Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:08

6
شهریور
غذا در مقابله با كهير

غذا در مقابله با كهير

آيا درماني براي كهير وجود دارد؟ كهير چيست و چگونه به وجود مي‌آيد؟ آيا ...

غذا در مقابله با كهير

 

 

آیا درمانی برای كهیر وجود دارد؟ كهیر چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ آیا استرس می‌تواند موجب كهیر شود؟ درمان‌های خانگی و شیمیایی كهیر چیست؟ رژیم غذایی مناسب برای درمان كهیر، شامل چه غذاهایی می‌شود؟ تمامی اینها پرسش‌هایی هستند كه با خواندن این متن، جواب آنها را خواهید گرفت.

كهیر بثوراث خارش‌داری است كه مدت ظهور آنها بسیار كوتاه بوده و به سرعت ناپدید می‌شوند و معمولا بیش از 24 ساعت دوام نمی‌آورند. كهیر ممكن است در هر قسمتی از پوست به وجود آید. كهیری كه بیش از یك ماه از روی بدن محو نشود، كهیر مزمن است. معمولا كهیر مشكل بزرگی ایجاد نمی‌كند و فقط در مواردی مشكل ساز می‌شود كه علاوه بر كهیر مشكلات تنفسی نیز به وجود آید كه نیاز به توجه پزشكی و پیگیری دارد. برخی كهیرها صاف و برخی دیگر برجسته هستند و اندازه آنها از بسیار كوچك تا بسیار بزرگ متفاوت است.

در صورتی كه كهیر پس از چند روز خود به خود درمان نشد و یا پس از چند روز مجدداً قسمت دیگری از پوست درگیر شد، بهتر است به پزشك مراجعه شود.

 

درمان كهیر

بهترین روش درمان كهیر، شناسایی علل آن است. در برخی موارد به راحتی می‌توان این علل را شناسایی و درمان كرد. برخی عوامل احتمالی كهیر عبارتند از:

 حساسیت‌های غذایی

 عفونت‌ها

 داروها

 گزش حشرات

 قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها، مواد شیمیایی و یا مواد افزودنی غذاها

 محصولات آرایشی و بهداشتی

 دمای خیلی گرم و یا خیلی سرد

 آب داغ

اگر كهیر ناشی از حساسیت به مواد غذایی باشد، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذا، روی پوست ایجاد می‌شود؛ ولی اگر ناشی از مصرف دارو باشد، ممكن است حتی تا یك هفته پس از مصرف دارو بروز نكند.

یكی دیگر از دلایل كهیر كه تمامی ما به نوعی با آن درگیر هستیم، استرس است. در زندگی مدرن امروزی استرس بخشی از زندگی شده كه ممكن است برای برخی افراد تغییر و یا حذف آن از زندگی كاری بس دشوار باشد. بدن ما به صورت معجزه‌واری خلق شده است و نه تنها به عوامل خارجی واكنش نشان می‌دهد، بلكه افكار و احساسات و درون ما نیز روی آن تأثیر می‌گذارد و در برابر آن واكنش نشان می‌دهد.

 

 

درمان خانگی كهیر

اگر موفق به كشف علل ایجاد كهیر بر روی بدن‌تان نشدید، بهترین روش درمان، درمان خانگی است كه با این كار می‌توان تا حدودی قرمزی و خارش پوست را تسكین داد و به بدن كمك كرد تا به تعادل برسد. رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم، همیشه بهترین روش برای مقابله با هر نوع بیماری و یا مشكل پوستی است. برخی از پوست‌های حساس تحمل استرس‌های محیطی و یا شیمیایی را ندارند و به محض اولین احساس ناراحتی از خود واكنش نشان می‌دهند. با دوری از سموم و مدیریت استرس‌های روزمره در حد امكان و البته مراقبت از پوست می‌توانید تا حدودی از ایجاد كهیر جلوگیری كنید. كمپرس سرد خارش ناشی از كهیر را كاهش می‌دهد. از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید خودداری كرده و در حمام از آب ولرم استفاده كنید و لباس‌های گشاد بپوشید. لباس پلاستیكی مشكل را بیشتر می‌كند. تا آنجا كه می‌توانید آرامش خود را حفظ كنید و به یاد داشته باشید كه حتی در طب سنتی نیز بسیاری از گیاهان می‌توانند موجب كهیر شوند. اگر داروهای خانگی مؤثر واقع نشد و خارش پوست شما را اذیت ‌كرد، بهتر است از مواد و داروهای شیمیایی استفاده كنید. بیشتر پزشكان در این موارد آنتی‌هیستامین تجویز می‌كنند كه البته موجب خواب آلودگی و حالت گیجی می‌شود. باید به این موضوع توجه داشته باشید كه حتی ایمن‌ترین داروها نیز عوارض جانبی محدودی دارند.

 

رژیم غذایی و كهیر

زمانی كه پوست بدن به ورود یك ماده جدید واكنش نشان می‌دهد و سیستم ایمنی بدن تحریك می‌شود، سلول‌ها مقادیر زیادی هیستامین آزاد می‌كنند كه پاسخ التهابی شدیدی را به همراه خواهد داشت. در مورد كهیر علائم معمولاً برجستگی صورتی و یا قرمز رنگ و برآمده هستند. علاوه بر داروها، عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در جلوگیری از كهیرهای حساسیتی دارند. این اختلال می‌تواند در هر جایی از پوست رخ دهد؛ از جمله پوست سر، لب‌ها و كف دست و پا و ...

 

كاهش امگا -6 و افزایش امگا-3

امگا - 6، اسیدهای چربی هستند كه مقادیر معینی از آنها برای حفظ عملكرد مناسب بدن كافی است و مقدار بیش از حد آن برای افراد مبتلا به كهیر مضر است. مصرف بیش از حد امگا -6 می‌تواند موجب التهاب شود و تولید پروستاگلاندین التهابی را افزایش دهد. از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا- 3 خاصیت ضد التهابی دارند. بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه اجداد ما این دو نوع چربی را به مقدار مساوی مصرف می‌كردند؛ حتی مدرن‌ترین رژیم‌های غذایی در كشورهای غربی نیز حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا- 6 و مقداری امگا-3 هستند. با كمی تغییر در رژیم غذایی می‌توان مقدار دریافتی این دو نوع اسید چرب را به تعادل رساند. به سادگی با مصرف كمتر روغن‌های گیاهی همچون ذرت و دانه آفتابگردان (كه مملو از امگا -6 هستند)، این كار را انجام دهید. اسیدهای چرب امگا- 3 را نیز می‌توان با افزایش تخم كتان، گردو، سویا و ماهی‌های آب سرد مانند ماهی آزاد، به حد تعادل رساند.

 

ویتامین C

اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه توانایی ویتامین C برای كاهش علائم كهیر محدود است، ولی در تئوری‌ها آمده كه مقادیر بالای ویتامین C به كاهش آزاد شدن هیستامین در بدن كمك می‌كند و موجب شكسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود. اثرات مثبت ویتامین C، ممكن است به همراه مصرف ویتامین E افزایش یابد؛ زیرا این دو ویتامین تأثیر یكدیگر را تقویت می‌كنند.

 

غذاهای غنی از كوئرستین

مصرف غذاهای غنی از كوئرستین، مانند پیاز قرمز به كاهش علائم كهیر كمك می‌كند. كوئرستین بیوفلاونوئیدی است كه حاوی آنتی‌اكسیدان بوده و خواص ضدالتهابی و ضدهیستامینی دارد.

شواهد حاكی از آن است كه می‌تواند در افراد مستعد، كهیر را كنترل كند. برخی از بهترین منابع غذایی كوئرستین عبارتند از: سیب، پیاز قرمز، كلم براكلی، انگور قرمز، گیلاس، چای، تمشك، توت‌ها و زغال اخته.

 

غذاهای ایجاد كننده كهیر

اگرچه ممكن است فردی با خوردن نوعی غذای خاص، واكنش حساسیتی نشان دهد و فرد دیگری با خوردن همان غذای خاص، هیچ حساسیتی نداشته باشد، ولی به طور كل می‌توان گفت برخی از غذاها عامل ایجاد كهیر هستند. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، گوشت، شكلات، گندم و آجیل از جمله این مواد غذایی می‌باشند.

برخی از مواد افزودنی و مواد نگهدارنده همچون بنزوآت، تارتازین و سولفیت‌ها، مواد نگهدارنده ضدباكتری و میكروبی هستند كه در تهیه محصولات مختلف مثل نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. تارتازین از جمله مواد رنگی است كه معمولاً در آب نبات‌، شیرینی‌ها، نوشابه، چیپس، كنسرو، غلات فرآوری شده، سس و سوپ‌های فوری یافت می‌شود. سولفیت‌ها برای تهیه غذاهای بسته‌بندی و . . . استفاده می‌گردند. بهترین راه پیشگیری، دوری از این مواد مصنوعی است.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز