Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:05

21
خرداد
رفع كبـودی زير چشم

رفع كبـودی زير چشم

خود را در آيينه نگاه مي‌كنيد و تصوير زني پژمرده با چشمان خسته و بي‌حالت ...

رفع كبـودی زير چشم

 

 

خود را در آیینه نگاه می‌كنید و تصویر زنی پژمرده با چشمان خسته و بی‌حالت در آن می‌بینید. داشتن خواب كافی شبانه نمی‌تواند سپاهی زیر چشمان‌تان را از بین ببرد. شاید به كم شدن آن كمك كند، اما برای خلاصی از آن ابتدا باید به علت ایجاد آن پی ببرید. چه چیزی باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می‌شود.

 

ژنتیك

مهم‌ترین علت بروز سیاهی و كبودی زیرچشم، عامل ژنتیك است. اگر به طور ارثی پوست نازكی دارید، مسلماً رگ‌های خونی زیر چشم‌تان، بیشتر مشخص می‌شوند. بسیاری از افرادی كه زیر چشم‌ها‌ی‌شان كبود و سیاه است، آن را از والدین خود ارث برده‌اند.

 

سن و سال

سن و سال نیز یك عامل مهم دیگر است. در طول سال‌های زندگی، پوست كلاژن خود را از دست می‌دهد و رگ‌های ریز زیر آن بیشتر هویدا می‌شوند. حمام آفتاب گرفتن این فرایند را تسریع می‌كند و باعث از بین رفتن بیشتر كلاژن و پیدایش خال‌های رنگی روی پوست می‌شود.

 

 

حساسیت‌های فصلی

حساسیت‌های فصلی باعث ترشح بیشتر هیستامین در بدن شده و به این ترتیب رگ‌های خونی ملتهب و متورم می‌شوند. پوست زیر چشم خود را با انگشت‌تان كمی بكشید. اگر پوست قسمت كشیده شده تیره‌تر و كبودتر شد، یعنی این مسأله در مورد شما بیشتر جنبه ژنتیكی دارد و یا اینكه در اثر افزایش سن و سال تیره‌تر شده است؛ اما اگر رنگ آن تغییر نكرد و به همان حالت قبل بود، نشان می‌دهد كه تیرگی زیر چشم‌های‌تان در اثر حساسیت و یا اشعه‌های زیانبار نورخورشید ایجاد شده است.

 

 

چگونه از شر سیاهی زیرچشم خلاص شویم؟

زیر بالش خود، یك بالش دیگر بگذارید؛ به طوری كه شب‌ها در حالت خواب سرتان بالاتر از بدن‌تان باشد تا خون در زیر چشم‌ها انباشته نشود. صبح موقع بیدار شدن از خواب، به مدت 5 دقیقه كمپرس سرد روی قسمت‌های زیرچشم بگذارید تا عروق خونی این نواحی كمی جمع شوند. كرم‌های چشم كه حاوی كافئین هستند نیز به جمع شدن این رگ‌ها كمك می‌كنند. برخی كرم‌ها هم حاوی مواد و تركیبات ضدالتهابی بوده و این تیرگی‌ها را كاهش می‌دهند. كرم‌های دور چشم كه حاوی چای سبز و روغن دانه انگور می‌باشند نیز به تقویت دیواره مویرگ‌ها كمك می‌كنند.

بهتر است در برنامه غذایی خود نیز تغییراتی به وجود آورید؛ مثلاً از غذاهایی كه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، بیشتر استفاده كنید؛ زیرا باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شوند و این تیرگی را كاهش می‌دهند. اگر دور چشم‌های‌تان در اثر حساسیت‌های فصلی تیره می‌شود، قبل از شروع حساسیت از آنتی‌هیستامین استفاده كنید تا این هاله سیاه كمرنگ‌تر شود. اگر پوست زیر چشم‌تان بسیار نازك است و همین مسأله باعث می‌شود این نواحی تیره‌تر به نظر برسند، از كرم كلاژن‌ساز استفاده كنید.

یكی از تركیبات اصلی این كرم‌ها رتینول است. رتینول كمك زیادی به كلاژن‌سازی می‌كند. ویتامین C نیز تولید كلاژن را افزایش می‌دهد و به روشنی و درخشندگی پوست كمك می‌كند. هر روز از كرم ضدآفتاب استفاده كنید؛ به خصوص در روزهای آفتابی.  برای پوشانندگی سریع تیرگی‌ها از كرم دور چشم استفاده كنید و بگذارید خشك شود. چند دقیقه می‌توانید از كرم‌های پوشاننده مخصوص دور چشم با رنگ متناسب پوست‌تان استفاده كنید.  سیاهی زیر چشم، شما را خسته و پیر نشان می‌دهد و استفاده از لوازم آرایشی با بهترین پوشانندگی‌ها نیز اثر موقت روی پوست دارند و نمی‌توان به آنها به عنوان راه‌حل دائمی نگاه كرد.  استرس، خواب‌های نامنظم و ناكافی، خستگی، پیری، بیماری و ... از دلایل سیاهی زیرچشم هستند.

 

 

نكات كلیدی

1- مایعات و آب فراوان بنوشید

آب به شما كمك می‌كند تا بدن‌تان را از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها پاك‌سازی كنید. برخی از این آلودگی‌ها باعث به وجود آمدن تیرگی زیر چشم می‌شوند. آب، خاصیت انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و تیرگی زیر چشم را كمرنگ‌ می‌كند؛ به همین دلیل بهتر است هر روز دست‌كم هشت لیوان آب بنوشید.

2- آزمایش تیروئید و كم‌خونی

آزمایشات تیروئید و كم‌خونی را تحت نظر پزشك متخصص خود انجام دهید چون كم‌خونی و مشكلات تیروئید در افزایش سیاهی دور چشم مؤثر است.

3- به استراحت خود بیشتر اهمیت دهید.

خواب خوب و كافی باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و خون بیشتری در سر و صورت شما جریان می‌یابد. بسیاری افراد در اثر نداشتن خواب كافی شبانه، زیرچشم‌های‌شان تیره و كبود می‌شود.

4- ماساژ روغن

روغن بادام خیلی زود توسط پوست جذب می‌شود و یكی از بهترین نرم‌كننده‌های پوست است. این روغن حاوی مواد مغذی بسیاری است كه به سرعت جذب پوست شده و باعث كاهش سیاهی دور چشم می‌شوند.

5- استفاده از مكمل‌های ویتامین

مكمل‌های ویتامین‌ها، مثل ویتامین K تأثیر زیادی در كاهش سیاهی زیر چشم دارند. اگر به اندازه كافی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را جذب كنید، كمتر دچار سیاهی زیر چشم می‌شوید. از كرم‌های دور چشم حاوی ویتامین K استفاده كنید.

 

 

راه‌های پیشگیری از سیاهی دور چشم

1- همواره برای شستن چشم‌های خود از آب سرد استفاده كنید. آب ولرم به چشم‌ها آسیب می‌رساند.

2- اگر عادت دارید ساعت‌های طولانی با كامپیوتر و لب‌تاپ كار كنید، باید حتماً  به فكر استراحت كردن چشم‌های‌تان نیز باشید.

3- از كرم زیر چشم كه حاوی ویتامین K است، استفاده كنید تا این تیرگی كم شود.

4- شیر یكی از بهترین پاك‌كننده‌ها برای تمیز كردن چشم‌هاست.

5- مقداری آب گل رز را روی پوست این بخش‌ها بمالید.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 580 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز