Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:13

13
مرداد
جوانی و زيبايی پوست با پيلينگ!

جوانی و زيبايی پوست با پيلينگ!

اصولا پيلينگ شيميايي به اعمالي اطلاق مي‌شود كه طي آن با استفاده از ...

جوانی و زيبايی پوست با پيلينگ!

 

 

پیلینگ شیمیایی چیست؟

اصولا پیلینگ شیمیایی به اعمالی اطلاق می‌شود كه طی آن با استفاده از موادی خاص، به لایه‌برداری از پوست می‌پردازند.

 

پیلینگ در چه مواردی استفاده می‌شود؟

پیلینگ در بسیاری از مشكلات پوستی نظیر: اختلالات و آسیب‌هایی كه در اثر تابش زیاد نور خورشید در پوست ایجاد می‌شوند، مشكلات پوستی ناشی از بالا رفتن سن، اسكارها و جوشگاه باقی مانده از آكنه، ملاسما، لكه‌های صورت، كك و مك و ضایعات پره كانسر (ضایعات پوستی كه قبل از سرطان‌ها به وجود می‌آید) كاربرد دارد.

 

پیلینگ شیمیایی برچند نوع است؟

 پیلینگ شیمیایی بر سه نوع است:

1- سطحی (كه فقط لایه اولیه شاخی شده پوست برداشته می‌شود)

2- متوسط

3- عمیق.

به طور كلی در هر یك از موارد فوق، از مواد مختلفی استفاده می‌شود كه اثرات متفاوتی را در پوست ایجاد می‌كنند.

 

چه موادی در پیلینگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین این مواد، TCA (تری‌كلرواستیك اسید)، AHA (آلفاهیدروكسی‌اسید یا اسید میوه)، سالیسیلیك اسید، اسیدلاكتیك و پیروویك اسید می‌باشند، همچنین موادی مانند دی‌اكسیدكربن به صورت جامد نیز كاربرد دارد.

در پیلینگ عمیق از غلظت‌های بالای تری كلرواستیك اسید و فنل استفاده می‌شود. استفاده از این مواد، از قرن‌ها پیش متداول بوده است، ولی اسم ماده، خواص شیمیایی و چگونگی پاكسازی و از بین بردن اثرات مضر این مواد را نمی‌دانستند.

با مطالعه ادبیات پزشكی قدیم، ملكه‌ها و افرادی كه از وضع مالی خوبی برخوردار بودند، در حمام شیر ترش شده قرار می‌گرفتند كه در واقع همان آلفاهیدروكسی‌اسید یا گلایكولیك اسید است كه امروزه از آن در بازار، جهت پیلینگ و به طور متداول استفاده می‌شود.

 

استفاده از چه نوع پیلینگی توسط افراد و در منزل امكان‌پذیر می‌باشد؟

موادی مانند رتینوئیدها، ترتینوئیدها، آلفاهیدروكسی اسید (با غلظت كمتر) و تازاروتن (یكی از مشتقات رتینوئیدها) و بالاخره آیزوترتینوئین موضعی را می‌توان در منزل با غلظت‌های پایین استفاده نمود تا لایه‌برداری به آرامی صورت گیرد.

 

استفاده از پیلینگ، از چه سنی توصیه می‌شود؟

به طور كلی موارد استفاده از پیلینگ در افراد متفاوت است. در افرادی كه دچار آكنه می‌شوند، با توجه به اینكه آكنه از سن خاصی شروع شده و خود به خود بهبود می‌یابد، درمان اسكارها و جوشگاه‌های آكنه، هر چه سریع‌تر شوع شود، نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود و پوست مجددا زیبایی و شفافیت خود را باز خواهد یافت.

به نظر من، ابتدا بهترین راه درمان ضایعات آكنه به طور كامل می‌باشد. سپس اصلاح عوارض ایجاد شده (اسكار) ضرورت دارد، لذا در این مورد سن خاصی را نمی‌توان بیان كرد.

 

برای رسیدن به زیبایی و جوانی پوست چه راه‌هایی را توصیه می‌كنید؟

اصولا در افرادی كه چین و چروك‌های سطحی یا اسكارهای سطحی ناشی از آكنه دارند، با استفاده از Skin care، اسكراب، سالیسیلیك اسید و اسكوربیك اسید 5 درصد و موادی مانند ترتینوئین 05/0-02/0 درصد و حداكثر تا 1/0 درصد می‌توان این مشكلات را برطرف نمود. در مواردی كه جوشگا‌ه‌ها عمیق‌تر بوده یا چروك‌های عمیق‌تری وجود دارد، همچنین در مواردی كه پوست خشن شده و رنگدانه‌های زیادی در آن مشاهده می‌شود، می‌توان از پیلینگ‌های عمیق‌تر و سپس میكرودرم ابریشن و لیزر استفاده كرد. در مواردی كه علایم ظاهری شدیدتری به وجود می‌آید، یعنی پیری پوست به طور واضحی نمایان شده، پوست خشن شده، لك و چین و چروك عمیقی به وجود آمده و قوام پوست از بین رفته، پیلینگ‌های قوی‌تری نظیر پیلینگ فنل، دی‌اكسیدكربن و پیلینگ TCA (تری كلرواستیك اسید) با غلظت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

كاربرد لیزر در زیباسازی پوست چیست؟

 لیزرها بر دو نوع هستند:

1- لیزر Ablative (كه باعث ایجاد خراش در پوست می‌شود).

2- لیزر Non Ablative.

دستگاه‌هایی به نام (Intense pulse light) IPL نیز وجود دارد كه به غلط لیزر نامیده می‌شوند. IPL در حقیقت نوری قوی شده است كه امروزه كاربرد آن در درمان‌های پوست، بسیار متداول شده است. علاوه بر این موارد، تكنیك‌های جراحی قابل استفاده‌ای نیز وجود دارد كه با توجه به وضعیت پوست افراد (براساس تشخیص پزشك) در هر سنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 486 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز