Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 06:46

15
اسفند
خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم

خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم

گوجه‌فرنگی سرشار از ترکیبات مغذی می‌باشد که خواص ضدچین و چروک دارند و با بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کنند.

خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم

 

 

گوجه‌فرنگی سرشار از ترکیبات مغذی می‌باشد که خواص ضدچین و چروک دارند و با بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کنند.

 

 

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن

گوجه‌فرنگی دارای یک ماده گیاهی قدرتمند به نام لیکوپن می‌باشد. لیکوپن با رادیکال‌های آزاد که سبب تخریب و پیری پوست می‌شوند به خوبی مبارزه می‌کند. توانایی لیکوپن در مبارزه با چین و چروک پوست دو برابر ویتامین A (بتاکاروتن) می‌باشد. از آنجایی که لیکوپن ماده‌ای محلول در چربی است، در بافت‌هایی مانند پوست که دارای چربی زیاد می‌باشند، موثرتر است. لیکوپن، علاوه بر محافظت سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌تواند سبب تقویت و بهبودی عملکرد ارتباطات بین سلولی بویژه در بافت‌هایی مانند پوست شود؛ در نتیجه توانایی این ماده در تقویت ارتباطات بین سلولی می‌تواند سبب تقویت و استحکام بافت پوست شود. لیکوپن همچنین سبب تقویت برخی عملکرد‌های مربوط به سوخت و ساز سلولی شده و سبب عملکرد بهتر و موثر سلول‌های پوست می‌شود. هر چقدر عملکرد سلول‌ها در بافت پوست بهتر انجام شود، کلاژن سازی پوست تقویت شده و در نتیجه چین و چروک کمتری در پوست ایجاد می‌شود.

 

 

کرفس

کرفس یکی از سبزیجات سالم و خوشمزه‌ است که می‌تواند به جوان ماندن پوست کمک زیادی بکند. کرفس حاوی یک ماده معدنی با ارزش به نام سیلیکا ( Silica) می‌باشد که در استحکام و جلوگیری از شل شدن پوست موثر است. کرفس همچنین حاوی ویتامین C می‌باشد. این ویتامین می‌تواند سبب شادابی و جوانی پوست شود. علاوه بر این، کرفس حاوی آب فراوان می‌باشد و درنتیجه سبب آبرسانی به پوست شده و از خشکی سلول‌های پوست جلوگیری کرده و پوستی سفت، محکم و شاداب به ما هدیه می‌دهد.

 

 

اثرات محافظتی گوجه‌فرنگی در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید

اخیرا محققان دریافته‌اند که گوجه فرنگی می‌تواند به‌عنوان یک ضد آفتاب عمل کند. لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند از آسیب‌رسانی مضر نور خورشید (UV) به پوست و تولید رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی جلوگیری نماید. در واقع گوجه‌فرنگی دارای SPF  حدودا 3 می‌باشد. اگر چه این مقدار برای محافظت از پوست در مقابل اثرات مضر اشعه UV  ناکافی می‌باشد، اما می‌تواند اثرات مضر نور خورشید را که به طور غیر مستقیم به ما می‌تابد (مانند زمانی که در ماشین هستیم و نور خورشید از پشت شیشه به ما می‌تابد)، کاهش دهد، بنابراین با اضافه کردن گوجه‌فرنگی به رژیم غذایی روزانه خود از فواید بی شمار آن بهره مند شوید.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که گوجه‌فرنگی می‌تواند تخریب سلول‌های پوست و قرمزی آن را کاهش دهد، در نتیجه می‌تواند پوستی شفاف و جوان به شما هدیه دهد. از طرفی کاهش تخریب سلول‌های  پوست به معنی جلوگیری از بروز چین و چروک می‌باشد. لازم به ذکر است که لیکوپن دارای فواید زیاد می‌باشد که از جمله آنها کاهش بیماری‌های قلبی و سرطان می‌باشد.

گوجه‌فرنگی اگر به شکل خام خورده شود، لیکوپن نسبتا کمی جذب بدن می‌شود، در حالی که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی پخته شده (به صورت بخارپز شده و یا سس گوجه‌فرنگی) قابلیت جذب بیشتری در بدن دارد.

از طرفی برای اینکه میزان جذب لیکوپن را در بدن افزایش دهیم، می‌توانیم با افزودن کمی روغن زیتون بکر و تصفیه نشده به گوجه‌فرنگی پخته شده و یا سس گوجه‌فرنگی، قابلیت جذب را افزایش دهیم.

 

سیلیکون موجود در کرفس و کمک به استحکام پوست

سیلیکون ماده‌ای است که از آن در جراحی‌های زیبایی استفاده می‌شود؛ مانند پروتزهای سیلیکونی، اما سیلیکون موجود در کرفس یک روش طبیعی برای حفظ زیبایی و شادابی پوست شما می‌باشد. سیلیکون یکی از ترکیبات مهم و اساسی در پوست، مو، ناخن و استخوان‌های بدن است و سبب استحکام و سفتی پوست می‌گردد.

سیلیکا نیز نوعی ماده معدنی از جنس سیلیکون می‌باشد که به مقدار فراوان در کرفس دیده می‌شود و اکثر افراد از کمبود این ماده در بدن رنج می‌برند که نتیجه آن داشتن پوستی ضعیف از نظر استحکام و خشک و شکننده می‌باشد.

از طرفی با بالا رفتن سن و کاهش ترشحات اسید‌های معده، میزان جذب سیلیکا در بدن نیز بسیار کاهش می‌یابد، زیرا بدن به خوبی نمی‌تواند این ماده معدنی را هضم و جذب نماید؛ از این رو وارد کردن کرفس در رژیم غذایی روزانه به شکل مصرف در سالاد‌ها، سوپ‌ها، میان‌وعده‌ها و یا به هر شکل دیگر، بسیار مهم می‌باشد.

 

 

 

 سوپ گوجه فرنگی و كرفس

مواد لازم برای 4 تا 6 نفر

روغن ذرت     1 قاشق سوپخوری     135 كیلوكالری

پیاز خردشده     120 گرم     45 كیلوكالری

هویج خردشده     65 گرم     20 كیلوكالری

كرفس خردشده     50 گرم     4 كیلوكالری

رب گوجه‌فرنگی     3 قاشق سوپخوری     35 كیلوكالری

آب مرغ     960 میلی‌لیتر     190 كیلوكالری

ذرت     120 گرم     110 كیلوكالری

گوجه‌فرنگی خردشده     90 گرم     15 كیلوكالری

لوبیا سفید پخته     180 گرم     540 كیلوكالری

كدو حلوایی خردشده     100 گرم     13 كیلوكالری

جعفری خردشده     15 گرم     5 كیلوكالری

نمك و فلفل    به میزان لازم    0 كیلوكالری

زعفران حل شده (در صورت تمایل)    به میزان لازم    -

 

 

 

20 روش تهیه:

روغن را در ظرف بزرگی بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز، هویج و كرفس را بیفزایید و حدود 10 دقیقه بپزید تا پیاز نرم و كمی قهوه‌ای شود. آن را هم بزنید. آنگاه رب گوجه‌فرنگی را اضافه كنید و خوب هم بزنید. پخت را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. حالا آب مرغ، ذرت، گوجه‌فرنگی، لوبیا سفید و كدو حلوایی را بیفزایید. سوپ را با حرارت ملایم برای 30 دقیقه بپزید تا تمام سبزیجات خوب بپزند و نرم شوند. اكنون جعفری، زعفران، نمك و فلفل را اضافه كنید و سوپ را میل نمایید.

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس

کرفس همچنین حاوی دو ماده معدنی بسیار مهم به نام پتاسیم و سدیم می‌باشد که این مواد در كنترل مایع میان بافتی سلول‌ها نقش مهمی دارند. کرفس همچنین به عنوان یک مدر و ادار آور به حساب می‌آید و می‌تواند به دفع آب اضافی از بدن کمک کند و در نتیجه می‌تواند از ایجاد حالت پف کردگی زیر چشم جلوگیری نماید. کرفس علاوه بر کاهش دادن پف کردگی‌ها در بدن، به علت دارا بودن ویتامین C و سیلیکا می‌تواند سبب استحکام و سفتی پوست بدن شود. کرفس همچنین حاوی ویتامین C  بالایی می‌باشد  و می‌تواند قسمتی از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین نماید. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای پوست، ویتامین C است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از تخریب سلول‌های بافت پوست جلوگیری می‌نماید و مانع شل شدن پوست و افتادگی آن می‌شود.

 

کرفس، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

کرفس حاوی ترکیباتی است که از حمله رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوستی و در نتیجه تخریب آن جلوگیری می‌کنند و لذا می‌تواند از جهش‌های سلولی که در نهایت منجر به بروز سلول‌های سرطانی در پوست می‌شوند، جلوگیری کند. این ترکیبات همچنین سبب تقویت و افزایش سلول‌های سفید خون (سلول‌های دفاعی بدن) شده و در نتیجه سبب کاهش سلول‌های مضر مانند سلول‌های سرطانی می‌گردد. کرفس همچنین حاوی ترکیباتی می‌باشد که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی و تومورها جلوگیری نماید. کرفس را به طرق مختلف در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و از خاصیت شگفت‌انگیز آن در داشتن پوستی زیبا، محکم و جوان بهره‌مند شوید. از کرفس می‌توانید در تهیه انواع سوپ‌ها و سالادها استفاده كنید و از فواید آن در جلوگیری از بروز چین و چروک بهره ببرید.

 

نكته‌ای در مورد سوپ گوجه فرنگی و كرفس

این سوپ علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه می‌باشد، برای پوست شما نیز مفید است. گوجه‌فرنگی‌ها حاوی مقادیر زیادی لیکوپن بوده و به استحکام پوست کمک می‌كنند و علاوه بر این از پوست در برابر اشعه مضر خورشید (UV) محافظت می‌نمایند. همچنین پیاز و کرفس به کار رفته در این سوپ، به عنوان یک مرطوب کننده نیز عمل می‌نمایند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 509 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز