Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:43

20
اسفند
برای بهداشت و زيبايی ناخن ها

برای بهداشت و زيبايی ناخن ها

ناخن جويدن يكي از عادات زشت رفتاري است كه به آساني نمي‌توان آن را ترك ...

برای بهداشت و زيبايی ناخن ها

 

 

ناخن جویدن یكی از عادات زشت رفتاری است كه به آسانی نمی‌توان آن را ترك كرد. این كار در واقع بازتاب عصبانیت شدید و یا ناتوانی دركنترل استرس است. كسانی كه ناخن می‌جوند، در موقعیت‌های استرس‌زا شروع به گاز گرفتن ناخن‌هایشان می‌كنند و بعضی افراد حتی وقتی گرسنه یا خسته هستند، ناخن می‌جوند. وقتی اطرافیان ناخن‌های‌شان را می‌بینند خجالت می‌كشند و با خود عهد می‌بندند كه دیگر این كار را انجام ندهند، ولی چه اتفاقی می‌افتد كه چند ساعت بعد دوباره شروع به ناخن جویدن می‌كنند؟ اگر شما نیز جزء افرادی هستید كه هر بار تصمیم می‌گیرید این عادت زشت را كنار بگذارید، ولی ناخودآگاه دوباره شروع به ناخن جویدن می‌كنید، تا دیر نشده و احساس سرخوردگی و ناامیدی نكرده‌اید، با استفاده از راهكارهای ما از شر این عادت زشت خلاصی یابید.

 

دلیل اول آن خواست و تمایل خود شماست! شاید بگویید نه من از این كار متنفرم و می‌خواهم آن را ترك كنم؛ اما به صورت ناخودآگاه دوباره شروع به جویدن ناخن‌های‌تان می‌كنید؛ چرا كه حواس و رفتارهای ثبت شده در ضمیر ناخودآگاه شما قدرت بسیاری دارند. یكی دیگر از دلایل ناخن جویدن این است كه این كار بی‌درد است. به طور كلی مغز از انجام كارهای دردناك جلوگیری می‌كند؛ مثلاً آیا تا به حال دیده‌اید كسی بینی خودش را بكند؟! ناخن جویدن درست مثل دوچرخه‌سواری یا رانندگی است. وقتی این كار را یاد می‌گیرید، به طور ناخودآگاه و بدون فكر كردن، آن را انجام می‌دهید. وقتی ناخن جویدن نیز در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شد، آن را به صورت عادت و اتوماتیك انجام می‌دهید. تلاش خودآگاه شما برای فراموش كردن ناخن جویدن مثل تلاش برای فراموش كردن دوچرخه‌سواری یا رانندگی است.

 

علائم ناخن جویدن: افرادی كه ناخن می‌جوند، دارای ناخن‌های كوتاه و بدشكل هستند و در اطراف ناخن‌هایشان خون و عفونت دیده می‌شود كه گاه با درد نیز همراه است.

 

 

ناخن‌ها بخش مهم دس ت‌ها هستند كه نگهداری و مراقبت از آنها به زیبایی دستان شما كمك می‌كند. خوب نگهداشتن ناخن‌ها و مراقبت از زیبایی و سلامت آنها زیبایی دستان شما را دو چندان و برعكس ناخن‌های مریض و كثیف دستان شما را زشت می‌كند. بنابراین، ناخن‌های زیبا و سالم لازمه داشتن دستان زیباست.

برای دستیابی به این هدف لازم است كارهای خاصی را به صورت روزانه انجام دهید؛ مثل تمیز كردن ناخن‌ها و گرفتن پوست دور ناخن‌ها و مرطوب نگه داشتن آنها. با رعایت نكات زیر می‌توانید ناخن‌های زیبا و درخشانی داشته باشید:

 

  برای سفت شدن ناخن‌های ضعیف و نرم هر روز آنها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون قرار دهید.

 برای تمیز كردن ناخن‌ها و پاك كردن لكه‌ها، آنها را در مخلوط یك قاشق غذاخوری آبلیمو و یك فنجان آب خیس كنید و بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید و با یك مرطوب‌كننده مرطوب نگه دارید.

 برخی از پزشكان معتقدند اگرچه برداشتن پوست‌های دور ناخن به زیباتر شدن آنها كمك می‌كند. ولی ناخن‌ها مستعد ابتلا به عفونت می‌شوند. اگر تمایل دارید این كار را انجام دهید، ناخن‌های‌تان را به روغن زیتون یا هر روغن گیاهی دیگر آغشته كنید و با یك تكه چوب تمیز و استریل، پوست ناخن‌تان را كنار بزنید. سعی كنید بیشتر از یكبار در هفته از استون استفاده نكنید.

 در صورتی كه از لاك استفاده می‌كنید، هرازگاهی به ناخن‌های‌تان استراحت دهید و هر چند روز یك‌بار آنها را بدون لاك نگه‌دارید؛ در غیر این صورت رنگ طبیعی ناخن‌های شما زرد و زشت می‌شود.

  اگر ناخن‌های شما سریع می‌شكنند، مصرف ویتامین B، به خصوص B5 را افزایش دهید.

  بعد از شستن دست‌ها، آنها را كاملاً خشك كنید، زیرا صابون باعث خشكی و شكنندگی ناخن‌ها می‌شود.

  بهترین زمان برای سوهان زدن ناخن‌ها زمانی است كه آنها لاك دارند، زیرا دیرتر می‌شكنند.

 برای جلوگیری از شكسته شدن ناخن‌ها آنها را لاك بزنید و یا حداقل از برق ناخن استفاده كنید.

 

 

 غذای سالم برای داشتن ناخن‌های زیبا

ناخن‌ها از حساس‌ترین نقاط بدن، یعنی انگشتان دست و پا محافظت می‌كنند. اگر بر اثر هرگونه حادثه‌ و یا عفونتی، ناخن‌ها آسیب ببینند، راه رفتن و كار كردن مشكل می‌شود. ناخن‌ها اغلب بازتابی از سلامتی هستند و كمبودهای تغذیه‌ای بدن را نشان می‌دهند.

 

 

  كمبود آهن، پروتئین و یا كلسیم؛ داشتن ناخن‌های شكننده، مقعر، نیمه سفید.

  نمك پیش از حد در بدن؛ رشد خارجی ناخن‌ها به صورت لیفی شكل

  عصبانیت و تیروئید بالا؛ جدایی ناخن از محل رشد

  كم‌خونی؛ ناخن‌های رنگ پریده

  كمبود ویتامین A؛ پوسته پوسته شدن ناخن‌ها

  كمبود روی؛ رشد كم ناخن

  كمبود روغن‌های گیاهی در بدن؛ ناخن‌های ترك‌خرده و نازك

  مشكلات تنفسی؛ تغییر رنگ ناخن‌ها

همانطور كه متوجه شدید، ناخن‌ها با شما حرف می‌زنند و شما با دیدن آنها می‌توانید دریابید كه در بدن‌تان چه مشكلاتی دارید. در واقع تأثیر آنچه می‌خوریم در ظاهر قسمت‌های خارجی بدن مشاهده می‌شود استفاده از روغن‌های طبیعی روش مناسبی برای درمان خارجی ناخن‌هاست. روغن‌های مختلف تأثیرات متفاوتی نیز دارند. استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون به سلامت ناخن‌ها كمك می‌كند. بنابراین با تشخیص نوع كمبود مواد غذایی در بدن خود و استفاده از یك رژیم سالم غذایی علاوه بر سلامتی، از ظاهری زیبا نیز برخوردار خواهید شد. مواد غذایی غنی از پتاسیم، آهن و كلسیم مثل بادام، سیر، ماست، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی و اسفناج به سلامت ناخن‌‌ها كمك می‌كنند.

از ناخن خود به عنوان ابزار استفاده نكنید، این كار باعث تضعیف ناخن‌ها می‌شود.

 

 

روش‌های ترك ناخن جویدن:

 ابتدا یك دوربین عكاسی بردارید و از ناخن‌های‌تان چند عكس بگیرید و مشكلات شایعی را كه ناخن‌‌های‌تان دارند، در جایی یادداشت كنید.

 خودتان را با ناخن‌های بلند و زیبا تجسم كنید. حس داشتن ناخن زیبا نیز آرامبخش است.

 حداقل یكی از ناخن‌های‌تان را انتخاب و سعی كنید آن را بجوید.

 بعد از چند روز تفاوت ناخن آن انگشت را با دیگر انگشتان‌تان احساس خواهید كرد.

 وقتی ناخن انگشت انتخابی‌تان بلند شده انگشت دیگری را انتخاب كنید و همین‌طور به این روش ادامه دهید تا یكی پس از دیگری از جویدن ناخن محفوظ بمانند.

 خوردن غذاهای سرشار از منیزیم و كلسیم به رشد و ترمیم ناخن‌های‌تان كمك می‌كند. گاهی اوقات حتی ناخن جویدن می‌تواند به دلیل كمبود كلسیم و منیزیم بدن باشد.

 پوست دور ناخن خود را كنار بزنید تا ناخن‌تان از زیر آن پدیدار شود. این كار، ظاهری زیبا به ناخن‌های‌تان داده و آنها را بلندتر نشان می‌دهد كه همین ممكن است انگیزه‌ای برای جلوگیری از ناخن جویدن شود. پس از حمام و زمانی كه دست‌ها و ناخن‌های‌تان مرطوب هستند، انجام این كار آسان‌تر است.

 یك عادت جدید را جایگزین جویدن ناخن كنید؛ مثلاً می‌توانید به دست‌‌تان خیره شوید. فقط از روشی به عنوان جایگزین استفاده كنید كه خود آن روش تبدیل به عادت نامناسب و بدی نشود.

 هویج خوردن و آدامس جویدن نیز باعث می‌شود ذهن شما از دهان‌تان منحرف شود.

 دستان خود را مرتب مشغول نگه دارید و نگذارید بیكار بمانند. با انجام سرگرمی‌هایی همچون خانه‌سازی، بافندگی، قلاب‌دوزی و یا مانیكور كردن و لاك زدن ناخن‌ها، دستان‌تان را مشغول كنید تا به سراغ دهان‌تان نرود.

  ناخن‌های‌تان را بپوشانید. زنان می‌توانند از ناخن‌های مصنوعـــی استفاده كنند. به ناخن‌های‌تان برسید و آنها را لاك و براق‌كننده بزنید. جویدن ناخن‌های زیبا سخت است.

 می‌توانید دستان خود را در جیب‌ها‌ی تان قرار دهید و یا حتی در خانه هم دستكش بپوشید. اگر ناخن‌های‌تان سریع رشد می‌كنند، آنها را كوتاه نگه دارید؛ زیرا وقتی ناخنی نداشته باشید، چیزی برای جویدن وجود نخواهد داشت.

  با همسر دوستان و اطرافیان راجع به ناخن‌های‌تان صبحت كنید و ناخن‌های سالم‌تان را به آنها نشان دهید؛ تشویق آنها بسیار كمك‌كننده خواهد بود.

  ناخن‌های بلندتان را مانیكور كرده و به زیبایی آنها افتخار كنید.

  برای ایجاد انگیزه در خود از مراحل رشد ناخن‌های‌تان عكس بگیرید و قبل و بعد آنها را ببینید و از دیدن آنها لذت ببرید. تقریباً سه هفته طول می‌كشد تا ناخن‌های شما نیم‌سانتیمتر رشد كنند. و در نهایت، فراموش نكنید كه ترك این عادت نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد. 

 

 

برچسب ها: كمبود آهن، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز