Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:10

14
شهریور
كرم‌های آرايشی

كرم‌های آرايشی

صنعت لوازم بهداشتي و آرايشي به طور مداوم در تلاش است تا نوآورانه‌ترين ...

كرم‌های آرايشی

 

 

صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی به طور مداوم در تلاش است تا نوآورانه‌ترین و موثرترین محصولات مراقبت از پوست را به بازار ارائه كند، به گونه‌ای كه با مصرف یك دوره از آن محصول، معجزه‌ای شگفت‌آور در پوست ایجاد شود و از آنجایی كه تمامی این محصولات ادعا می‌كنند به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه موجب حفظ جوانی پوست در مدت طولانی‌تری می‌شوند، اكثر خریداران هنگام خرید این محصولات دچار سردرگمی و گیجی می‌شوند و بی‌درنگ پرسش‌های زیادی برایشان به وجود می‌آید. در این مقاله، سعی شده است كه با ارائه نكات اساسی، شما را در خریدتان راهنمایی كنیم.

 

نگهدارنده‌ها:برای جلوگیری از رشد باكتری در لوازم آرایشی، استفاده از مواد نگهدارنده در آنها لازم است. استفاده از روغن‌های ضروری و یا پارابن‌ها (اتیل‌ها، پروپیل‌ها، بوتیل‌ها)، بلامانع می‌باشد. پارابن‌ها مواد غیر سمی هستند كه توسط، مقامات نظارتی، تأیید شده‌اند.  امولسیفایر كه موجب مخلوط‌ صاف و قوام كرم‌ها می‌شوند؛ همچون اسید لینولئیك   Humectants روغن‌ها و چربی‌هایی هستند كه به طور معمول استفاده می‌شوند؛ همچون گلیسیرین و گلیكول كه همچون یك مرطوب كننده‌ عمل می‌كنند و مانع از دست رفتن آب پوست می‌شوند و از خشك شدن آن پیشگیری می‌كنند.

 

سیلیكون: بافت كرم را نرم و یكدست و كاربرد آن‌را برای مصرف كننده آسان‌تر می‌كند. گاهی اوقات برای حفاظت پوست از آفتاب، به كرم‌ها، مواد ضد آفتاب همچون دی‌اكسید تیتانیوم و اكسید روی و یا متوكسی سینامیت Methoxy cinnramaate octyle اضافه می‌شود. علاوه بر این مواد، گاهی برای مراقبت بیشتر پوست، مواد خاص در مقادیر كوچك به محصول اضافه می‌گردد؛ مثل AHA كه خاصیت ضد پیری دارد. در فهرست زیر به برخی از این مواد خاص اشاره شده كه البته خاصیت بعضی از آنها اثبات نشده است:

 آلفاهیدروكسی اسید:  آلفاهیدروكسی و یا اسید میوه شامل اسید سیتریك از اسید میوه و اسید مالیك سیب و اسید لاكتیك شیر می‌شود. این سه گروه در تركیب با یكدیگر آلفاهیدروكسی اسید را تشكیل می‌دهند.

 

 اسید گلیكولیك:  اسید حاصل از نیشكر است كه اغلب برای AHA استفاده می‌شود.AHA ، انقلابی در محصولات مراقبت از پوست به وجود آورد كه خواص آن تقریبا از دوران رومی‌ها شناخته شده بود و اولین مقاله علمی در مورد آن در سال 1974 به چاپ رسید. در مقدار كم ممكن است موجب كمی سوزش شوند و در مقادیر بالا در موارد زیر موثر خواهند بود:  كاهش علائم آشكار پیری  درمان آكنه   افزایش رنگدانه‌های پوستی   مقادیر قوی AHA فقط باید توسط متخصصان و سالن‌های زیبایی استفاده شود. آنها باید تحت نظر متخصص و همراه با كرم ضد آفتاب استفاده گردند.

 اسیدهای آمینه: اسیدهای آمینه موجب ساخت پروتئین می‌شوند كه در مو و پوست انسان وجود دارند. شركت‌هایی كه ادعا می‌كنند محصولات پروتئینی آنها از طریق پوست جذب بدن می‌شود. این ادعا به لحاظ علمی اثبات نشده است.

 آنتی‌اكسیدان‌ها: رادیكال‌های آزاد موجود در بدن به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و علل بسیاری از بیمار‌ها هستند. این رادیكال‌ها روی پوست نیز تاثیر منفی گذاشته و موجب چین و چروك و پیری پوست می‌شوند. آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توانند فعالیت‌های رادیكال‌های آزاد را كاهش دهند و به بدن كمك كنند تا سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم كند. بسیاری از میوه‌ها و محصولات طبیعی حاوی آنتی‌اكسیدان هستند، مثل توت‌فرنگی، انگور، آلبالو و ... امروزه بسیاری از تولیدكنندگان در محصولات آرایشی خود از عصاره هسته انگور و یا ویتامین C,A و E استفاده می‌كنند؛ ولی در حال حاضر مدرك قطعی وجود ندارد كه اثبات كند آنتی‌اكسیدان موجود در كرم‌ها نیز می‌تواند موثر واقع شود.

 اسید اسكوربیك : نام شیمیایی مولكول ویتامینC  است كه به نام‌های فسفات منیزیم نیز شناخته شده است. از آنجایی كه این ویتامین ناپایدار اما تحریك كننده پوست است، در بسیاری از محصولات آرایشی به كار می‌رود. ویتامین C نوعی آنتی‌اكسیدان است كه می‌تواند رنگ پوست را روشن كند و امروزه یكی از محبوب‌ترین تركیبات در محصولات بهداشتی و آرایشی است.

 اسید بتاهیدروكسی(BHA): رایج‌ترین اسید سالیسیلیك و از عوامل ضد التهابی و لایه‌برداری است و به همین دلیل در درمان لك و جوش صورت بسیار مفید می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید كه استفاده مكرر می‌تواند موجب واكنش و حساسیت پوستی شود.

 سرامیدها: این ماده كه به صورت طبیعی در پوست یافت می‌شود، به حفظ رطوبت پوست كمك می‌كند. سرامید مصنوعی، امروزه یكی از موادی است كه گفته می‌شود می‌تواند نشانه‌های پیری را به تاخیر بیندازد. ممكن است این ادعا در آینده‌ای بسیار نزدیك به اثبات برسد.

 كوآنزیم Q10: این كوآنزیم كه به طور طبیعی در پوست وجود دارد، یك آنتی‌اكسیدان و عامل ضد باكتری است كه با افزایش سن مقدار آن كاهش می‌یابد و موجب پیری پوست می‌شود. تاكنون ادعاهای تولید Q10 در كرم‌ها و لوسیون‌ها بی‌اساس بوده است و هنوز دانشمندان موفق به تولید آن به طور مصنوعی نشده‌اند. Idebenone نوع ضعیف‌تری از این آنزیم و در واقع قوی‌ترین آنتی‌اكسیدانی است كه دانشمندان موفق به تولید آن شده‌اند كه در كاهش پیری پوست موثر است و توسط Allergan (تولید كننده بوتاكس) تولید می‌شود.

 كلاژن: از آنجا كه كلاژن مولكولی بسیار بزرگ است، نمی‌تواند مستقیما جذب پوست شود و فقط روی سطح پوست باقی می‌ماند و خاصیت بسیار كمی خواهد داشت.

 چای سبز: یك عنصر محبوب است كه امروزه در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سبز حاوی پلی فنل و نوعی آنتی‌اكسیدان است كه خواص ضد التهابی دارد؛ به همین دلیل قرار دادن كیسه‌های چای سبز (البته سرد) روی چشم، تورم آن را كاهش می‌دهد.

اسید هیالورونیك: پروتئین بسیار ضروری است كه در پوست یافت می‌شود و خواص مرطوب كنندگی بسیار قوی دارد و می‌تواند بیش از 100 برابر وزن خودش آب جذب كند؛ ولی حتما باید با غلظت صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتخاب كرم مناسب

 با توجه به گستردگی مواد تشكیل دهنده كرم‌ها، جای تعجب نیست كه اكثر افراد در انتخاب كرم مناسب دچار مشكل می‌شوند؛ به همین دلیل به جای اینكه به ظاهر غلط انداز بسته‌بندی كرم‌ها توجه كنید و در میان قفسه‌های فروشگاه‌ها گیج شوید، بهتر است با یك متخصص پوست مشورت نمایید. حتما از فروشنده در مورد مواد تشكیل دهنده كرم‌ها سوال كنید و اصلا خجالت نكشید و قبل از خرید بروشور داخل كرم را مطالعه كنید. فراموش نكنید كه مراقبت از پوست، بیش از خرید یك كرم مهم است و رژیم غذایی سالم و ترك سیگار و ورزش، در داشتن پوستی خوب و سالم موثر است. اگر واقعا دوست دارید از ایجاد چین و چروك روی پوست‌تان جلوگیری كنید، روزانه از یك كرم ضد آفتاب با SPF15 استفاده نمایید، زیرا اشعه‌های ماورای بنفش خورشید عامل اصلی پیری پوست هستند.

 

 لانولین

 كه از پشم به دست می‌آید، برای جبران كمبود آب در تهیه محصولات آرایشی استفاده می‌شود و در عین حال، یكی از دلایل اصلی واكنش افراد و ایجاد حساسیت به كرم‌هاست. بنابراین قبل از خرید كرم‌ها حتما به تركیبات آن توجه كنید.

 پالمتیات رتینول و پارتینول

 تمامی آنها مشتقات ویتامین A هستند. پژوهشگران معتقدند كه اسید رتینوئیك در كرم‌های موضعی می‌تواند مانع چین و چروك و كاهش رنگدانه‌ها شود كه با نام تجاری Retinova به عنوان اولین محصول با مجوز برای درمان آفتاب سوختگی به بازار ارائه شد و شركت معتقد است تا امروز عوارض جانبی محدودی داشته است. البته این محصول می‌تواند خود تحریك كننده باشد و حساسیت پوست را به آفتاب بیشتر كند؛ بنابراین با كرم‌های ضد آفتاب مصرف شود. در حال حاضر در بسیاری از محصولات آرایشی نوع ضعیفی از مشتقات ویتامین‌های مختلف مانند رتینول (نوع ضعیف‌تری از ترتینوئین) به كار می‌رود كه در مطالعه اخیر در دانشكده پزشكی میشیگان اثبات كردند چین و چروك‌ها را از بین می‌برند.

 استات توكوفرول

 ویتامین E یك آنتی‌اكسیدان قوی و عامل ضد التهابی است و اغلب در كرم‌های ضد آفتاب به كار می‌رود تا از پوست در برابر آفتاب محافظت كند. برخی از داده‌ها اعلام كرده‌اند كه ویتامین E به كاهش پیری پوست نیز كمك می‌كند كه این مسئله اثبات نشده است.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 545 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز