Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:08

21
خرداد
پوست خود را بشناسيد

پوست خود را بشناسيد

پوست برحسب ميزان چربي به سه دسته تقسيم مي‌شود: خشك، چرب و ...

پوست خود را بشناسيد

 

 

پوست برحسب میزان چربی به سه دسته تقسیم می‌شود: خشك، چرب و مختلط. پوست خشك: این نوع پوست زبر است و گاهی پوسته پوسته می‌شود. اگر پوست شما خشك است باید مراقب باشید دچار چین و چروك زودرس نشوید. از مواد پاك‌كننده برای تمیز كردن پوست‌تان استفاده كنید و صابون‌های معمولی كه پوست‌تان را خشك‌تر می‌كند مصرف نكنید. ماساژ سبب تحریك پوست می‌شود و مفید است، اما این‌كار را باید با مقدار زیادی كرم مرطوب كننده یا روغن (مثل روغن بادام) انجام دهید. پوست چرب: اگر صبح كه از خواب برمی‌خیزید پوست‌تان برق می‌زند و با دست كشیدن به آن احساس چربی می‌كنید، پوست چربی دارید. این نوع پوست دیرتر چین‌وچروك می‌افتد، اما نگهداشتن آرایش بر روی آن مشكل است و پیش از آرایش باید از لوسیون‌های قابض كه مقداری از چربی پوست را می‌گیرد استفاده كرد. برای تمیز كردن این نوع پوست آب و صابون، مناسب است. پوست مختلط: این نوع پوست به دو نوع مراقبت نیاز دارد. بخش‌های خشك پوست را باید با پاك‌كننده‌های خاص پوست خشك، تمیز كنید و همیشه چرب نگهدارید و قسمت‌های چرب پوست - كه معمولاً‌پیشانی و بینی و چانه است – را با آب و صابون بشوئید و لوسیون مخصوص پوست چرب بزنید تا جوش نزند و دردسر ایجاد نكند. برای آرایش باید كرم‌پودری انتخاب كنید كه زیاد خشك نباشد و در عین حال قسمت‌های چرب صورت را مات نشان دهد و برق نیندازد.

 

 

پوست حساس

پوست‌های حساس بیشتر مواد بهداشتی و آرایشی را نمی‌توانند تحمل كنند و باید از نوع خاصی كه برای اینگونه پوست‌ها ساخته شده است كمك گرفت. برای شستن پوست هم باید از آبی كه املاح كمتری دارد استفاده كرد.

 

 

پوست لك‌دار

این نوع پوست ممكن است هر چند یك‌بار دچار لك شود و یا لك‌های دائمی داشته باشد. هرگونه تحریك پوست، برای این نوع پوست‌ها زیان‌آور است. برای شست‌وشوی صورت نباید از اسفنج و لیف استفاده كرد.

 

 

جوش صورت

جوش صورت مشكلی است كه بیشتر نوجوانان و جوانان با آن روبرو هستند. تمیز نگه‌داشتن همیشگی پوست و اجتناب از تحریك جوش‌ها با ناخن به بهبود وضع كمك می‌كند، اما در مواقعی كه جوش‌ها زیاد و عفونی است باید به پزشك مراجعه كرد.

 

آب معجزه می‌كند!

اگر می‌خواهید پوست شادابی داشته باشید روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشید. می‌دانید كه بدن شما به آب نیاز دارد و روزانه به مقدار كافی باید آب دریافت كند. پوست هم بخشی از بدن است و در صورت نرسیدن آن به بدن، آبش را از دست می‌دهد و خشك و پژمرده می‌شود. افزون بر نوشیدن آب، باید از كرم‌های مرطوب كننده نیز استفاده كرد. بهترین زمان استفاده از كرم مرطوب كننده، بعد از شست‌وشوی صورت است، چون پوست می‌تواند بیش از هر وقت دیگری رطوبت جذب كند.

 

 

ماسك رطوبت دهنده

برای آب دادن به پوست هیچ چیز بهتر از یك ماسك مرطوب كننده پیش از وارد شدن به حمام نیست. اگر قبل از گذاشتن ماسك، به پوست كرم مرطوب كننده بزنید، موثر‌تر نیز خواهد بود. برای تهیه ماسك از یكی از رطوبت‌دهنده‌ها مثل عسل و آب هلو، یا روغن بادام می‌توانید استفاده كنید و بعد یك حمام پربخار می‌تواند به شادابی پوست‌تان كمك كند.

 

 

پوست و هوای خشك

پوست در هوای خشك به رطوبت بیشتری نیاز دارد درست مثل یك گل. اگر در محیط خشكی هستید با یك آب‌پاش كوچك پوست‌تان را آب‌پاشی كنید. این نوع آب‌پاش‌ها كه آب را اسپری می‌كند به پوست رطوبت لازم را می‌دهد و مانع از خشك شدن آن می‌شود. در صورت نداشتن آب‌پاش از یك تكه پنبه و كمی آب هم می‌توانید استفاده كنید و پوست را با آن مرطوب كنید.

 

 

كیفیت آب

هر قدر املاح آب كمتر باشد، برای پوست مفیدتر و مناسب‌‌تر است. آبهائی كه نمك‌های معدنی زیادی دارند، لطافت پوست را از بین می‌برند. تولید كنندگان محصولات آرایشی فقط از آب‌های سبك كه فاقد املاح سنگین معدنی است استفاده می‌كنند.

 

 

پوست را تقویت كنید!

یكی از روش‌های تقویت پوست، پاشیدن آب ولرم به آن و نواختن ضربه‌هائی با نوك انگشتان است. اگر پیش از این كار قدری روغن بادام به صورت بزنید نتیجه بهتری می‌گیرید.

 

 

پوست و گرما

مواقعی كه پوست در معرض گرمای شدید است مثل وقتی كه با سشوار قوی موهای‌تان را خشك می‌كنید و یا زمانی كه كنار فر یا اجاق خوراك‌پزی سرگرم آشپزی هستید، باید از مرطوب كننده بیشتری استفاده كنید. در اینگونه موارد حتماً از كرم مرطوب كننده كمك بگیرید تا پوست‌تان را شاداب نگهدارد.

 

 

پوست را كاملا خشك نكنید

پس از شستن صورت با آب، با حوله آب اضافی را بگیرید و در حالی كه هنوز پوست مرطوب است از مرطوب‌كننده استفاده كنید. كرم مرطوب كننده را با نوك انگشت به نقاطی از پوست بگذارید و بعد به آرامی پخش كنید.

 

 

پاكسازی كامل

انواع آلودگی‌ها مثل عرق، چربی، گردوخاك، دود و نیز سلول‌های مرده پوست با آب و صابون از بین می‌روند، اما آرایش را باید ابتدا با شیر پاك‌كن یا كرم پاك كننده از روی پوست برداشت و بعد از آب و صابون استفاده كرد.

 

 

استفاده از كرم پاك كننده

پاك كردن پوست یكی از موثرترین راههای محافظت پوست است. برای این‌كار كرم پاك كننده‌‌ای انتخاب كنید و به این ترتیب تمیز كردن پوست را شروع كنید: ابتدا گردن را به طرف بالا كرم بزنید و ماساژ دهید. پس از طرف چپ به سمت راست و بعد از طرف چپ و گوش به طرف گونه و گوشه خارجی چشم دست را پیش ببرید. این حركات را برای طرف راست صورت نیز تكرار كنید. سپس نوبت به پیشانی می‌رسد. حركات این قسمت از صورت را باید با دو دست انجام دهید. از فاصله ابروها دست‌ها را به طرف شقیقه‌ها بكشید و كم‌كم بالا ببرید تا به مرز موها برسند. ماساژ اطراف چشم‌ها باید آرام و ملایم باشد. از گوشه داخلی چشم به طرف گوشه خارجی، دست را خیلی آرام حركت دهید. پوست اطراف چشم خیلی حساس است و باید به ظرافت آن توجه داشت. بخش آخر، پل بینی و سراسر لب بالا است كه باید خوب تمیز شود. بینی و پیشانی و چانه در پوست‌های مختلط چرب است و بی‌توجهی به آن اغلب سبب بروز جوش صورت می‌شود.

 

 

زمان مناسب برای ماساژ صورت: در سالن‌های زیبائی برای هر صورت حدود بیست تا بیست‌وپنج دقیقه وقت می‌گذارند، اما در خانه كه حركات ساده‌تری انجام می‌گیرد باید زمان كمتری در نظر گرفت. زمانی كه صرف ماساژ می‌كنید و نیز میزان فشار بستگی به نوع پوست شما دارد. برای پوست خشك یا حساس – كه باید حركات به آرامی بر روی آن انجام شود – هفت تا ده دقیقه و برای پوست چرب یا مختلط پنج دقیقه كافی است. حركات برای پوست چرب و مختلط باید تندتر انجام شود، زیرا اینگونه پوستها به تحریك بیشتری نیاز دارند.

 

 

كرم‌های مناسب برای ماساژ صورت: كرمهای پاك كننده و مرطوب كننده‌ای كه خیلی فشرده نباشند برای این‌كار مناسب هستند. ابتدا باید قدری كرم كف دست خود بگذارید، سپس آن را به گردن و چانه خود بمالید و كار را مطابق آنچه گفته شد آغاز كنید. فقط مواظب اطراف چشمها باشید و در این قسمت‌ها با ظرافت بیشتری عمل كنید.

 

 

تفییرات پوست در دهه بیست: پوست در دهه بیست شبیه به پوست هلو است. خیلی نرم و لطیف است، ‌اما برق نمی‌زند. در این هنگام نیز باید از كرم مرطوب كننده استفاده كرد. مرطوب كننده‌ها می‌توانند از بروز خطوط نازكی كه اطراف چشم‌ها شكل می‌گیرند، پیشگیری كنند.

 

 

مراقبت از پوست در همه سنین: پوست در هر سنی نیاز به توجه و مراقبت دارد، اما با بالا رفتن سن باید بر میزان مراقبت افزود.

در اواخر دوران بلوغ، پوست نرم، صاف و محكم است و خوش‌ آب‌ و رنگ به نظر می‌رسد. در این هنگام می‌توان پوست را به پوست سیب تشبیه كرد. با این حال، حتماً‌باید از مرطوب كننده استفاده كرد چون سلول‌ها كم‌كم رطوبت خود را از دست می‌دهند. اگر آرایش می‌كنید، حتماً زیر مواد آرایشی از كرم مرطوب كننده استفاده كنید.

 

 

تغییرات پوست در دهه سی: پوست در دهه سی نسبتاً خشك می‌شود و به رنگ زرد كمرنگ یا كرم روشن و مات در می‌آید. در این دوران باید مراقب اطراف لب‌ها و چشم‌ها بود. اگر اطراف لب‌ها خطی پدید آید به دلیل خشكی پوست است و خشكی روی گونه‌ها و پیشانی با رنگ سرخ مشخص می‌شود. به یاد داشته باشیدكه خنده تنها عامل بروز این چین‌ها نیست. اخم كردن و نیز غم‌زدگی و اضطراب و تعجب نیز خطوطی در چهره پدید می‌آورد كم‌كم عمیق می‌شود و مبارزه با آن دشوار می‌گردد. پس مواظب حالات چهره خود باشید و بی‌جهت به پوست‌تان چین و چروك نیندازید. در این دوره از زندگی علاوه بر مرطوب كننده، كرم شب و ماساژ پوست نیز لازم است و هفته‌ای یكبار ماسك متناسب با پوست نیز به بهبود آن كمك می‌كند.

 

 

تغییرات پوست در دهه چهل: در دهه چهل باید مراقب چین‌های گردن باشید. مراقبت‌های بعد از سی سالگی را ادامه دهید و افزون بر آن رطوبت دائم پوست را فراموش نكنید. دور چشم‌ها را با كرم دور چشم تقویت كنید تا از چین و چروك پیشگیری شود. برای گردن نیز از كرم روز و شب استفاده كنید تا پوست طراوتش را حفظ كند و چین و چروك نیفتد. در اواخر دهه چهل، پوست خیلی خشك و شل می‌شود. خطهای عمیقی روی پیشانی و دور لب‌ها و اطراف چشم‌ها پدید می‌آید. رنگ چهره به خاكستری می‌گراید. مویرگ‌های سطحی پوست ممكن است لك‌های سرخ تیره‌ای پدید آورند. ماهیچه روی فك‌ها آویزان می‌شود و كنار لب‌ها پائین می‌افتد. گردن خط‌های بیشتری پیدا می‌كند و ماهیچه گردن كمی پائین می‌افتد. در این هنگام پوست به مراقبت زیادی نیاز دارد. با استفاده از كرم‌های مرطوب كننده و تقویت كننده و نیز ماساژ درست می‌توان تا حدی با این تغییرات ناخواسته مبارزه كرد.

 

 

آلرژی: پیدا كردن ماده آلرژی‌زا در بسیاری موارد دشوار است. ممكن است پوست شما بعد از چند هفته و یا حتی چند سال استفاده از محصولی ناگهان نسبت به آن واكنش نشان دهد و مثلا سرخ شود یا دچار خارش گردد. این احتمال نیز وجود دارد كه به محض استفاده از یك محصول جدید دچار عوارض حساسیت شوید. بهتر است هنگام بروز خارش یا سرخی پوست، استفاده از ماده‌ای را كه به آن شك دارید متوقف كنید. اگر ناراحتی ادامه یافت، به پزشك متخصص پوست مراجعه كنید.

 

 

لك حاملگی: در آغاز دوران بارداری و یا هنگام استفاده از قرص‌های ضد حاملگی ممكن است لك‌های قهوه‌ای رنگی روی پوست ظاهر شود كه آفتاب بر شدت و تیرگی آن می‌افزاید. پس در این‌گونه موارد باید از آفتاب شدید، به‌خصوص به مدت طولانی پرهیز كرد.

 

 

لك – كك و مك: پیشگیری همیشه آسان‌تر از درمان است. كرم ضد آفتاب از بروز لك پیشگیری می‌كند و آبلیمو لك را كمرنگ می‌كند. پس بهتر است با كرم ضد‌ آفتاب، پوست را در برابر لك مسلح كنید، اما اگر دچار لك شدید می‌توانید چند قطره آبلیموی تازه روی پنبه بریزید و به مدت ده دقیقه روی لك پوست بگذارید. سپس پوست را با مقدار زیادی آب بشوئید تا لیموترش پوستتان را خشك نكند. نكته مهم این است كه آب لیموترش را باید فقط روی لك بمالید و به محض احساس سوزش یا خارش بشوئید. بعد از شستن، از كرم مرطوب كننده استفاده كنید.در مورد كك و مك نیز از آب لیموترش به ترتیبی كه گفته شد می‌توانید استفاده كنید، اما روی كك و مك‌های دائمی تأثیر چندانی نخواهد داشت.

 

 

خال: خال در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود. ممكن است به اندازه یك ته سنجاق باشد و یا به بزرگی یك سكه پنج تومانی. در هر حال خال‌ها را می‌توانید با جراحی پلاستیك بردارید. اما در پاره‌ای مواقع بعضی خال‌ها می‌توانند اثر مثبتی در چهره داشته باشند. مثلاً چشم‌ها را زیباتر جلوه دهند و یا چال‌گونه را توجه‌انگیز كنند. با این حال همیشه باید مراقب خال‌هایتان باشید و به محض اینكه تغییر شكل دادند – مثلاً مو در‌آوردند و یا بزرگتر و برجسته‌تر شدند – فوراً به پزشك مراجعه كنید. با اینكه خال‌ها معمولاً در دوران بارداری تغییر می‌كنند، اما حتی در آن مواقع نیز پزشك را در جریان این تغییر قرار دهید تا در صورت لزوم خال را بردارد و از بروز مشكلات بعدی پیشگیری كند.

 

 

زگیل: زگیل مسری است و بیشتر در نوجوانان مشاهده می‌شود. نیاز به درمان ندارد، چون خودبه‌خود از بین می‌رود، اما اگر تغییر شكل داد حتماً به پزشك مراجعه كنید.

 

 

با موهای اطراف صورت‌تان بازی نكنید!

بعضی عادت دارند كه دائم با موهای چتر زلف یا اطراف گونه‌هایشان بازی كنند و به اصطلاح ور بروند! این عادت ممكن است باعث ناراحتی‌های پوستی مثل لك و یا جوش شود. پس اگر شما هم این عادت را دارید بكوشید آن را ترك كنید.

 

 

به پوست گردن بی‌اعتنا نباشید!

گردن به اندازه صورت اهمیت دارد. در حفظ شادابی پوست آن بكوشید. هنگام استفاده از مرطوب كننده، پاك كننده و كرم‌های تقویتی گردن را فراموش نكنید.

 

 

ماه‌گرفتگی

ماه‌گرفتگی در نوزادان بسیار شایع است و معمولاً تا پنج سالگی از بین می‌رود، اما اگر باقی ماند، تغییر رنگ می‌دهد و كمتر جلب توجه می‌كند. در هر حال ماه‌گرفتگی را می‌توان با كرم‌های ماتی كه جهت این عارضه ساخته شده است پوشاند.

 

 

نخستین نشانه بالا رفتن سن!

چرب‌ترین قسمت صورت نیز كنار سوراخ‌های بینی و خشك‌ترین بخش آن پیرامون چشم‌هاست. به این دو قسمت توجه داشته باشید و رسیدگی كنید، چون ردپای زمان به صورت چین‌هائی در این نقاط نمایان می‌شود.

 

 

خشن نباشید!

با پوست اطراف چشم‌هایتان ملایم باشید، زیرا خیلی زود چین و چروك می‌افتند. پوست این نقاط بسیار نازك و لطیف است و هنگام كرم زدن نباید زیردست حركت كند. هیچ‌گاه كرم زدن به این قسمت‌ها را با حركات سریع دست انجام ندهید و یا با دستمال پوست را پاك نكنید. كرم را با سر انگشت به صورت نقاطی نزدیك به هم روی پوست بگذارید و دست‌تان حالت ضربه‌ای داشته باشد، نه مالیدن.

 

هیچ‌وقت دیر نیست!

 

اگر تا به‌حال مراقب پوست‌تان نبوده‌اید افسوس نخورید. درست است كه زمان را نمی‌توانید به عقب برگردانید، اما اگر از همین امروز مراقبت از پوست را در برنامه روزانه خود بگنجانید، نتایج خوب آن را خواهید دید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 530 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز