر تاس دارند، به احتمال بیشتر، الگوی طاسی مردانه را از پدرشان به ارث می‌برند.

 

 

2- ریزش مو به معنای پیر شدن است.

بر خلاف باور فوق، مردان ممكن است در سنین نوجوانی دچار ریزش مو شوند كه بیشتر بین افراد 20 تا 30 ساله شایع است. اما اگر در سن كم موهای‌تان شروع به ریزش كند، احتمالاً نسبت به سایرین موهای بیشتری را از دست خواهید داد.

 

 

 3- داروهایی مانند «پروپكیا» و «روگین» می‌توانند از ریزش مو جلوگیری كنند.

كشف «پروپكیا» در دهه‌های اخیر یكی از مهم‌ترین پیشرفت‌های پزشكی در زمینه درمان ریزش مو بوده است. قرص‌های حاوی پروپكیا باعث كاهش میزان هورمون‌هایی می‌شود كه تعداد پیازهای مو  را كم می‌كنند و بهترین اثر را بر جوان‌ترهایی دارد كه موهای‌شان به تازگی كم‌پشت شده است. این دارو علاوه بر متوقف كردن ریزش مو، در یك سوم افراد باعث رویش دوباره قسمتی از پوست سر كه تاس است می‌شود. روگین (كه ماینوكسودیل هم نامیده می‌شود) نیز روش درمانی موضعی است كه مستقیماً روی پوست سر اعمال می‌شود و به كند شدن روند ریزش موها كمك می‌كند. اما هر دو دارو عوارض جانبی هم دارند. «پروپكیا» میل جنسی را در مردان كاهش می‌دهد و «روگین» كه باید دو بار در روز مصرف شود، می‌تواند باعث سوزاندن پوست سر شود.به این نکته توجه کنید حتما باید این دارو راپزشک متخصص برایتان تجویز کند.

 

 

 4- اگرمی‌خواهید موهای‌تان را از دست ندهید، از ژل و اسپری مو استفاده نكنید.

نیازی نیست كه ژل، اسپری مو یا شامپو را كنار بگذارید. شستن مداوم موها یا شوره سر باعث طاسی نمی‌شود. اما بعضی از مردان موهای مجعدشان را دوست ندارند و از اتوی مو استفاده می‌كنند كه می‌تواند سرعت ریزش مو را افزایش دهد. استفاده بیش از حد از اتوی مو ممكن است مشكل ساز شود.

 

 

 5- قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ریزش مو را تسریع می‌كند.

این باور درست نیست. آفتاب گرفتن و حتی برنزه شدن تاثیری در ریزش مو ندارد.

 

 

 6- مصرف بیش از حد غذاهای حاوی هیدرات كربن باعث ریزش مو می‌شود.

هیدرات كربن و گوشت قرمز، مواد مغذی‌ تولید می‌كنند كه در حفظ موها مؤثر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه كمبود آهن در غذا رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. درمان كمبود آهن (با مصرف مكمل‌های آهن) می‌تواند باعث رشد مجدد موها شود.

 

 

 7- مردانی كه از نظر جنسی فعال هستند، زودتر مبتلا به طاسی می‌شوند!

این یكی از شایع‌ترین باورهای غلطی است كه از بیمارانش شنیده است. این مسأله حقیقت ندارد و براساس پژوهش‌ها، مردان تاس نسبت به دیگران تستسترون بیشتری ندارند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز