Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:26

7
مرداد
لك صورت يا ملاسما

لك صورت يا ملاسما

لک صورت يا ملاسما يک عارضه پوستی شايع به خصوص در دختران و خانم‌های...

لك صورت يا ملاسما

 

 

لک صورت یا ملاسما یک عارضه پوستی شایع به خصوص در دختران و خانم‌های جوان می‌باشد. این عارضه به صورت لکه‌های قهوه‌ای تا خاکستری تیره بر روی گونه‌ها؛ پیشانی و چانه دیده می‌شود. شایع‌ترین سن بروز آن 30-20 سالگی است و در خانم‌ها بیشتر از آقایان می‌باشد.

علت‌های زیادی در ایجاد آن نقش دارند ولی مهم‌ترین علت را اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌دانند. یعنی همیشه این علت را به اضافه علل دیگر در ایجاد لک سهیم می‌دانند.

 

علل دیگر:

1) مصرف دارو بویژه داروهای هورمونی و بخصوص داروهای پیشگیری از حاملگی (به صورت قرص؛ تزریقی و یا کاشتنی ). داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند، از جمله داروهای اعصاب.

2) تغییرات هورمونی در بدن از جمله کیست‌های متعدد تخمدان (PCO) و یا بیماری غده فوق کلیوی.

با مصرف منظم کرم‌های ضد آفتاب (با SPF بالاتر از 20) هر 3 ساعت یكبار و همچنین اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید بر روی صورت در افراد مستعد، می‌توان از ایجاد لک پیشگیری نمود. برای از بین‌بردن لک با تجویز پزشک متخصص می‌توان از کرم‌های حاوی هیدروکینون با درصد‌های گوناگون (نباید بیشتر از 7-6 درصد باشد) استفاده نمود.

 

روش‌های دیگر در درمان لک صورت:

لایه‌برداری (peeling)؛ سایش پوست به صورت مکانیکی و لیزر، که بسته به پوست افراد انتخاب می‌شود. افراد با رنگ چشم و موهای روشن مقدار رنگدانه پوستی کمتری نسبت به پوست‌های تیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ می‌كند و چون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین كک و مک می‌باشد این افراد برای پیشگیری و درمان نیاز مبرم به ضد آفتاب دارند.

یکی از درمان‌های لک صورت همچنان که قبلا نیز گفته شد استفاده از پیلینگ است. ولی این روش مناسب همه افراد نیست، چون افراد با رنگ پوست تیره اصلا مناسب پیلینگ نمی‌باشند. زیرا یکی از عوارض پیلینگ، ایجاد لک می‌باشد و شانس ایجاد لک در افراد با پوست تیره خیلی بالا است .

 درمان دیگر لک صورت لیزر درمانی می‌باشد. هیچ‌کدام از روش‌های درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی‌گیرد و نیاز به تجدید درمان دارد، زیرا استعداد افراد برای ایجاد لک با این روش‌های درمانی برطرف نمی‌گردد . مصرف ضد آفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک می‌باشد.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز