Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:53

26
فروردین
استراتژی درمان‌های درماتولوژی با ليزر

استراتژی درمان‌های درماتولوژی با ليزر

همانطور كه قبلا گفته شد، ليزر CO2 و Nd: YAG در گذشته براي بهبود اسكارهاي...

استراتژی درمان‌های درماتولوژی با ليزر

 

 

 

روند درمان اسكارهای هیپرتروفیك و كلوئید

همانطور كه قبلا گفته شد، لیزر CO2 و Nd: YAG در گذشته برای بهبود اسكارهای هیپرتروفیك به كار می‌رفت؛ اگرچه میزان عود بالا و عوارض ناخواسته‌ای چون پیگمانتاسیون، استفاده آنها را محدود می‌كرد. اخیرا، لیزر انتخابی جهت درمان اسكار هیپرتروفیك و كلوئید، PDL است. اگرچه اسكارهای ثابت شده هیپرتروفیك نیز به درمان جواب می‌دهند، اما درمان سریع در طی ماه‌های اول بعد از آسیب معمولا نتایج بهتری می‌دهد و حتی مانع ایجاد هیپرتروفی در فردی كه مستعد كلوئید است می‌شود. اما درمان سریع در طی ماه‌های اول بعد از آسیب معمولا نتایج بهتری می‌دهد و حتی مانع ایجاد هیپرتروفی در فردی كه مستعد كلوئید است می‌شود. PDL، 585 نانومتری، بی‌خطر و مناسب برای درمان و بهبود وضعیت اسكار بلافاصله بعد از انجام بخیه است. اسكار نسبتاً جدید (كمتر از 1 سال) كه هنوز قرمز و یا اریتماتو است بهترین نتیجه را بعد از درمان با PDL دارد. اسكارهای قدیمی كه قرمزی كمتری دارند. و بیشتر هم‌رنگ پوست اطرافشان هستند و یا هایپرپیگمانته‌اند، پاسخ نسبی به PDL می‌دهند، اما معمولا به عنوان درمان كمكی به همراه سایر درمان‌ها مثل تزریق استروئید، 5-FU، یا پانسمان بسته با ژل سیلیكون، توصیه می‌گردد. ژل سیلیكون هم به عنوان پروفیلاكسی و هم به عنوان درمان اسكارهای فیپرتروفیك و كلوئید به كار می‌رود. پاسخ مطلوب بعد از استفاده منظم روزانه برای مدت 2 تا 4 ماه به دست می‌آید. مطالعات درمان PDL تنها را با تركیب آن با تزریق داخل ضایعه را مقایسه كردند و دیدند كه درمان‌های تركیبی نتایج بهتری را می‌دهند.

 

اسكارهای آتروفیك

درمان‌های جراحی و غیرجراحی برای اسكار آتروفیك وجود دارد. درمان‌های غیرجراحی شامل: فیلرهای درمال (شامل كلاژن انسانی، اسیدهیالورونیك، و چربی خود فرد و ...)، فیلرهای شیمیایی و میكرودرم ابریژن. روش‌های جراحی شامل: جراحی با روش پانچ، بالا آوردن اسكار توسط پانچ، آزادسازی پوست زیرین، پیوندهای درمال، و درمان لیزر.اخیرا دو لیزر اصلی برای اسكارهای آتروفیك شامل ablative resurfacing یا درمان‌های nonablative است. روش، زمان بهبودی، و میزان بهبودی به طور كلی در این دو روش با هم متفاوت است. تصمیم‌گیری جهت برگزیدن روش درمانی توسط پزشك با در نظر گرفتن وضعیت بیمار و درجه اسكار انجام می‌گیرد.

بسیاری پزشكان بهبودی بیشتر اسكارها را در روش‌های درمانی تركیبی لیزر با جراحی تجربه كرده‌اند.

 

استریا

استریا، و یا مارك‌های كشش پوست، به عنوان نوعی از اسكار آتروفیك شناخته شده است. در ابتدا ظاهری صورتی، قرمز و یا پوست نازك دارند كه به تدریج تیره‌تر می‌گردد متاسفانه درمان موفقی جهت استریا یافت نشده است، رتینوئیك اسید موضعی كمی مسبب ایجاد بهبودی در وضعیت ظاهری استریا می‌گردد. از آنجا كه استریا نوعی اسكار محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد كه لیزر نیز بتواند با بازسازی كلاژن سبب بهبود در موفقیت بالینی استریا گردد. PDL، 585 نانومتری اغلب یا پالس‌های با طول 450 میكروثانیه‌ای، استفاده می‌گردد. مهم‌ترین پارامتر درمانی كه تاكنون مشاهده شده، 3 ژول بر سانتی‌متر مربع با سایز نقطه‌ای 102 میلی‌متر در استریاهایی كه هنوز قرمز رنگ هستند، می‌باشد؛ اگرچه، نفوذ از J/cm2 3- 2 با سایر نقطه‌ای 7 یا 10 میلی‌متر نیز منجر به بهبود می‌گردد. این میزان منجر به پورپورا نمی‌گردد و بهبود استریا تنها چند ماه بعد از درمان لیزر مشهود است.

PDL برای پوست‌های نوع 4 و 5 فیتزپاتریك توصیه نمی‌گردد، چرا كه این نوع پوست مستعد پیگمانتاسیون، پورپورا و هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب هستند. لیزرهای CO2 و Er: YAG نیز به كار رفته‌اند اما برای بهبود استریا توصیه نمی‌گردند. انتخاب دیگر، لیزر مادون قرمز است كه بهبودی آهسته‌ای را با درمان‌های متعدد یا در تركیب با سایر روش‌ها، نشان داده است. این لیزر برای پوست‌های آفتاب سوخته و تیره مناسب است. پالس نوری متراكم (با طول موج پهن 1200- 515 میلی‌متر) بهبودی قابل ملاحظه‌ای را در استریا ایجاد می‌كند. بیماران در یك مطالعه كه 5 مرحله لیزر شدند، 60 درصد پاسخ خوب و خیلی خوب داشتند.

این نتایج قابل ملاحظه بود چرا كه تمام استریاها سفید، قدیمی بودند كه معمولا پاسخ كمی به درمان‌ها می‌دهند. در نهایت یك مطالعه نشان داد كه فتومترمولیز تجزیه‌ای، با روش‌های ablative و nonablative می‌تواند روش مؤثری برای بهبود، چین و چروك، وضعیت عمومی و ظاهر استریاهای بالغ باشد. مطالعات بیشتری نیاز است، اما روش‌های جدید مثل جوان كننده، ترمیم كننده پلاسما، ممكن است كه درمان مؤثر و ایمنی باشد. اخیرا هیچ درمان منفردی كه بتواند باعث بهبود كامل استریا شود وجود ندارد. درمان استریا بسیار سخت است و نیاز به درمان‌های مكرر و متعدد دارد. درمان‌ها ممكن است سبب بهتر شدن استریا گردند نه بهبودی كامل آن، استریاهای صورتی، بیشتر به درمان با PDL جواب می‌دهند. استریاهای سفید و قدیمی ممكن است به درمان‌های متعدد و زیاد با پالس‌های نوری شدید جواب دهند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 495 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز