Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:22

29
تیر
باورهای غلط در مورد مــو

باورهای غلط در مورد مــو

همه ما مي‌دانيم كه اگر موها‌يمان را هر روز با شامپو بشوييم، خشك و شكننده ...

باورهای غلط در مورد مــو

 

 

همه ما می‌دانیم كه اگر موها‌یمان را هر روز با شامپو بشوییم، خشك و شكننده می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود كه هفته‌ای 2- 3 بار موهای‌مان را شامپو بزنیم. علی‌رغم تمام توصیه‌های پزشكان و متخصصان، باز هم برخی باورهای غلط در مورد موها در میان مردم وجود دارد.

 

  1-استفاده زیاد از روغن زیتون و مایونز باعث نرم شدن واقعی موها می‌شود

مایونز و روغن زیتون حاوی مواد مرطوب‌كننده هستند و به نرمی و لطافت موها كمك می‌كنند؛ اما تأثیر آنها بستگی به نوع و بافت موها دارند اگر موهایی ظریف، نازك و كم‌پشتی داشته باشید، باعث می‌شود موهای‌تان چرب و سنگین شوند، اما اگر موهای‌تان خشك، پرپشت و ضخیم باشند، مایونز و روغن زیتون تأثیری در نرم شدن آنها نخواهد داشت؛ حتی اگر به صورت درست از آنها استفاده كنید. در صورت استفاده و نتیجه‌گیری از مصرف روغن زیتون می‌توانید یك قاشق چایخوری از آن را روی موهای‌تان بمالید و بعد از 30 دقیقه با شامپو بشویید.

 

 2- می‌توان به طور مداوم شامپوی خود را عوض كرد تا به نتیجه دلخواه رسید

وقتی كه به نظرتان می‌رسد شامپو و نرم‌كننده مورد استفاده‌تان، نتیجه دلخواه‌ را به شما نمی‌دهد، سریع به دنبال خرید یك شامپوی دیگر نباشید. برخلاف عقیده عموم كه موها به شامپوها عادت نمی‌كنند، اگر می‌خواهید از یك شامپو نتیجه مطلوب به دست آورید، باید كمی صبر كنید؛ چرا كه اثرات مثبت برخی از شامپوها در درازمدت خود را نشان می‌دهند. بنابراین با یكی دو هفته مصرف یك شامپو آن را با یك شامپوی دیگر تعویض نكنید.

 

 3- كوتاه كردن موها باعث تسریع رشد آنها می‌شود

كوتاه كردن موها به طور مرتب باعث سلامت بیشتر آنها می‌شود؛ اما موها هر ماه حدود یك سانت رشد می‌كنند؛ چه موها راكوتاه كنید، چه نكنید. كوتاه كردن نوك موها باعث تقویت موها و پیشگیری از آسیب‌دیدگی آنها می‌شود. موهای سالم همیشه بلند و زیبا به نظر می‌رسند؛ بنابراین مراقب باشید موهای‌تان آسیب دیده، خشك و شكننده نشوند.

 

  4- در طول دوران بارداری نباید موها را رنگ كرد

هیچ مدرك و دلیلی مبنی بر آسیب‌ رسیدن به جنین در اثر رنگ كردن موها وجود ندارد. به طور كلی، خانم‌های باردار، باید در مورد هر آنچه كه با جسم‌شان در تماس است، دقت بیشتری داشته باشند. برخی از محصولات مو حاوی فرمالدهید هستند كه نوعی ماده سرطان‌زاست و پزشكان توصیه می‌كنند تمام خانم‌ها، چه باردار و چه غیرباردار از فرمالدهیدها دوری كنند؛ بنابراین با انتخاب رنگ مویی كه حاوی فرمالدهید نیست از این خطر كاملاً دور می‌شوید؛ زیرا رنگ موی بدون فرمالدهید بی‌خطر است. انتخاب یك رنگ مو كه از مواد طبیعی تهیه شده برای 9 ماه دوران بارداری بسیار مناسب است و به رشد عصبی جنین آسیب نمی‌رساند.

 

 5- برای موهای چرب نباید از نرم‌كننده استفاده كرد

چرب بودن موها در اثر استفاده زیاد از سبیوم، واكس مو، روغن مو و یا سایر موادی است كه حاوی روغن هستند؛ بنابراین عدم استفاده از نرم‌كننده، مشكل را حل نخواهد كرد. با یك شامپوی مناسب ریشه موها را بشویید و برای ساقه‌ها از نرم‌كننده استفاده نمایید. اگر موها‌ی‌تان خشك هستند، از شامپوهای مخصوص موهای خشك استفاده كنید. شامپوهای مخصوص موهای چرب می‌توانند چربی اضافی موها را جذب كنند. موهای چرب را با آب گرم شست‌و شو دهید.

 

6- همیشه موها را باید از بالا به پایین شانه زد

همه مردم بر این باورند كه تنها روش شانه زدن موها از بالا به پایین است. اولاً موهای خیس را هیچ‌گاه شانه نزنید، زیرا باعث شكنندگی آنها می‌شود. ثانیاً وقتی كه در موهای‌تان گره می‌افتد، می‌توانید موها را به آرامی با دست نگه داشته و شانه را از پایین موها به بالای موها بكشید تا گره راحت‌تر باز شود. این كار مانع از ایجاد فشار زیاد روی ریشه موها شده و در نتیجه باعث افزایش ریزش موها نمی‌شود.

 

 7  - شانه‌زدن موها باعث افزایش رشد آنها می‌شود

عقیده شانه زدن موها روزی صد بار باعث افزایش رشد موها می‌شود، ریشه در این باور دارد كه علت اصلی ریزش موها و رشد نامناسب آنها، عدم جریان درست خون در كف سراست و با شانه زدن این جریان بهبود می‌یابد، لذا موها رشد بیشتری می‌كنند. ولی این عقیده درست نیست. با شانه زدن موها، پوست سر تحریك می‌شود و جریان خون در آن افزایش می‌یابد، ولی شانه زدن مكرر موها فقط باعث صدمه دیدن و افزایش ریزش موها می‌شود.

 

 8- آرایش موها و ریزش آنها

در مورد آرایش موها برخی اشتباهات و برخی حقایق وجود دارند. برخی از مدل‌ها و مواد استفاده شده برای آرایش موها سبب ریزش مو می‌شوند، اما استفاده از رنگ مو و اسپری مو باعث آسیب دیدن فولیكول‌های مو نمی‌شوند؛ زیرا این فولیكول‌ها در زیر پوست هستند. این مواد می‌توانند به ساقه موها آسیب برسانند، نه ریشه زیر پوستی آنها. در مورد ریزش مو و طول چرخه حیات موها، بیش از هر چیز دیگر وراثت و تغذیه تأثیر دارد.

 

 

 9- استرس باعث افزایش ریزش مو می‌شود

استرس‌های فیزیكی و روحی باعث افزایش ریزش موها می‌شوند.

 

 10- استفاده از كلاه باعث ایجاد فشار روی فولیكول‌های مو شده و به ریزش بیشتر موها منجر می‌گردد

استفاده از كلاه هیچ آسیبی به فولیكول‌ها نمی‌رساند؛ فقط استفاده از كلاه‌های كثیف می‌تواند در پوست سر ایجاد عفونت كند. البته عفونت پوست سر به ریزش موها دامن می‌زند، اما استفاده از كلاه تمیز هیچ خطری به همراه ندارد.

 

11- استفاده زیاد از سشوار باعث ریزش موها می‌شود

استفاده زیاد از سشوار باعث ریزش موها نمی‌شود؛ اما اگر از سشوار با باد خیلی گرم و یا خیلی سرد استفاده و در این كار زیاده‌روی كنید، منجر به شكنندگی موها می‌شود.

لذا اگر سشوار را در فاصله مناسب از پوست سرتان بگیرید و با گرمای ملایم موهای‌تان را خشك كنید، هیچ آسیبی به موها نخواهد رسید.

 

 12- افزایش فعالیت‌های جنسی، خصوصاً در آقایان باعث افزایش ریزش موها و تاسی می‌شود

این عقیده در میان مردم رواج زیادی دارد؛ اما خیال‌تان آسوده باشد، چرا كه هیچ دلیل علمی برای اثبات آن وجود ندارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند، آقایانی كه دچار تاسی هستند، تستوسترون بیشتری دارند.

 

  13- استفاده زیاد از كربوهیدرات‌ها باعث افزایش ریزش موها می‌شود

كربوهیدرات‌ و گوشت قرمز حاوی مواد مغذی هستند كه برای سلامت موها مفید است.

در واقع كمبود آهن ارتباط نزدیكی با افزایش ریزش موها دارد و به همین منظور استفاده از مكمل‌های آهن مشكل را برطرف می‌كند.

 

 

 

تغذیه و موی سالم

سالم غذا خوردن باعث تقویت سیستم دفاعی، افزایش انرژی بدن و خواب بهتر می‌شود اما برخی از غذاهای خاص می‌توانند كمك كنند تا بهتر و زیباتر به نظر برسید.

 

 

1- بیوتین: كمبود بیوتین در بدن باعث شكنندگی موها و ریزش آنها می‌شود. بیوتین در موز، لوبیاها، تخم‌مرغ و عدس یافت می‌شود.

 

2- پروتئین: دریافت پروتئین كافی برای سلامت موها بسیار مهم است. موهای ما از پروتئین‌هایی ساخته شده‌اند كه كراتین نام دارند؛ بنابراین یك رژیم غذایی سالم كه حاوی پروتئین مناسب است، به رشد و تقویت موها كمك می‌كند. پروتئین در مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، محصولات لبنی، آجیل‌ها، غذاهای دریایی و تمام حبوبات وجود دارد.

 

3- ویتامین A: ویتامین A باعث تولید ماده نرم‌كننده برای پوست سر كه سبیوم نام دارد، می‌شود. سبیوم باعث زیباتر به نظر رسیدن موها و احساس سلامت آنها می‌شود. ویتامین A از سایر بخش‌های سر مثل چشم‌ها نیز مراقبت و به تقویت آن كمك می‌كند. ویتامین A در زردآلو، بروكلی، هویج، پنیر چدار، زرده تخم‌مرغ، انبه، جو، اسفناج و سیب‌زمینی شیرین وجود دارد.

 

4- روی: روی یكی دیگر از مواد طبیعی در تقویت سیستم دفاعی و عملكرد بهتر آن است روی یكی از اجزای صدها آنزیم موجود در بدن است كه برخی از آنها باعث تنظیم توانایی بدن برای تولید پروتئین‌های جدید می‌شوند. لوبیای سبز، گوشت و غذاهای دریایی حاوی روی می‌باشد.

 

5- اسیدهای چرب امگا 3: برای درخشان شدن موها بهتر است در برنامه غذایی خود امگا 3 بیشتری بگنجانید. اسیدهای چرب امگا 3 را از طریق تخم‌مرغ، بذر كتان، روغن ماهی، سالمون، ساردین، اسفناج، ماهی تن و گردو می‌توان تأمین كرد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 486 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز