Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:20

13
مرداد
وقتی عنكبوت شما را می گزد

وقتی عنكبوت شما را می گزد

اغلب عنكبوت‌ها آن بخش دهان را كه بتواند در پوست بدن انسان و ساير ...

وقتی عنكبوت شما را می گزد

 

 

اغلب عنكبوت‌ها آن بخش دهان را كه بتواند در پوست بدن انسان و سایر موجودات بزرگ‌تر نفوذ كند، ندارند. در واقع بیشتر آنها به جز دو نوع، واقعا بی‌خطر هستند. عنكبوت سیاه ماده و عنكبوت قهوه‌ای برای انسان‌ها خطرناكند. این دو نوع عنكبوت معمولا در نواحی گرم و خشك و در میان توده چوب و هیزم و مكان‌های تنگ و بسته زندگی می‌كنند. عنكبوت سیاه بسیار كوچك است و روی پشتش چند نقطه قرمز وجود دارد. عنكبوت قهوه‌ای برای انسان بسیار خطرناك است و اگر انسانی را نیش بزند، باید بلافاصله فرد به بیمارستان منتقل شود.

 

علائم عنكبوت گزیدگی

اغلب عنكبوت‌ها فقط ایجاد قرمزی و خارش روی پوست می‌كنند و اگر فرد دچار درد خفیفی هم بشود، با استفاده از مسكن یا كمپرس سرد تسكین می‌یابد. در برخی موارد نادر فرد به نیش عنكبوت حساسیت شدیدتری نشان می‌دهد. این حساسیت می‌تواند در اثر نیش عنكبوت‌های غیر سمی نیز ایجاد شود.

علائم گزیدگی توسط عنكبوت سیاه: نیش عنكبوت سیاه مثل فرو رفتن سوزن نازكی در پوست است. البته گاهی اوقات افراد متوجه این گزیدگی نمی‌شوند. در هر صورت علائم معمولی آن درد، سوزش، تورم و قرمزی ناحیه گزیده شده است.

علائم گزیدگی توسط عنكبوت قهوه‌ای: درد ناشی از گزیدگی با عنكبوت قهوه‌ای بسیار شدیدتر است و معمولا در عرض هشت ساعت بیشتر هم می‌شود. ناحیه گزیده شده ورم می‌كند و تاول هم می‌زند ...

به طور كلی علائم گزیدگی با این نوع عنكبوت شامل: حالت تهوع، استفراغ، سردرد، دل درد، درد مفاصل، احساس كسالت و بیقراری، قرمزی پوست و گرفتگی عضلانی است. نیش عنكبوت سیاه به ندرت منجر به مرگ می‌شود؛ اما در برخی موارد این اتفاق افتاده است. در مورد عنكبوت قهوه‌ای بیشتر این اتفاق می‌افتد و تعداد معدودی كه جان خود را از دست داده‌اند، یا كودك بوده‌اند یا سالخورده. گاهی اوقات اگر عنكبوت در حین نیش زدن دیده نشود، محال است كه فرد متوجه شود دچار گزیدگی عنكبوت شده است.

 

 اگر با نیش عنكبوت سیاه و یا قهوه‌ای دچار گزیدگی شدید

 محل مورد نظر را با آب و صابون بشویید.  ناحیه‌ای را كه دچار گزیدگی شده است، با انگشتان دست بالا بگیرید تا زهر پخش نشود.  روی محل مورد نظر یك باند بگذارید تا از پخش شدن سم نیش عنكبوت بیشتر جلوگیری شود. اما باند را زیاد سخت نبندید تا خون در آن ناحیه جریان داشته باشد.  اگر امكانش وجود داشته باشد، عنكبوت را همراه خود به بیمارستان ببرید تا نوع آن تشخیص داده شود.

 

عنكبوت كیسه‌ای زرد

عنكبوت كیسه‌ای زرد رنگ هم در داخل خانه و هم خارج از آن زندگی می‌كند و بیشترین تعداد عنكبوت‌ها را شامل می‌شود. این نوع عنكبوت بسیار كوچك و به رنگ زرد بسیار روشن است. معمولا روزها پنهان می‌شود و شب‌ها بیرون می‌آید و وقتی كه بین پوست انسان و لباسش گیر می‌افتد، اقدام به نیش زدن می‌كند. افرادی كه دچار گزیدگی این نوع عنكبوت می‌شوند، معمولا یا در رتختخواب‌شان خوابیده‌اند یا در باغچه خانه مشغول باغبانی و گل كاری‌اند. معمولا نیش این عنكبوت‌ها دردناك است و ده ساعت بعد شروع به تاول زدن می‌كند؛ ولی درد، تاول و قرمزی آن بسیار كمتر از عنكبوت قهوه‌ای است.

 

هنگام عنكبوت گزیدگی چه باید كرد؟

همانطور كه گفته شد، اغلب گزیدگی‌ها توسط عنكبوت بی‌صدا و عارضه به سرعت برطرف می‌شوند. اما برخی از انواع گزیدگی‌ها بسیار جدی‌ترند و باید درمان شوند. اغلب عنكبوت‌ها خطرناك نیستند و جای گزیدگی آنها روی پوست را می‌توان در خانه و بدون مراجعه به پزشك نیز درمان كرد. لذا بهتر است:  ابتدا جای نیش را با آب و صابون بشویید و خشك كنید.  از داروی ضدعفونی كننده یا الكل برای استریلیزه كردن منطقه مورد نظر استفاده كنید.  مواظب باشید پوست‌تان آسیب نبیند؛ زیرا خطر عفونت و آسیب دیدگی‌هایی مثل ایجاد زخم بسیار بیشتر می‌شود.  اگر پوست‌تان باز هم سوزش و خارش داشت، از پماد ضد عفونی كننده بیشتری استفاده كرده و محل مورد نظر را بانداژ كنید.  حواس‌تان به جای نیش باشد؛ چرا كه اگر از عنكبوت یا حشره خطرناكی دچار گزیدگی شده باشید، اوضاع وخیم‌تر می‌شود و نیاز به مراجعه به پزشك خواهید داشت.  استفاده از كرم هیدروكورتیزون و كالامین باعث كاهش درد و ناراحتی می‌شود.

 

 مورچه‌های آتشین

مورچه‌های آتشین به طول 5/3 سانتی‌متر و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز در محیط‌های آفتابی و گرم بیشتر دیده می‌شوند و محل تجمع‌شان باغچه و زمینه‌های كشاورزی است و هنگام تماس با انسان‌ها و حیوانات، به سمت آنها حمله‌ور می‌شوند. آنها به سرعت گاز می‌گیرند. نیش آنها بسیار دردناك است و ایجاد خارش شدیدی می‌كند. معمولا به ندرت پیش می‌آید كه فرد در اثر گاز گرفتن این نوع مورچه دچار مرگ شود، ولی برخی افراد حساسیت بسیار شدیدی به آن دارند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز