Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:02

8
خرداد
يك دوره مهم در مراقبت از پوست

يك دوره مهم در مراقبت از پوست

اگر در سنين نوجواني هستيد و يا فرزند نوجواني داريد، بايد بدانيد كه بهترين ...

يك دوره مهم در مراقبت از پوست

 

 

اگر در سنین نوجوانی هستید و یا فرزند نوجوانی دارید، باید بدانید كه بهترین زمان برای مراقبت از پوست، دوران نوجوانی است. مراقبت ویژه و درست از پوست در این سنین باعث می‌شود تا در آینده كمتر دچار مشكلات پوستی شوید. این‌كار نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی ندارد. مراقبت از پوست یك نوجوان با روش مراقبت از پوست پدر و مادرش فرق دارد؛ بنابراین پاك‌كننده صورت و كرمی كه آنها مورد استفاده قرار می‌دهند مناسب كودكان و نوجوانان نیست.

 

تاثیر آكنه از نظر روانی روی نوجوانان

آكنه نه تنها از نظر فیزیكی مشكلاتی ایجاد می‌كند، بلكه از نظر روانی نیز روی نوجوانان تاثیر می‌گذارند. حتی جوش‌های معمولی نیز می‌توانند اعتماد به نفس و حس خود دوستی آنها را كاهش دهد. اما جوش‌های شدیدتر مسلما اثرات بدتری نیز به همراه دارند. گاهی اوقات جوش‌های شدید دوران نوجوانی و جوانی باعث خطراتی مثل افسردگی و حتی تلاش برای خودكشی می‌شود! معمولا نوجوانانی كه زیاد جوش می‌زنند، تصویر بدی از ظاهر خود دارند، چرا كه آشفتگی‌های پوستی آنها را رنج می‌دهد. آنها سعی می‌كنند در برنامه‌های گروهی شركت نكنند؛ زیرا از پوست خود و جوش‌های شدید آن خجالت می‌كشند. والدین هیچگاه نباید نسبت به این مسئله بی‌توجه باشند و هر چه سریع‌تر باید به او كمك كنند تا مورد درمان قرار گیرد. بیشتر از 40 درصد آكنه‌های پوستی نوجوانان نیاز به درمان سریع توسط متخصص پوست دارند. گاهی اوقات والدین نسبت به جوش‌های پوستی دخترها بیشتر از پسرها واكنش نشان می‌دهند. دخترها شاید در بیان احساسات درونی‌شان راحت‌تر باشند، اما پسرها معمولا بسیار آزرده می‌شوند، ولی سعی می‌كنند چیزی بروز ندهند؛ لذا والدین باید آگاهانه‌تر عمل كنند.

 

 

عادت‌های سالم مراقبت از پوست نوجوان

 استفاده مرتب از كرم ضد آفتاب

همه می‌دانیم كه كرم ضد آفتاب از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌كند و همین مسئله باعث می‌شود كه احتمال ابتلا به سرطان پوست كاهش یابد. همچنین استفاده از كرم ضد آفتاب از سنین نوجوانی از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌كند. پیری زودرس پوست، نود درصد در اثر آسیب‌های ناشی از نور خورشید رخ می‌دهد. از كرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده كرده و هرگز تجدید آن را فراموش نكنید و به دوستان نیز استفاده از آن‌را توصیه نمایید.

 

انتخاب صابون و پاك‌كننده مناسب

سعی كنید مناسب‌ترین پاك‌كننده را برای پوست‌تان بیابید. این پاك كننده باید متناسب با نوع پوست شما باشد. آیا پوست‌تان چرب است؟ اغلب نوجوانان پوست چرب دارند و این یكی از دغدغه‌های اصلی آنهاست. اگر پوست چربی دارید از پاك‌كننده‌های ژلاتینی استفاده كنید. بهتر است این پاك‌كننده اسید سالیسیلیك باشد تا به از بین رفتن جوش‌ها كمك كند. هر روز دو بار یك بار صبح و یك بار شب صورت خود را با این تمیزكننده پاك كنید. هیچگاه شب با آرایش صورت نخوابید و قبل از آنكه سرتان را روی بالش بگذارید، صورت‌تان را كاملا پاك كنید.

 

مرطوب نگه داشتن پوست

اغلب مردم فكر می‌كنند كه پوست‌های چرب نیاز به مرطوب كننده ندارند، اما این تصور اشتباه است. معمولا در دوران نوجوانی پوست بسیار چرب می‌شود، پس باید از مرطوب كننده‌های سبك و بدون چربی استفاده كرد. مرطوب كننده را بعد از شستن پوست روی سطح صورت بمالید. مرطوب كننده روز بدون چربی با SPF 15 بهترین انتخاب است. البته اگر این‌كار را یك بار در صبح انجام دهید، كافی نیست؛ باید آن را در طول روز چند بار تمدید كنید. اگر پوست‌تان بیش از حد چرب است، روی یك‌بار (فقط صبح‌ها) از مرطوب كننده استفاده كنید.

 

استفاده از ماسك و لایه‌بردار پوست

ماسك صورت باعث پاكسازی منافذ پوست می‌شود و لایه‌بردار نیز یك لایه از سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌كند. این كار را هفته‌ای یك‌بار انجام دهید. اگر از لایه‌بردار پوست استفاده كنید، سلول‌های سطح پوست با سرعت بیشتری تجدید و نوسازی می‌شوند. فراموش نكنید كه حتما با پوست‌تان مهربان باشید و هیچگاه آن‌را محكم نكشید. آیا جوش‌های دوره نوجوانی برای نوجوان شما تبدیل به یك معضل شده است؟ آیا آكنه از مشكلات مهم فرزند شماست؟ این‌را بدانید كه او در این مورد تنها نیست و بسیاری از هم سن و سالان رو نیز ممكن است به این مشكل مبتلا باشند. همه ما بزرگ‌ترها نیز در این سن و سال دچار این جوش‌ها بوده‌ایم.

 

چه چیزی باعث ایجاد آكنه روی پوست می‌شود؟

شاید فكر كنید كه خوردن شكلات، كیك، پیتزا و یا استرس باعث ایجاد آكنه روی پوست می‌شود؛ اما باید بدانید كه طبق آمار و ارقام صد در صد نوجوانان دچار جوش‌های مختص این دوره می‌شوند. این جوش‌ها اغلب از سن ده سالگی شروع می‌شوند و تا سیزده سالگی نیز ادامه دارند. نقاطی مانند بینی، پیشانی، چانه و فك بیشتر در گیرند. در برخی موارد حاد، این جوش‌ها به گردن، شانه‌ها، قفسه سینه و كمر نیز سرایت می‌كنند. اغلب جوش‌های دوران نوجوانی تا سن بیست سالگی كاملا از بین می‌روند، اما برخی از آكنه‌ها حتی تا میانسالی نیز گه گاه روی پوست ظاهر می‌شوند.

 

محرك‌های ایجاد آكنه در پوست نوجوانان

تغییرات هورمونی دوران بلوغ از مهم‌ترین عوامل بروز این جوش‌ها هستند. این هورمون‌ها باعث تحریك چربی پوست شده و پوست چرب باعث بسته شدن منافذ پوست می‌گردد. سایر عوامل تحریك كننده شامل استرس و تغذیه است. نوجوانان با توجه به حساسیت‌های سنی خود، مرتبا داروها و روش‌های درمانی مختلف را امتحان می‌كنند تا راهی برای از بین بردن جوش‌های‌شان بیابند. در مورد جوش‌های شدید دوران نوجوانی هر چه درمان را سریع‌تر شروع كنید، نتیجه بهتری می‌گیرید.

 

پاكسازی

این‌كار را از 10 سالگی برای نوجوان خود شروع كنید. هر شب پوست صورت او را با یك تمیز كننده ملایم پاك كنید. این‌كار نه فقط برای دخترها، بلكه برای پسرها نیز لازم است. اگر جوش‌های صورت او نوك تیز یا چرك دار هستند، از پاك كننده‌های حاوی پروكسید بنزویل استفاده كنید و این‌كار را روزی یك تا دو بار انجام دهید. اگر این پاك كننده‌ها باعث خشكی پوست او می‌شوند، از كمی مرطوب كننده فاقد چربی بعد از هر بار تمیز كردن پوست استفاده نمایید.

 

استفاده از كرم‌های ملایم پروكسید بنزویل (5/2 درصد)

این كرم‌ها هم مفید و هم ارزان قیمت هستند. پروكسید بنزویل می‌تواند باكتری‌هایی را كه باعث جوش زدن می‌شوند، از بین ببرد. هر روز یك یا دو بار كرم را روی جوش‌ها بمالید. اگر پوست او قرمز یا دچار سوزش و خشكی شدید می‌شود، این‌كار را یك روز در میان انجام دهید.

 

به فرزند خود تاكید كنید جوش‌ها را نتركاند

در طول دوران بلوغ ترشح هورمون آندورژن افزایش می‌یابد. تستوسترون هم در مردها و هم در زن‌ها وجود دارد، اما میزان آن در آقایان بیشتر است. به همین دلیل مردها بیشتر از زن‌ها دچار آكنه می‌شوند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 660 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز