Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:46

13
مرداد
مصرف راکوتان؛ خوب يا بد؟!

مصرف راکوتان؛ خوب يا بد؟!

در مورد جواناني كه به تازگي دچار آكنه شده‌اند، آيا بهتر نيست از ابتدا درمان ...

مصرف راکوتان؛ خوب يا بد؟!

 

 

در مورد جوانانی كه به تازگی دچار آكنه شده‌اند، آیا بهتر نیست از ابتدا درمان با آكوتان شروع شود (با توجه به اینكه اغلب این آكنه‌ها مقاوم به درمان هستند و از خود اسكار به جای می‌گذارند) و در چه مواردی تجویز آكوتان ضرورت دارد؟

برای درمان آكنه در درجه اول باید درمان‌های موضعی انجام شود. خط اول درمان در این مورد، رتینوئیدها می‌باشند كه به همراه آنها از آنتی‌بیوتیك‌های موضعی نیز استفاده می‌شود. در صورتی كه آكنه به این درمان جواب ندهد، از نوع متوسط یا شدید باشد و یا در مواردی كه آكنه ایجاد فرورفتگی و اسكار كند، از ایزوترتینوئین (آكوتان) استفاده می‌شود، ولی اغلب موارد آكنه، به درمان‌های موضعی و آنتی‌بیوتیك‌های سیستمیك جواب می‌دهد.

در مواردی كه آكنه فرم كیستیك، درشت و شدید داشته باشد، حتی اگر بیمار خیلی جوان باشد، استفاده از آكوتان از همان ابتدای درمان ضروری است، زیرا در این حالت به آنتی‌بیوتیك های موضعی یا سیستمیك جواب نمی‌دهد، ولی اگر آكنه خفیف یا متوسط باشد، پس از تجویز سایر درمان‌ها با دوز مناسب و در مدت كافی، اگر بهبودی حاصل نشود، ممكن است بنابر تشخیص پزشك، تجویز آكوتان ضرورت یابد.

 

در چه مواردی پزشك متخصص، از ابتدا آكوتان را تجویز می‌كند؟

در مواردی كه حتی آكنه شدید نباشد ولی اسكار زیادی به جا بگذارد، با شروع درمان‌های موضعی یا سیستمیك، مشاهده می‌كنیم كه پس از مدتی در تمام قسمت‌های صورت، اسكارهای آتروفیك به وجود آمده، در این مورد تجویز آكوتان ضرورت دارد.

مورد دیگر، بیمارانی هستند كه از ضایعات صورت بسیار ناراحت هستند و ممكن است دچار افسردگی شوند، در صورتی كه این افراد اصرار داشته باشند كه آكنه هر چه زودتر بهبود یابد، طبق تشخیص پزشك متخصص پوست آكوتان تجویز می‌شود.

 

اغلب دیده می‌شود والدین با وجود انجام بررسی‌های خونی توسط پزشك، نگران مصرف آكوتان توسط فرزند نوجوان خود هستند، در این مورد چه نظری دارید؟

در ابتدا باید بدانیم حساسیت مصرف در مورد خانم‌هایی كه تصمیم به بارداری دارند بسیار بالاست، به گونه‌ای كه طی دوره درمان و یك ماه پس از قطع درمان باید پیشگیری از بارداری به طور جدی صورت گیرد.

در مورد نوجوانان، معمولا عوارض خیلی جدی با ایزوترتینوئین (آكوتان) مشاهده نمی‌شود و یا بسیار نادر است، ولی گاهی ممكن است مثل هر دارویی عوارض مهمی نیز داشته باشد، اما اكثر بیماران می‌توانند این دارو را تحمل كرده، به استفاده از آن ادامه دهند.

در صورتی كه استفاده از این دارو تحت نظر پزشك متخصص پوست و با دقت پیگیری شود. اغلب اشكال عمده‌ای به وجود نمی‌آید.

به طور خیلی نادر عوارضی نظیر خشكی چشم یا كاهش بینایی ممكن است ایجاد شود.

در مورد افزایش چربی خون و بالا رفتن تست‌های كبدی نیز عموما پس از قطع مصرف، این فاكتورها به حالت طبیعی باز می‌گردند.

 

برای افراد جوانی كه دچار آكنه هستند چه توصیه‌ای دارید؟

آنچه ضرورت دارد شستشوی مرتب پوست با آب و صابون می‌باشد، زیرا از عوامل اصلی ایجاد و تشدید آكنه، پوست چرب است. همچنین از دستكاری و مصرف خودسرانه داروها، خصوصا داروهای كورتونی باید جدا اجتناب نمایند.

بعضی از پزشكان بر روی صابونی با مارك خاص و گران قیمت تاكید دارند، ولی برخی دیگر تاكید بر صابون خاصی ندارند، بنابراین بیماران عموما در مورد مصرف صحیح صابون‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. نظر شما در این مورد چیست؟

تفاوتی ندارد، صابون فقط باید از نوعی باشد كه پوست را تحریك نكند. در حقیقت استفاده از صابون با هدف كاهش چربی پوست صورت می‌گیرد، به این ترتیب می‌توان از صابون‌های مختلفی استفاده نمود، فقط بهتر است صابون از نوع ملایم باشد تا موجب خشك شدن پوست نشود.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 486 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز