Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:54

23
اردیبهشت
وقتی بـی كلاهی عيب است

وقتی بـی كلاهی عيب است

چيزي به گرم شدن دوباره هوا نمانده است و مثل هميشه استـفاده از كرم‌هـاي...

وقتی بـی كلاهی عيب است

 

 

چیزی به گرم شدن دوباره هوا نمانده است و مثل همیشه استــــــــفاده از كرم‌هـــای ضد آفتاب و كلاه در روزهای آفتابی اولین توصیه پزشكان برای مراقبت و حفظ سلامت پوست است. اما نباید نگران باشید، چرا كه با كمی توجه و رعایت نكات ایمنی می‌توانید خود را از بسیاری خطرات مثل سرطان پوست دور نگاه دارید.

سرطان پوست شایع‌ترین شكل سرطان است و زنان زیر 39 سال بیش از دیگران در معرض این خطر هستند. تعداد خانم‌های مبتلا به سرطان پوست در از تعداد آنهایی كه به سرطان سینه دچار هستند، بیشتر است. اما چگونه می‌توان احتمال بروز این خطر جدی را به حداقل رساند؟ و چگونه می‌توان از آن جلوگیری كرد؟

 

از كرم ضد آفتاب به شكل صحیح استفاده كنید

برای آنكه از مصرف كرم ضد آفتاب نتیجه خوبی بگیرید باید به اندازه و به تعداد دفعات بیشتری از آن استفاده كنید. كرم را روی سطح پوست خود بمالید و هر دو ساعت یكبار آن‌را تمدید كنید (كاری كه اغلب مردم انجام نمی‌دهند). همیشه كلاه به سر كنید. اگر كرم ضد آفتاب‌تان از تابستان سال گذشته تا به امسال هنوز تمام نشده است یعنی اینكه به اندازه كافی از آن استفاده نكرده‌اید. كرم را نباید فقط روی بینی، چانه، پیشانی و گونه‌ها بمالید بلكه باید آن‌را تا اطراف گوش، روی گردن و پشت آن و حتی روی پوست دست‌ و پایتان نیز استفاده كنید، خصوصا اگر عادت به استفاده از صندل در تابستان دارید.

اگر پوست تیره‌ای دارید، به اشتباه گمان مبرید كه این خطرات شما را تهدید نمی‌كنند. تحقیقات نشان می‌دهند كه 63 درصد از بزرگسالان تا به حال هیچ‌گاه از كرم ضد آفتاب استفاده نكرده‌اند و فقط 31 درصد از این افراد خود را با یكی از شیوه‌های محافظتی از اشعه‌های زیانبار نور خورشید مصون می‌سازند مثلا از كلاه استفاده می‌كنند. البته سرطان پوست در میان افرادی كه پوست‌های تیره دارند، كمتر دیده می‌شود و بیماری نیز قابل كنترل‌تر است، اما با وجود آنكه بیماری در بین این افراد كمتر دیده می‌شود، مبتلایان به آن به ندرت جان سالم به در می‌برند شاید علت آن نیز تشخیص بیماری وقتی كه دیگر قابل مهار نیست می‌باشد چرا كه افراد سیاه‌پوست كمتر به سرطان پوست اهمیت می‌دهند.

 

استفاده ازكلاه

استفاده از كلاه نیز به اندازه استفاده از كرم ضد آفتاب ضروری و لازم است. به هنگام انتخاب كلاه، آنهایی را خریداری كنید كه لبه پهن دارند و به طور كامل صورت و گردن شما را می‌پوشانند.

برخی از كلاه‌ها هیچ پوشانندگی در برابر نور آفتاب ندارند.

یك كلاه مناسب گردن از گوش‌ها و پشت گردن شما نیز محافظت می‌كند مخصوصا گوش‌ها و بینی كه معمولا سرطان از این قسمت‌ها ظاهر می‌شود.

 

 

در روزهای آفتابی به سایه‌ها پناه ببرید

از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر اشعه‌های آفتاب بسیار قوی و خطرناك هستند. هر دو ساعت یكبار كرم ضد آفتاب خود را تجدید كنید. در ضمن لباس‌هایی را به تن كنید كه از شما بیشتر محافظت می‌كنند. به توصیه‌های متخصصان در روزهای گرم تابستان توجه كنید. بهتر است كه كودكان لباس‌های آستین دار ولی نازك به تن كنند تا از شانه‌هایشان در برابر این اشعه‌ها محافظت شود.

 

بهتر است قید برنزه شدن با دستگاه‌های برنزه كننده را بزنید

وقتی كه پوست‌تان برنزه می‌شود آن‌را علامت و نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی پوست بدانید و از آن محافظت بیشتری كنید. هیچ‌گاه خود را با این خیال خام فریب ندهید كه اگر پوست‌تان برنزه شود در برابر نور آفتاب ایمنی بیشتری خواهید داشت. آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UVA و UVB در دستگاه‌های برنزه كردن بسیار بیشتر از آسیب‌های ناشی از نور خورشید است. تخت‌های برنزه كردن واقعا برای پوست شما مضر هستند چرا كه 10 دقیقه از آنها استفاده می‌كنید و پوست‌تان به بدترین حالت سوخته و برنزه می‌شود.

بهترین كرم‌های ضد آفتاب برای كودكان آنهایی هستند كه سطح پوشانندگی بالایی دارند و حاوی دی‌اكسید تیتانیوم و اكسید روی هستند و حداقل SPF 30 دارند. كرم ضد آفتاب كودكان نباید در آنها ایجاد خارش و سوزش پوست كند و باید یك محافظ خوب باشد. متخصصان پوست می‌گویند كه كودكان زیر شش ماه بهتر است هیچ گاه در برابر نور خورشید قرار نگیرند.

 

برخی نكات كلیدی برای انتخاب  كرم ضد آفتاب مناسب

شما نیاز به كرمی دارید كه حداقل SPF 30 داشته باشد. به طور متوسط 10 دقیقه طول می‌كشد تا پوست، بسوزد اما با استفاده از كرم ضد آفتاب این اتفاق بسیار به تعویق می‌افتد یعنی چیزی حدود 30 برابر بیشتر طول می‌كشد تا پوست با وجود كرم ضد آفتاب دچار سوختگی شود.

اگر می‌خواهید از كرم ضد آفتابی كه SPF بالای 30 دارد، استفاده كنید هیچ محدودیتی ندارید ولی نباید فراموش كنید كه حتی قوی ترین كرم‌های ضد آفتاب نیز باید هر دو ساعت یكبار تمدید شوند.

برخی از كرم‌های ضد آفتاب در برابر آب مقاومت دارند و پاك نمی‌شوند. این كرم‌ها برای مواقعی كه زیاد عرق می‌كنید و یا شنا می‌كنید مناسب هستند. وقتی كه روی كرم ضد آفتاب این كلمات را مشاهده می‌كنید Broad-Spectrum Protection یعنی اینكه این محصول در برابر اشعه‌های UVB و UVA از شما محافظت می‌كند. قبلا كرم‌های ضد آفتاب فقط در برابر اشعه‌های مضر UVB از شما محافظت می‌كردند و همین مسئله باعث آفتاب سوختگی می‌شد چرا كه ما چندان توجهی به اشعه‌های UVA نمی‌كردیم.

اما این‌روزها همه می‌دانیم كه اشعه‌های UVA به عمیق‌ترین بخش‌های پوست نیز رخنه می‌كنند و باعث بروز سرطان پوست می‌شوند. این كرم‌ها كه از پوست‌تان در برابر UVB و UVA محافظت می‌كنند حاوی مسدود كننده‌های شیمیایی مثل Mexoryl  و Helioplex هستند و این توانایی را دارند كه اشعه‌های نور خورشید را جذب كنند و آن‌را در سطح پوست پخش كنند.  كرم‌های ضد آفتاب كه خاصیت انعكاسی دارند و حاوی اكسید روی و تیتانیوم هستند می‌توانند این اشعه‌ها را منعكس كنند و حتی اجازه پخش آنها روی سطح پوست را نیز ندهند. البته هر دو نوع كرم ضد آفتاب بسیار موثر هستند و از شما در برابر سرطان پوست محافظت می‌كنند. مواد شیمیایی این كرم‌ها ممكن است در برخی افراد ایجاد واكنش‌های آلرژیكی كنند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 387 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز