Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:30

23
خرداد
بايدها و نبايدهای مراقبت از موها

بايدها و نبايدهای مراقبت از موها

اين‌ها نمونه‌هاي كوچكي از رايج‌ترين اشتباهاتي هستند كه موجب مي‌شوند...

بايدها و نبايدهای مراقبت از موها

 

 

 

این‌ها نمونه‌های كوچكی از رایج‌ترین اشتباهاتی هستند كه موجب می‌شوند فرد برای درمان موهای خود به پزشك مراجعه كند. آرایشگرهای معروف دنیا معتقدند كه اینها كارهایی هستند كه بسیاری از مشتریان آنها روزانه با انجام این كارها، موجب آسیب موهای‌شان می‌شوند و با ناامیدی فرد برای درمان به پزشك و یا آرایشگر مراجعه می‌كند. چگونه می‌توانیم از آسیب رساندن به موهای‌مان جلوگیری كنیم. در اینجا به برخی از بایدها و نبایدهای مراقبت از موها اشاره خواهیم كرد.

 

واقع بین باشید

متوجه باشید كه موهای‌تان چه حالتی دارند و چه تغییری می‌توانند بكنند، اگر موهای‌‌تان را رنگ روشن كنید پس از فقط چند هفته ریشه موهای طبیعی شما رشد خواهند كرد و فقط بعد از 2 الی 3 هفته موهای‌تان مجدداً بدرنگ می‌شود و مجبور می‌شوید دوباره برای ترمیم نزد آرایشگر بروید و آنها را رنگ كنید و یا اگر موهای‌تان فر است و آنها را خیلی كوتاه كنید، آنها به صورت لوله روی سر شما جمع می‌شوند و مجبور می‌شوید، برای اینكه آنها بلندتر به نظر برسند، آنها را دائم سشوار و صاف كنید. پس بهتر است موهای خود را خیلی با رنگ متفاوت از موهای طبیعی خودتان رنگ نكنید و هنگام كوتاه كردن به نوع موهای‌تان توجه داشته باشید تا مجبور نشوید برای بهتر نشان دادن آنها دائم از مواد شیمیایی و یا سشوار استفاده كنید.

 

 

رنگ موها

رنگ موها مواد شیمیایی هستند كه برای تغییر دادن رنگ موها از آنها استفاده می‌شود و در دو نوع یافت می‌شوند كه به نظر می‌رسد نوعی از آن كه بیشتر از مواد طبیعی در آن استفاده شده است، ضد آلرژی نیز می‌باشد و نوع دیگر كاملاً شیمیایی است.

سرب فلزی سمی است كه برای بدن انسان نیز بسیار مضر است و در صنایع شیمیایی و تهیه رنگ از سرب در تولید رنگ موها استفاده می‌شود كه برای سلامتی بسیار مضر است.

 

حرارت مستقیم باعث سوختگی مو می‌شود

بسیاری از خانم‌ها، تمایل دارند موهایی صاف و لخت داشته باشند به همین دلیل به طور مرتب و روزانه موهای خود را با استفاده از برس و سشوار و یا اتوهای مو، صاف می‌كنند، در حالی كه غافل هستند كه همین حرارت مستقیم موجب سوختگی موها می‌شود.

اكثر افراد، مستقیماً موهای‌شان را زیر حرارت مستقیم و گرمای سشوار قرار می‌دهند و احساس می‌كنند تنها راه صاف شدن موهای‌شان همین كار است، در حالی كه نمی‌‌‌دانند كه برس‌های فلزی به موها آسیب می‌رسانند و اگر این آسیب‌دیدگی كم باشد معمولاً می‌توان آن را با تقویت‌كننده‌های مو رفع كرد ولی اگر این آسیب‌دیدگی‌ها زیاد باشند تنها راه رفع آن، كوتاهی موها و رشد موهای جدید است. حتی اگر به این روش عادت كرده اید، آن را تغییر دهید و حداقل سشوار را با فاصله روی موهای‌تان بگیرید و میان برس و سشوار فاصله ایجاد كنید و هیچ‌گاه مستقیماً سشوار را روی برس مو قرار ندهید.

اتوهای موی چدنی نیز در صورتی كه چند لحظه روی قسمت ثابتی از موها قرار بگیرند موجب سوختگی موها می‌شوند و اغلب استفاده از مواد شیمیایی روی موها نیز می‌تواند موجب سوختگی و یا كچلی موها شود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به منظور فر كردن، رنگ كردن و یا صاف كردن موها خود به نوبه خود موجب آسیب‌دیدگی موها می‌شوند و اگر بعد از آن موها سشوار نیز بشوند تأثیر منفی این مواد بر روی موها بیشتر خواهد شد.

در این مواقع معمولاً به بیماران توصیه می‌شود كه برای جلوگیری آسیب به پوست سر و یا آسیب بیشتر به موها با یك متخصص مشورت كنند و استفاده از مواد شیمیایی را متوقف كنند. معمولاً آسیب دیدن موها به علت مصرف مواد شیمیایی موقتی است و پس از مدتی برطرف خواهد شد ولی اگر به صورت دائم از این مواد شیمیایی استفاده كنید، آسیب دیدگی و ریزش موها نیز دائمی می‌شود.

 

 

هیچ‌گاه به آرایشگر خود دروغ نگوئید

 افرادی كه برای رنگ كردن موهای‌شان نزد ما می‌آیند، معمولاً تاریخ دقیق رنگ موی قبلی‌شان را نمی‌گویند و همین امر موجب می‌شود كه با رنگ كردن مجدد موها، موجب سوختگی آنها بشویم.

رنگ كردن موها با محصولات طبیعی برای سلامتی موها مفیداست در حالی كه همین كار با رنگ‌های شیمیایی مضر است و تحقیقات نشان می‌دهند كه رنگ موهای شیمیایی از علل سرطان است.

 

 

تأثیر رنــگ مــوها بر مــــــو

پوست سر، یكی از حساس‌ترین بخش‌های بدن انسان است و از آنجایی كه پایه مو بر روی پوست سر قرار دارد بنابراین اول از همه در معرض خطر واكنش‌های آلرژیك قرار خواهید گرفت و در واقع پوست سر، بخشی از سیستم جریان خون بدن ما است و اكثر رنگ‌ موها حاوی مواد سرطان‌زا هستند و با استفاده از این رنگ موها، در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیریم. حتی رنگ موهای طبیعی نیز ممكن است موجب واكنش‌های آلرژیكی بشوند. بسیاری از مردم به غلط تصور می‌كنند كه رنگ موها فقط حاوی نوعی تركیب و رنگ هستند كه رنگ موهای آنها را تغییرمی‌دهد و از مواد خطرناك و مضر در آنها غافل هستند. مهم نیست كه چه رنگی و یا چه نوع برندی را انتخاب می‌كنید، مهم این است كه در معرض مواد شیمیایی قرار‌می‌گیرید.

 

 

برخی از مواد مضر رنگ موها

پارافنیلین دیامین (PPD): رایج‌ترین و قوی‌ترین ماده تشكیل ‌دهنده رنگ موها است كه در بیشتر انواع برندهای رنگ موها یافت می‌شود و موجب تیرگی رنگ مو می‌شود. طبق تحقیق انجمن كنترل بیماری‌ها (CDC)، یكی ازموادی است كه می‌تواند موجب واكنش‌های آلرژیكی همچون قرمزی، زخم، خارش، سوزش و سردرد بشود. بعد از اكسیداسیون با پراكسید هیدروژن و یا آمونیاك (PPD) از رایج‌ترین عوامل سرطان‌زا است. مؤسسه ملی سرطان طبق گزارش اعلام كرده است كه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رنگ‌ موها احتمال ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و اكثر رنگ‌های دائمی حاوی این ماده هستند. بنابراین‌ پیش از اینكه دوباره تصمیم بگیرید موهای‌تان را رنگ كنید، به این موضوع كمی فكر كنید.

 

قطران زغال سنگ: یكی از دیگر روش‌های تیره كردن موها استفاده از این ماده شایع شناخته شده است و از آنجایی كه تولید این ماده بسیار ارزان قیمت است از آن به طور قابل توجهی استفاده می‌شود. این ماده به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود و موجب آلرژی می‌شود و به همین دلیل است كه FDA به تمامی تولیدكنندگان رنگ موها توصیه می‌كند كه به این موضوع دقت داشته باشند و روی رنگ موهای‌شان حتماً به مصرف‌كنندگان توصیه كنندكه قبل از استفاده مقدار كوچكی از آن را تست كنند اگرچه برخی از علائم آلرژیك ممكن است،10 سال بعد از مصرف تأثیر خود را نشان دهند.

 

DMDM Hydantion: این ماده در تهیه بسیاری از رنگ موها و شامپوها یافت می‌شود و به دلیل ایجاد مشكل در سیستم ایمنی بدن، استفاده از آن در برخی از كشورها مثل ژاپن ممنوع شده است.

 

Resorcinol: این ماده شیمیایی كه نام خنده‌داری دارد، در تهیه بسیاری از اكسیدان‌ها و رنگ موهای شیمیایی دائمی كاربرد دارد و در گروه مواد سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌شود.

 

استات سرب: همانطور كه قبلاً نیز به این موضوع اشاره كردیم سرب به طور بالقوه سرطان‌زا است و حتی قادر است عملكرد انتقال دهنده‌های مغز را مختل كند و خون را لخته كند و هوش را كاهش دهد و فعالیت قلب را مختل كند و موجب تحولات حسی و حركتی و مشكلات عصبی شود. در زنان باردار استفاده از محصولات حاوی سرب می‌‌تواند منجر به مرگ جنین شود.

بنابراین استفاده مرتب از رنگ موها به تدریج خطرات ناشی از سرب را افزایش می‌دهد.

 

 

كاهـــش خــطر

برای به حداقل رساندن خطرات رنگ موها، استفاده از آنها را به حداقل برسانید و هنگام استفاده از آنها حتماً در مورد مواد شیمیایی و آلرژی‌زای موجود در آنها از آرایشگر‌تان سوال و با پزشك‌تان مشورت كنید. برخی از سالن‌های آرایشی نیز با تجهیزات و تكنولوژی بالا مانند اشعه مادون قرمز، ساقه مو را باز می‌كنند و به جای استفاده از پراكسید و آمونیاك، بدین روش موجب جذب سریع‌تر رنگ مو به موها می‌شوند.

برای ایمنی بهتر می‌توانید از مواد طبیعی استفاده كنید، جایگزین‌های بسیاری وجود دارند كه اگرچه تأثیر و رنگ آنها به زیبائی رنگ‌های شیمیایی نخواهد بود ولی حداقل مطمئن خواهید بود كه خطر جدی سلامتی شما را تهدید نمی‌كند. می‌توانید از عصاره گیاهان همچون ریشه شیرین بیان، بلوط و همیشه‌بهار، گزنه و گردو استفاده كنید و موهای‌تان را با آنها رنگ كنید، عصاره این گیاهان همچون رنگدانه عمل می‌كنند و علاوه بر این موجب درخشش و تقویت موها می‌شوند. علاوه بر آن، این مواد طبیعی، موها را در برابر عوامل محیطی همچون خورشید، نمك، كلر و آلاینده‌ها محافظت می‌كنند ولی به هر حال این مواد نسبت به مواد شیمیایی در برابر شستشو كمتر ایمنی دارند و ماندگاری آنها كوتاه مدت است و فقط چند هفته بیشتر دوام نمی‌آورند. بسیاری از افراد نیز به عنوان یك راه‌‌حل طبیعی از حنا استفاده می‌كنند و ماندگاری حنا نسبت به عصاره سبزیجات بیشتر است و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به موها می‌‌دهد. حنا فاقد گلوتن است و كمی رنگ قرمزی دارد و امروزه از آن در تهیه بسیاری از شامپوها استفاده می‌شود. در هنگام خرید حنا دقت كنید كه به جای حنای طبیعی حناهای مخصوص تاتو را نخرید زیرا FDA اعلام كرده است كه در ساخت و تهیه این حناها معمولاً از قطران زغال‌سنگ و Phenylendiamine نیز استفاده می‌شود.

هنگام رنگ كردن موها با مواد شیمیایی، حتماً اندازه‌ها را به دقت رعایت كنید. این موضوع بسیار مهم است و توجه داشته باشید كه هر چقدر این مواد شیمیایی بیشتر روی موهای شما بمانند، آسیب بیشتری به موهای شما وارد خواهند كرد. هنگام رنگ كردن موها، پوشیدن دستكش را فراموش نكنید، دستكش از پوست شما در برابر مواد شیمیایی محافظت خواهد كرد. موها را به دقت آبكشی نمائید و حتماً دست‌های خود را پس از آن بشوئید.

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به منظور فر كردن، رنگ كردن و یا صاف كردن موها خود به نوبه خود موجب آسیب‌دیدگی موها می‌شوند و اگر بعد از آن موها سشوار نیز بشوند تأثیر منفی این مواد بر روی موها بیشتر خواهد شد. در این مواقع معمولاً به بیماران توصیه می‌شود كه برای جلوگیری آسیب به پوست سر و یا آسیب بیشتر به موها با یك متخصص مشورت كنند و استفاده از مواد شیمیایی را متوقف كنند.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 635 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز