Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:51

23
مرداد
پوست زيبا با مصـرف اين غذاها!

پوست زيبا  با مصـرف اين غذاها!

آيا مي‌دانيد چه غذاهايي با آسيب‌هاي ناشي از نورخورشيد، چين و چروك‌ها و ساير ...

پوست زيبا  با مصـرف اين غذاها!

 

 

آیا می‌دانید چه غذاهایی با آسیب‌های ناشی از نورخورشید، چین و چروك‌ها و سایر عوارض پوستی مقابله می‌كنند؟ شاید این جمله را شنیده باشید كه: «شما همان چیزی هستید كه می‌خورید» و یا «زیبایی باید از درون‌تان بتراود.» بله یك رژیم غذایی سالم باعث می‌شود پوست‌تان ظاهر و شكل خود را حفظ كند؛ همچنین برخی از غذاها، بسیاری از مشكلات پوستی را نیز درمان می‌كنند. فرقی نمی‌كند كه هدف‌تان مراقبت از پوســــــت در برابر اشــــعه‌های زیانبار نورخورشید باشد یا برطرف كردن انواع جوش‌ها و از بین بردن آثار آنها و یا كاهش چین و چروك‌های پوست، این غذاها به كمك شما می‌آیند تا شما را به هدف‌تان برسانند:

 

منابع ویتامین A

  جگر، براكلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و كلم و محصولات لبنی كم‌چرب. این مواد غذایی برای رفع چین و چروك‌های پوست و جوش‌های چركی موثرند.

 

منابع اسید های چرب امگا 3

شاید تا به حال میلیون‌ها بار شنیده‌اید كه چقدر سالمون برای رفع چین و چروك‌های پوست و جلوگیری از افزایش آنها موثر است، زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است كه به نام چربی‌‌های خوب معروف هستند؛ اما براساس پژوهش‌های به عمل آمده، تخم بذر كتان نیز حاوی این چربی‌های فوق‌العاده‌ است. اسیدهای چرب امگا 3 نه تنها باعث تقویت دیواره سلول‌ها، بلكه مانع از جذب سموم مضر و خطرناك و مهم‌تر از آن باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند و اجازه نمی‌دهند رطوبت پوست از بین برود. پوست سالم در سلول‌های خود تا جایی كه امكان دارد، آب ذخیره می‌كند و از این طریق جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. از سایر منابعی كه حاوی این نوع اسیدهای چرب بسیار مهم و مفید هستند، روغن كانولا و گردو را می‌توان نام برد.

 

چای سبز

چای سبز به خاطر خواص بی‌شماری كه دارد، برای سلامتی بسیار مفید است و توجه زیادی به آن می‌شود و گذشته از این خواص، برای مراقبت از پوست در برابر آسیب‌های مختلف نیز منبعی فوق‌العاده است. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز حاوی مواد ضدالتهابی و آنتی‌اكسیدانی هستند كه از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار ماوراء بنفش محافظت می‌كنند. در فرهنگ‌هایی كه مصرف چای سبز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد، افراد به میزان كمتری دچار سرطان پوست می‌شوند و این مسأله از نظر علمی ثابت شده است.

 

گوجه‌فرنگی پخته شده

گوجه‌فرنگی، به خصوص پخته شده آن، منبع فوق‌العاده لیكوپن است. لیكوپن آنتی‌اكسیدانی از خانواده كاروتنوئیدها و عامل رنگ قرمز گوجه‌فرنگی است كه از پوست در برابر آسیب‌های نورخورشید محافظت كرده و از به‌وجود آمدن چین و چروك‌ها پیشگیری می‌كند و در درمان سرطان پوست نیز مؤثر است. لیكوپن یك آنتی‌اكسیدان بسیار فعال است كه می‌تواند رادیكال‌های آزاد را خنثی كند. سایر منابع حاوی لیكوپن شامل هندوانه، گریپ فروت، پاپایا و فلفل هستند.

 

منابع سلنیوم

ماهی تن، گوشت قرمز و بوقلمون. این ماده معدنی از آسیب‌دیدگی سلو‌ل‌ها جلوگیری و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست كمك می‌كند. به این ترتیب پوست شما نرم‌تر، محكم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

 

آووكادو

یكی از بهترین منابع چربی‌های سالم است. چربی‌های تك‌اشباع فراوانی در این میوه نرم و خوش‌طعم وجود دارد كه از سلول‌های پوست محافظت و از ایجاد چین و چروك‌های پوست جلوگیری می‌كنند. افرادی كه آووكادو یا سایر مواد غذایی حاوی چربی‌های تك‌اشباع مصرف می‌كنند (مثل روغن زیتون، بادام و كره بادام زمینی)، پوستی صاف‌تر و نرم‌تر دارند و بسیار دیرتر دچار چین و چروك پوست می‌شوند.

 

منابع ویتامین C

مركبات، سیب‌زمینی شیرین، پاپایا و هویج  افرادی كه سه سال پیاپی هر روز 4 میلی‌گرم ویتامین C دریافت می‌كنند، 11 درصد كمتر از دیگران دچار چین و چروك‌های پوست می‌شوند.

 

توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند. قره‌قاط، توت‌فرنگی و شاتوت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نورخورشید محافظت می‌كنند. قره‌قاط غنی از فلاونوئید‌هاست كه خاصیت ضدالتهابی دارند و باعث افزایش عمر سلول‌های شده، پوست را به مدت بیشتری جوان و سالم نگه می‌دارند.

منابع غذایی حاوی ویتامین E:   بادام، روغن تخم‌ آفتابگردان و فندق. ویتامین E مهم‌ترین ویتامین برای محافظت از پوست است كه در بادام یافت می‌شود. اغلب ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان مثل ویتامین E و C به مقدار اندك در كرم‌ها به كار می‌روند تا با رادیكال‌های آزاد مقابله كنند.

 

رازهای جوانی و درخشش پوست:

بهتر است به جای پناه بردن به روش‌های درمانی و زیبایی و عمل‌های جراحی بسیار پر هزینه، از چند راز مهم برای حفظ جوانی پوست استفاده كنید. این رازها را پزشكان پوست ارائه داده‌اند:

1- ورزش كردن و داشتن یك زندگی پر جنب و جوش و فعال باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

2- هنگام كار كردن و یا هیجان‌زده شدن، سعی كنید عضلات گردن و صورت خود را كشیده و سخت نكنید؛ این كار باعث عمیق‌تر شدن خطوط و چین و چروك‌ها می‌شود و وقتی عضلات این بخش‌ها كم‌كم تضعیف شود، پوست گردن و صورت‌تان آویزان و چروك می‌شود.

3- سیگار نكشید. سیگار كشیدن باعث می‌شود اكسیژن به كندی در پوست جریان یابد، چین و چروك‌های ریز سطح پوست عمیق‌تر شده و پوست دچار لكه‌های بیشتری شود.

4- وقتی كه با هواپیما مسافرت می‌كنید، كنار پنجره ننشینید؛ چرا كه در این حالت اشعه‌های زیانبار UV بیشتر به شما آسیب می‌رسانند.

5- به پوست خود ناخنك‌ نزنید و نكنید. باعث پخش شدن باكتری‌ها روی سطح پوست و تحریك و خراش پوست می‌شود.

6- سعی كنید حتماً ساعت 11 شب به رختخواب بروید. در طول شب هورمون‌های رشد به میزان طبیعی شروع به تراوش می‌كنند و این مسأله باعث افزایش تولید كلاژن و تقویت سلول‌ها می‌شود.

7- در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر از نورخورشید دوری كنید. نورخورشید مهم‌ترین عامل ایجاد چین و چروك‌ها و آسیب دیدگی پوست می‌باشد و در این ساعات شدت آن بیشتر است.

8- تغذیه سالم بسیار مهم است. مصرف شكر و نمك را در غذاهای‌تان محدود كنید؛ زیرا موادی دارند كه به كلاژن می‌چسبند و موجب تجزیه شدن سریع‌تر آنها می‌شوند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 465 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز