Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:24

5
مرداد
تاتو يا خالكوبی

تاتو يا خالكوبی

خالکوبي پوست که امروزه يک روش جمعي در ميان مردم شده است از 5300...

تاتو يا خالكوبی

 

 

خالکوبی پوست که امروزه یک روش جمعی در میان مردم شده است از 5300 سال پیش وجود داشته، در بعضی از فرهنگ‌ها مرسوم بوده است و در بعضی از فرهنگ‌ها علامتی از زیبایی محسوب می‌شده است.  ولی به هرحال این کار ممکن است به پیدایش مشکلات پوستی شامل پیدایش کلوئید (جوشگاه‌های ضخیم)، عفونت‌ها و آلرژی‌ها منجر گردد.

 

پنج نوع  تاتوئینگ و یا خالکوبی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

1- تروماتیک تاتو یا خالکوبی ناشی از ضربه: این نوع شامل ورود ناخواسته مواد مختلف داخل پوست بوده و باعث به جاگذاشتن‌ و تغییر رنگ در پوست می‌شود.

2- آماتور تاتو: این نوع خالکوبی توسط خود شخص انجام می‌شود و یا دوستان فرد برای او انجام می‌دهند و اغلب شدت آن کم است.  رایج ترین روش، واردکردن جوهر هندی و زغال با سوزن داخل پوست می‌باشد.

3- تاتو استادانه: دو نوع است؛ یک نوع سنتی و یک نوع مدرن.  نوع سنتی با استفاده از شیوه‌های مختلف است، مثل آنچه در جزایر جنوب آفریقا صورت می‌گیرد.

تاتوی مدرن با استفاده از تفنگ تاتو (که به طور ماهرانه با آن کار می‌شود) انجام می‌گردد.  انواعی از رنگ‌ها با شکل‌های مخصوص وارد پوست می‌شوند.

4- تاتوی پزشکی: برای تغییر رنگ دادن لکه‌های تیره دائمی پوست بوده و توسط یک متخصص انجام می‌شود.

5- تاتوی زیبایی: برای آرایش‌های دائمی مثل ابرو، خط لب و خط چشم استفاده می‌شود. 

 

عوارض خالکوبی:

بدون توجه به نوع تاتو، ریسک عوارض ناشی از آن وجود دارد که ممکن است به درمان نیاز داشته باشد.  ممکن است درست بعد از انجام تاتو عفونت‌هایی که شامل زرد زخم، سلولیت و یا عفونتهای عمقی تر باشند، ایجاد گردد.  خطر انتشار و انتقال بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز نیز وجود  دارد و همچنین برخی عفونت‌های ویروسی می‌توانند به دنبال خالکوبی ایجاد شوند.

حسایست نسبت به رنگدانه تاتو امکان پذیر می‌باشد؛ مثلا آلرژی نسبت به جیوه در رنگ سینابر که برای رنگ قرمز تاتو به کار می‌رود خیلی شایع می‌باشد ولی اخیرا کمتر استفاده می‌شود.  یک ماده شیمیایی که تحت عنوان پارافنیل اندیامین گفته می‌شود و در تاتوهای موقتی استفاده می‌شود به طور شایع درماتیت ایجاد می‌کند.

پیدایش جوشگاه‌های ضخیم (یعنی کلوئید) از عوارض دیگر خالکوبی‌ها می‌باشد.

 

درمان تاتو:

با گذشت زمان بسیاری افراد تصمیم می‌گیرند که تاتوشان را پاک کنند.  اگرچه راه‌هایی مثل جراحی، درم ابریشن و لیزر برای برداشت تاتو وجود دارد ولی همه این کارها وقت گیر و گران بوده و ممکن است تغییر رنگ و یا جوشگاه  به جای بگذارد.  درمان با لیزر ممکن است به طور کامل تاتو را از بین ببرد و یا آن را بیرنگ کند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز