Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:20

25
اردیبهشت
مراقبت و بهداشت ناخن

مراقبت و بهداشت ناخن

در شماره‌هاي قبلي در خصوص عفونت‌هاي ناخن و پسوريازيس صحبت شد در ...

مراقبت و بهداشت ناخن

 

 

 

در شماره‌های قبلی در خصوص عفونت‌های ناخن و پسوریازیس صحبت شد در این شماره نیز به اصول مراقبتی از ناخن می‌پردازیم. ناخن‌ها می‌توانند نكات بسیاری درباره سلامت كلی هر فرد بگویند. بسیاری از بیماری‌ها و مشكلات حاد را می‌توان با مشاهده بروز تغییرات در ناخن‌ها كشف كرد. بسیاری از پزشكان در هنگام معاینه بالینی، ناخن‌ها را نیز به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. انواع بیماری‌ها می‌توانند بر روی ظاهر ناخن‌ها تاثیر گذارند از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، كبدی، كلیوی و ریوی و همچنین كم‌خونی و دیابت اشاره كرد.از طرف دیگر با توجه به نقش مهم ناخن‌ها در انجام صحیح وظایف انگشتان دست و پا، مشكلات ناخن می‌تواند مانع از برداشتن اجسام كوچك توسط انگشتان شده، راه رفتن را مختل كنند و حتی حس لامسه را نیز تحت الشعاع قرار دهند.معمولا مشكلات ناخن در كودكی شایع نیستند ولیكن در بزرگسالی بسیار گسترده‌تر شده و تعداد زیادی از افراد را گرفتار می‌كنند. این امر به خاطر آسیب پذیر شدن ناخن‌ها در برابر عفونت‌های میكروبی و قارچی، افزایش ضخامت ناخن با افزایش سن، بروز مشكلات در گردش خون مویرگی بستر ناخن و نیز استفاده مداوم از داروها است.

جویدن ناخن

جویدن ناخن یك مشكل شایع به خصوص در میان كودكان و نوجوانان است. با افزایش سن، این عادت به عنوان نشانه‌ای از هیجان و اضطراب در میان جوانان و بالغین تلقی می‌شود.

جویدن ناخن‌ها نه تنها آنها را بد شكل می‌كند، بلكه راهی برای انتقال میكروب‌های عفونت‌زا از ناخن به دهان و برعكس می‌باشد. این عادت می‌تواند به پوست اطراف ناخن صدمه زده و موجب ورود و گسترش عفونت در بافت اطراف ناخن گردد. اما بهترین راه ترك این عادت چیست؟ بسیاری از مردم با استفاده از لاك‌ها یا مواد بد مزه‌ای كه به ناخن زده می‌شوند توانسته‌اند از این عادت رهایی یابند. در صورت لزوم یك متخصص پوست و مو می‌تواند درمان‌های دیگری هم به شما پیشنهاد كند.

 

اصول كلی مراقبت از ناخن

از آنجا كه بسیاری از مشكلات ناخن ناشی از كمبود مراقبت از آن است، آموزش عادات خوب بهداشتی به اطفال در مورد ناخن‌ها از اوان كودكی می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها در تمام عمر داشته باشد. نكات زیر را به خاطر داشته باشید:

1- ناخن‌ها را همیشه تمیز و خشك نگه دارید، با این كار مانع از تجمع باكتری‌ها و سایر مواد زیان آور در زیر ناخن‌ها می‌شوید.

2- اگر ناخن‌های پا ضخیم شده‌اند و كوتاه كردن آنها مشكل است، پاها را در آب نمك (نیم گرم یا یك قاشق چایخوری نمك در دو لیتر آب) به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید و سپس یك كرم اوره 10 درصد (كه در داروخانه‌ها بدون نسخه قابل خرید است) به ناخن‌ها بمالید و اینكار را مرتب تكرار كنید.

3- ناخن‌ها را باید صاف كوتاه كرده و اندكی گوشه‌های آنها را بگیرید تا حداكثر استحكام را داشته باشند. از ناخن‌گیر با قیچی نوك تیز استفاده كنید. البته گرفتن ناخن‌ها از ته موجب ضعیف شدن آنها و مستعد شدن به عفونت می‌شود.

4- از سوهان ناخن نرم استفاده كنید تا ظاهر آنها یكنواخت و سالم باشد.

5- از جویدن و كندن ناخن‌ها خودداری كنید.

6- از كندن و كوتاه كردن ناخن‌های فرو رفته در گوشت (به خصوص اگر قبلا دچار عفونت و زخم شده باشند) خودداری كنید. در این موارد با یك متخصص پوست راجع به درمان آن مشورت كنید.

7- از به كار بردن انواع مواد شیمیایی، لاك ناخن، برطرف‌كننده لاك و همچنین ناخن مصنوعی تا حد امكان خودداری كنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 642 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز