Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:23

14
آذر
خوراك‌های رژيمی تغذیه و خشکی پوست و مو

خوراك‌های رژيمی تغذیه و خشکی پوست و مو

همه افراد خواهان داشتن پوست و مویی سالم و زیبا هستند و برخی از افراد ...

خوراك‌های رژيمی تغذیه و خشکی پوست و مو

 

 

همه افراد خواهان داشتن پوست و مویی سالم و زیبا هستند و برخی از افراد جهت تحقق این هدف حاضرند هزینه‌های گزافی را  بپردازند و راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند، غافل از اینکه با کمترین هزینه و تنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل می‌توانند به این خواسته دست یابند.تغذیه بر روی تمامی‌قسمت‌های بدن از جمله بر سلامت پوست و مو‌ها اثر می‌گذارد. یک رژیم غذایی ناصحیح می‌تواند منجر به خشکی، شلی و چروک زودرس پوست و ریزش موها شود. جهت جلوگیری از خشکی پوست و موها و داشتن پوست و موی زیبا و درخشان باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی پیروی کرد. میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین C و مواد شیمیایی به نام فیتوکمیکال‌ها هستند که در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی سلول‌های پوست و مو نقش داشته و مانع از آسیب پوست می‌شوند.

 

 

    مواد مغذی مهم: چندین ماده مغذی در سلامت پوست و مو و نیز پیشگیری از خشکی و شکنندگی موها و پوست مطرح می‌باشند که از جمله آنها می‌توان به ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، آهن، روی، سلنیوم، منیزیم و کلسیم اشاره نمود. دستیابی به مقادیر کافی از این مواد مغذی جهت داشتن پوست و مویی سالم با رعایت رژیمی‌ متنوع و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات امکانپذیر می‌باشد.

 

 

    امگا-3: علاوه بر این موارد اسیدهای چرب امگا-3 که سبب حفظ رطوبت در پوست می‌شوند نیز می‌توانند در برابر خشکی‌های پوست و مو اثرات حفاظت کننده داشته باشند. از جمله منابع امگا-3 علاوه بر ماهی که باید در یک رژیم نرمال حداقل هفته‌ای 2 بار مصرف گردد،  گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز تیره می‌باشند.

 

 

    نكته: به افرادی که ذاتا پوست و موی خشک دارند توصیه می‌شود علاوه بر رعایت موارد فوق‌الذکر، روزانه پوست و موی خود را با روغن‌هایی نظیر روغن زیتون که به حفظ رطوبت در پوست و مو کمک می‌کنند، به مقدار کمی‌چرب کنند.

 

 

    رژیم غذایی متنوع

بطور کلی جهت داشتن پوست و مویی سالم رژیم غذایی متنوع و متشکل از همه گروه‌های غذایی نظیر لبنیات، انواع گوشت‌ها، نان و غلات، مغزها، حبوبات و  میوه و سبزی  توصیه می‌شود که این رژیم متعادل و متنوع می‌تواند تمامی‌مواد مورد نیاز برای سلامت پوست و مو را فراهم کند. مثلا گروه لبنیات می‌تواند کلسیم، پروتئین، ویتامین A و برخی از ویتامین‌های گروه B را تامین کند که همانگونه که ذکر شد، تمامی ‌این مواد در سلامت پوست و مو موثر هستند. گروه گوشت‌ها از جهت تامین روی، منیزیم، آهن، ویتامین‌های گروه B و پروتئین در سلامت پوست دخیل است. گروه نان و غلات نیز با تامین ویتامین‌های گروه B، آهن و منیزیم در سلامت پوست و مو نقش دارد. گروه سبزیجات و میوه‌ها هم که 5 تا 9 واحد در روز توصیه می‌شوند، به جهت تامین ویتامین C، ویتامین A، منیزیم و برخی ویتامین‌های گروه B حائز اهمیت هستند. که علاوه بر آن میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی می‌باشند که می‌توانند از پوست و مو در برابر عوامل آسیب‌رسان محافظت کنند.

 

سالاد والدورف

مواد لازم برای 4  نفر

 

سیب خردكرده......................200 گرم............85 كیلوكالری

انگور سبز ...........................150 گرم ...........90 كیلوكالری

خرمای خردكرده ..................150 گرم ...........180 كیلوكالری

كرفس خردكرده....................50 گرم.............5 كیلوكالری

گردوی خردكرده .................70 گرم .............470 كیلوكالری

 

مواد لازم برای تهیه سس

 

ماست كم چرب..............100 میلی لیتر .....................40 كیلوكالری

روغن زیتون.....................1 قاشق غذاخوری.............135 كیلوكالری

آب لیموی تازه ...............2 قاشق چایخوری..................0 كیلوكالری

زنجفیل رنده كرده  ..........یك چهارم قاشق چایخوری ......0 كیلوكالری

نارگیل رنده كرده............1 قاشق غذاخوری .................50 كیلوكالری

 

     روش تهیه:

سیب، انگور، خرما، كرفس و گردو را در ظرفی بریزید. آن‌گاه ماست، روغن‌زیتون، آب لیمو و زنجفیل را در كاسه دیگری بریزید و مخلوط كنید. حالا سس فراهم كرده را روی سالاد بریزید و با نارگیل بیارائید.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 506 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز