Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:42

14
شهریور
دلايل ريزش مو در آقايان

دلايل ريزش مو در آقايان

مردها به دليل مختلف دچار ريزش مو مي‌شوند؛ مثل زندگي پر استرس، عدم...

دلايل ريزش مو در آقايان

 

 

مردها به دلیل مختلف دچار ریزش مو می‌شوند؛ مثل زندگی پر استرس، عدم تعادل هورمون‌ها و تغذیه نامناسب. گاهی اوقات ریزش موها باعث احساس نومیدی در مردان می‌شود، به همین دلیل سراغ انواع محصولات و مواد تقویت كننده موها می‌روند و معمولا نتیجه‌ای هم عایدشان نمی‌شود. یكی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای برطرف كردن این مشكل، روش كاشت مو است. اما چه دلایلی باعث افزایش ریزش مو در آقایان می‌شود:

 

استرس: همه ما در زندگی تنش‌ها و نگرانی‌هایی را تحمل می‌كنیم و نوع و سبك زندگی ما تاثیر مستقیمی روی موهای‌مان دارد.

ریزش موی زیاد در آقایان معمولا در اثر تنش‌ها و نگرانی‌ها به وجود می‌آید. اگر روش زندگی خود را كمی تغییر دهید، شب‌ها بهتر بخوابید، تغذیه سالمی را دنبال كنید و از مصرف مشروبات الكلی و سیگار بپرهـیـزیـد، تـغـییرات چشمگیری در موهای‌تان خواهید داد.

 

سیگار كشیدن: همه می‌دانیم كه سیگار كشیدن عوارض بسیار زیادی دارد كه باید ریزش موها را نیز به آنها اضافه كرد. سیگار كشیدن باعث می‌شود رگ‌های خونی بدن جمع شوند و این انقباض مانع از رسیدن خون كافی به موها می‌شود و در اثر نرسیدن خون و اكسیژن كافی، برخی از موها می‌میرند.

 

تغذیه: تغذیه نقش مهمی در ریزش موها ایفا می‌كند. هر چه مواد مغذی متعادل و متنوع بخورید، موهای سالم‌تری خواهید داشت تغذیه سالم باعث ضخیم‌تر شدن تارهای موها می‌شود. مصرف برخی مكمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها در صورت نیاز بدن نیز به افزایش سلامت موها كمك می‌كند.

 

درمان: نكات مهم: برخی داروهای گیاهی كه حاوی روی، منیزیم، آهن و ویتامین E هستند، كمك زیادی به كاهش ریزش موها می‌كنند. مینوكسیدیل، نام یك لوسیون است كه اگر به كف سر مالیده شود، ریزش موها را كاهش می‌دهد. پروپسیا، جدیدترین دارو برای رفع ریزش موهاست.

روش‌های درمان خانگی: با در نظر گرفتن عوامل اصلی مثل ژنتیك، تغذیه، روش زندگی و استاندارد ریزش مو، می‌توان تا حدودی با روند ریزش زیاد موها مقابله كرد. برای آنكه ریزش موهای‌تان را كنترل كنید:

1- استفاده از یك داروی طبیعی: برای تهیه یك داروی گیاهی موثر جهت مقابله با ریزش موها در خانه، می‌توانید مقداری برگ حنا را بجوشانید (در روغن خردل) و بعد از سرد شدن از صافی عبور داده و چند قطره از عصاره به دست آمده را در روغن نارگیل بریزید و با هم تركیب و از آن برای ماساژ موها و كف سر استفاده كنید. این دارو تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش موها دارد.

2- برنامه غذایی مناسب برای ریزش موها: یك رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها، باید حاوی مواد مغذی كه مورد نیاز موها است باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از دانه‌ها و آجیل‌ها بیشتر استفاده كنید (مثل بادام و بادام زمینی) و در كنار آنها سبزیجات برگدار مثل اسفناج و كلم بروكلی و بنشن‌ها و پروتئین‌كه مورد نیاز بدن می‌باشد نیز بیشتر بخورید. به طور كلی، غذاهایی كه حاوی پروتئین و آهن بیشتری هستند، به سلامت پوست سر و موها كمك بیشتری می‌كنند. در كنار آنها از مكمل‌ها نیز استفاده كنند. مصرف مرتب آب مركبات باعث می‌شود میزان ویتامین C بدن به حد متناسب برسد. مولتی ویتامین‌ها، بتاكاروتن، ویتامین B كمپلكس و ویتامین E همراه با مقدار مورد نیاز روی و آهن نیز ضمن تضمین سلامت موها و پوست سر، از ریزش غیر عادی موها نیز جلوگیری می‌كنند.

 

عدم تعادل هورمون‌ها: یكی دیگر از دلایل ریزش موها، عدم تعادل هورمون‌های بدن است. مثلا تیروئید كم كار باعث كاهش قابل توجه موها می‌شود.

 

مصرف داروها: مثلاً مصرف برخی از داروها و داروهای هورمونی كه برای افزایش توده عضلانی بدن، كه در بعضی از ورزشكاران استفاده می‌شود و داروهای شیمی درمانی باعث افزایش ریزش مو می‌شود و همچنین برخی از داروها، مثل داروهای ضد افسردگی باعث افزایش ریزش موها می‌شوند. یكی از عوارض داروهای رقیق كننده خون، افزایش ریزش موها است.

 

استفاده از ژل‌های مو: ژل‌های مو از شایع‌ترین وسایل آرایشی موهاست و افراد بسیاری از آنها استفاده می‌كنند؛ در حالی كه دانسته‌های كمی در مورد ژل‌ها و مراقبت از موها در برابر انواع آنها وجود دارد.

ماهیت شیمیایی:

ژل‌های مو به طور اساسی از محصولات شیمیایی هستند؛ ولی باید در آنها از تركیبات طبیعی استفاده كرد تا دست كم هنگام استفاده، مراقبت بیشتری از كف سر و موها شود. ژل‌هایی كه حاوی مقدار زیادی الكل در تركیبات خود هستند، برای كسانی كه استفاده بیشتری از ژل می‌كنند، نامناسب‌اند، زیرا باعث خشكی پوست سر و از بین رفتن رطوبت آن می‌شوندو به همین ترتیب ریشه موها كم‌كم ضعیف‌تر می‌شود. برخی از ژل‌های بی‌كیفیت حتی باعث پوسته پوسته شدن كف سر و ریزش بیشتر موها نیز می‌شوند.

 

مرطوب‌كننده‌ها: كارشناسان معتقدند كه پسرها و البته مردان باید روزانه پوست خود را با مرطوب‌كننده‌ها مرطوب كنند، حتی اگر پوست چرب داشته باشند. در افرادی که پوست چرب دارند باید از محصولات فاقد چربی استفاده شود. استفاده از محصولاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و کوآنزیم Q10 می‌باشند، در جلوگیری از پیری پوست مؤثرند.

 

تغذیه مناسب: توصیه می‌شود در رژیم غذایی، استفاده از غذاهای چرب و سرخ شده کاهش یابد و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه افزایش یابد. مواد غذایی زیر برای سلامت پوست پسرهای نوجوان مناسبند: تمشک، اسفناج، ماهی، سیب‌زمینی شیرین، غلات و سالاد.

 

اصلاح صورت: بهتر است اصلاح صورت بلافاصله بعد از بیدار شدن انجام نشود و بعد از برطرف شدن پف و خواب آلودگی صورت انجام شود. برخی ازكرم‌ها یا فوم‌های اصلاح حاوی مواد شیمیایی همچون سدیم لوریل سولفات هستند كه پوست را خشك و تحریك‌پذیر می‌‌‌كند و استفاده از تیغ و برداشت سلول‌های مرده پوست باعث تشدید این تحریك‌ها و افزایش اثرات منفی این تركیبات مصنوعی می‌شود. کرم‌های اصلاح که حاوی ویتامین A هستند احساس سوزش و خشکی پوست ناشی از اصلاح را کاهش می‌دهند. هنگامی كه پوست صورت پسرها اصلاح می‌شود، سریع‌تر و راحت‌تر هر ماده‌‌ای را كه روی آن قرار گیرد، جذب می‌‌كند؛ بنابراین بهتر است بعد از اصلاح صورت از آنتی‌‌‌اكسیدان‌های طبیعی و مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنید. اگر تمایل به استفاده از کرم‌ها یا محصولات بعد از اصلاح دارید، از محصولات بدون الكل استفاده كنید. الكل موجب بی‌آبی و خشكی پوست می‌شود.

 

مراقبت از مو: پوست سر پسرها، یكی از اولین مناطقی است كه تحت تأثیر سبوم اضافی قرار می‌گیرد. مالاسزیا، که نوعی قارچ است روی پوست انسان زندگی می‌کند و از سبوم اضافی پوست تغذیه می‌كند. علی‌رغم اینكه مردها به دلیل تولید سبوم زیاد باید دارای پوست چرب و روغنی‌تری باشند، ولی در تعدادی این موجودات زنده موجب تحریك‌پذیری، پوسته ‌پوسته شدن و خارش پوست سر آنها می‌شوند. به این دسته از مردان توصیه می‌شود از شامپوهایی استفاده كنند كه تولید سبوم اضافی را كاهش دهد. مثل شامپوهای مخصوص موی چرب یا شامپوهای ضد شوره، البته استفاده از این شامپو‌ها باید تحت نظارت پزشک باشد. استفاده ازموادی مثل مریم گلی، رزماری و جلبك‌های دریایی مثل لامیناریا که با رادیكال‌های آزاد مبارزه می‌كنند، در شامپوها و محلول‌های تقویت کننده مو کمک کننده است.

 

نظافت ناخن‌ها: آیا پسر و همسر شما نیز علاقه دارند ناخن‌هایش را مانیكور و تمیز كنند، ولی این امكان را ندارند؟ آنها با استفاده از تركیبات طبیعی به راحتی می‌توانند این كار را در منزل انجام دهند، فقط كافی است كمی نمك دریایی را با روغن زیتون و یا روغن بادام مخلوط كنند و ناخن‌ها را با آن دو بار در هفته ماساژ و شستشو دهند. نوشیدن مقادیر زیادی آب و یك رژیم غذایی سالم نیز به بازسازی سلول‌ها كمك بسزایی می‌كند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 516 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز