Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:09

11
تیر
حقايقی پيرامون رشد موها

حقايقی پيرامون رشد موها

با وجود بسياري از ادعاها، هيچ راه‌قطعي اثبات شده‌اي كه بتواند رشد موها را ...

حقايقی پيرامون رشد موها

 

 

با وجود بسیاری از ادعاها، هیچ راه‌قطعی اثبات شده‌ای كه بتواند رشد موها را تسریع كند، وجود ندارد. موی هر فرد با سرعت متفاوتی رشد می‌كند و این تفاوت در رشد ناشی از تفاوت در ژن‌هاست. با این حال برخی راهكارها در میزان رشد موها مؤثرند. مقدار رشد موها در سال، حدود 15 سانتی‌متر است؛ اگرچه در برخی افراد این مقدار بیشتر و در برخی افراد كمتر می‌شود.

 

تغذیه و رشد مو

بیشتر مردم اطلاع ندارند كه با یك تغییر ساده در رژیم غذایی خود می‌توانند رشد موهای خود را افزایش دهند و یكی از روش‌ها، خوردن غذاهای غنی از ویتامین‌ها است. با استفاده از رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین می‌توانید رشد موها را تا حدودی افزایش دهید. غذاهای غنی از ویتامین‌های E و C و B و A  تقویت می‌كنند.

آنتی‌‌اكسیدان‌ها نیز در رشد موها مؤثرند؛ زیرا با رادیكال‌های آزاد كه موجب اكسیدان و آسیب‌دیدگی سلول‌ها می‌شوند، مقابله كرده و فولیكول‌ها را تقویت می‌كنند. اضافه كردن سبزی‌ها و میوه‌های تازه به رژیم غذایی، یكی از بهترین شیوه‌ها برای داشتن موی سالم است؛ به خصوص سبزی‌هایی كه رنگ سبز روشن دارند. ویتامین E را در رژیم غذایی خود بگنجانید و این كار را با مصرف دانه‌ها، آجیل‌ها و روغن‌های گیاهی انجام دهید. رشد سریع موها به مقدار روی، اسیدفولیك، بیوتین و اسید چرب امگا3 بستگی دارد. تنها با خوردن غذاهای غنی از پروتئین نمی‌توانید موهای سالمی داشته باشید؛ باید به تمامی نیازهای بدن خود توجه كنید. نیاسین در رشد موها مؤثر است و با تولید کراتین به حفظ رنگ طبیعی موها كمك می‌كند. نیاسین گردش خون را در پوست سر افزایش داده و شرایط رشد سریع موها را فراهم می‌آورد.  انتظار نداشته باشید كه با رعایت این نكات در مدتی كوتاه معجزه رخ دهد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید صبر داشته باشید.

 

برخی راهكارها در میزان رشد مو

 نگه داشتن موها در شرایط خوب، یك الزام است. شما باید به طور مرتب به آرایشگاه مراجعه و موهای‌تان را مرتب كنید تا هم سالم‌تر باشند و هم زیباتر.  استفاده از مواد شیمیایی، موها را ضعیف و رشد آنها را كند می‌كند.  از یك برس با كیفیت استفاده كنید؛ برخی از برس‌های ارزان‌قیمت به موها آسیب می‌رسانند.  مصرف الكل  و نیكوتین رشد موها را كاهش می‌دهند.  سلامتی خود را در بالاترین حد ممكن نگه دارید.  درخود تغییراتی ایجاد كنید. به اندازه كافی بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و نوشیدن مقادیر زیادی آب را در طول روز فراموش نكنید.  ویتامین‌های گروه B به رشد موها كمك می‌‌كنند. هنگام شستن موها، آنها را به دقت ماساژ دهید.

 

انتخاب صحیح شامپو و رشدمو

  نمی‌دانید كدام شامپو مناسب‌تر است؟ كاملاً حق دارید، زیرا تنوع شامپوها بسیار زیاد و هر یك از تولیدكنندگان ادعا می‌كنند محصولاتشان، بهترین است. یك انتخاب اشتباه، در واقع اولین قدم برای نابودی موهاست. گاهی اوقات برخی از محصولات نامرغوب، آسیب‌هایی به موها وارد می‌كنند كه حتی برای جبران این خسارات مجبور می‌شوید هزینه‌های گزافی را متقبل شوید. در انتخاب شامپوهای شیمیایی و یا حتی شامپوهای گیاهی دقت كنید كه گزینه مناسب با نوع و بافت موها‌یتان را بیابید. اساساً شامپو، پوست سر را ازگردو غبار، چربی‌های اضافی و ... پاك می‌كند. این مواد زائد فولیكول‌های مو را مسدود می‌كنند. بهترین روش انتخاب شامپوی مناسب، مراجعه به متخصص پوست و مو و راهنمایی گرفتن از اوست. اگر موی شما خشك و یا چرب است، بیشتر در انتخاب شامپو دقت كنید. یكی از دلایل كاهش رشد موها و ریزش بیشتر آنهااثر هورمون DHT است. اگر مشكل موهای شما ناشی از كمبود مواد غذایی باشد، شامپو مؤثر نخواهد بود. برخی از بیماری‌ها همچون تیروئید موجب ریزش موها می‌شوند. به تبلیغات شامپوها توجه نكنید، بلكه بیشتر به تركیبات موجود در آنها توجه داشته باشید.

 

 برخی روش‌‌های خاص برای تسریع رشد موها

باید به مواد تشكیل ‌دهنده محصولات مربوط به مراقبت از موها دقت كرد. عناصری همچون سدیم لوریل سولفات به موها آسیب می‌رسانند و سرعت رشد آنها را كاهش می‌دهند. اكثراً از مواد گیاهی استفاده كنید. اغلب افراد به برچسب‌ محصولات توجه نمی‌كنند؛ در حالی كه این مورد اهمیت زیادی دارد. یكی از طبیعی‌ترین روش‌های رشد مو، ماساژ پوست سر با انگشتان دست است كه باید هر روز حدود 2-3 دقیقه به صورت مدور آن را ماساژ دهید، برای ماساژ از روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون، روغن كرچك، روغن رزماری و روغن جوجوبا استفاده كنید و دست‌كم یك‌بار در هفته و حدود 30 دقیقه با ماساژ فولیكول‌های مو را تحریك كنید تا رشد موها افزایش یابد.

 

 ورزش

ورزش متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث رشد بیشتر موها می‌شود. قرار دادن كلاه روی سر یا بستن موها به مدت طولانی می‌تواند روی موها، اثر منفی بگذارد. برای جلوگیری از اصطكاك، بیشتر از بالش‌های ابریشمی و یا ساتن استفاده كنید و از بالش‌های پنبه‌ای كمتر استفاده نمایید. استرس برای سلامت همه انسان‌ها مضر است و رشد موها را كاهش می‌دهدو در موارد بسیار شدید، موها در مدت كوتاهی، نه تنها رشد كافی نمی‌كنند، بلكه به سرعت نیز می‌ریزند. برای شست‌و شوی موها از شامپوهای ملایم استفاده كنید و بیش از چهار بار در هفته موهای‌تان را شامپو نزنیدمگر موهایتان چرب باشد که در این صورت به استحمام روزانه نیاز دارید . همچنین از آب ولرم استفاده كرده و موهای خیس را نیز شانه نزنید. از سشوار كردن بیش از اندازه موها و یا رنگ كردن زیاد آنها نیز خودداری ورزید. از مصرف مواد حاوی سرب خودداری كنید، چرا كه سموم مربوط به آن به داخل منافذ پوست نفوذ و فولیكول‌های مو را ضعیف می‌كند و موجب افزایش ریزش آنها می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید. روش‌های آرامش و جوان سازی مثل یوگا و مدیتیشن برای كنترل و مدیریت استرس را تجربه كنید تا رشد موهای‌تان نیز افزایش یابد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز