Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:18

10
اسفند
ليزر ليپو ليز چيست؟

ليزر ليپو ليز چيست؟

ليپوليز به معناي تخريب بافت‌ چربي يا كم كردن بافت چربي مي‌باشد روش‌هاي ...

ليزر ليپو ليز چيست؟

 

 

لیپولیز به معنای تخریب بافت‌ چربی یا كم كردن بافت چربی می‌باشد روش‌های مختلفی برای لیپولیز وجود دارد.  1- به كمك تزریق مواد داخل بافت چربی (فروتراپی) 2- به كمك امواج صوتی 3- لیزر هیپولیز  4- لیپوساكشن. این سیستم لیزر در سال 2006 FDA تأیید شد. در این روش با استفاده از فیبر نوری به داخل بافت چربی تابانده شده و در اثر تابش نور لیزر، چربی به صورت نیمه مایع درآمده و سپس از بدن خارج می‌شود این روش با بی‌حسی موضعی می‌باشد. و مدت عمل بستگی به حجم منطقه بین 1 -3 ساعت طول می‌كشد. در پوست سوراخ‌های 1 -2 میلی‌متری ایجاد می‌شود و تحت بی‌حسی موضعی یك فیبر نوری باریك زیر پوست وارد می‌شود. به واسطه استفاده از لیزر لیپوفیز، لایه سطحی و زیر پوست به هیچ‌وجه ناهمواری پیدا نمی‌كند و صاف و یكدست است. ابتدا تحت شرایط استریل موضع مورد نظر كاملاً بی‌حس می‌شود (بی‌حسی موضعی) سپس سوراخ‌های كوچك ایجاد شده و لیزر انجام می‌شود. در صورتی كه چربی كمتر از 500 میلی‌لیتر باشد نیاز به اقدام دیگری نیست ولی اگر چربی بیش از 500 میلی‌لیتر باشد توسط مكش خفیفی تخلیه می‌شود.

 

چرا روش لیپولیزر طراحی شد؟

برخی از افراد خواهان آن بودند كه فقط یك بخش از بدنشان لاغر شود، مثل مچ پا و در ضمن افرادی كه به دنبال روش‌های ساده‌تر جراحی هستند، هیچ روشی را بهتر از لیپولیز پیدا نكرده‌اند تا آنها را به هدفشان برساند؛ چرا كه در این روش لاغری، هم مراجعه‌كننده احساس درد بسیار ضعیفی دارد هم از روش بیهوشی استفاده نمی‌شود و فرد بسیار زود می‌تواند به روند عادی زندگی‌‌اش ادامه دهد.

 

لیزر لیپولیز

 یكی از جدیدترین شیوه‌ها برای لاغر شدن و كاهش چربی‌های زیر پوست، روش لیزر لیپولیز است. در این روش، همان‌طور كه از نامش پیداست، چربی‌ها توسط اشعه لیزر لیپولیز یا به عبارتی به صورت نیمه مایع در می‌آید. چربی‌های نرم شده یا از بدن خارج می‌شود و یا به راحتی توسط بدن جذب می‌گردد. حرفه‌ای‌ترین و جدیدترین روش مقابله با چاقی، روش لیپولیز است. انرژی لیزر وارد سلول‌‌های چربی می‌شود و آنها را متخلخل می‌‌كند. محتویات داخل سلول‌ها وارد فضای سلولی درون شبكه‌ای می‌شود و از سیستم لنفاوی نیز عبور می‌كند. روش لیزر لیپولیز برای چاقی موضعی بسیار مناسب‌تر است. ساكشن چربی به هیچ وجه انجام نمی‌شود و بدن خودش چربی‌های اضافی را دفع می‌كند.

 

 مزایای لیزر لیپولیز نسبت به ساكشن

 لیزر لیپولیز درد كمتر و تقدم كمتری دارد. تابش نور لیزر در بافت زیر پوست باعث تحریك و ساخته شدن كلاژن و سفت شدن همزمان پوست می‌شود. در تجمعات موضعی كوچك بافت چربی كه حجم كمی دارند لیپولیزر و لیپوساكشن قابل انجام است. می‌توان از لیپولیز به دفعات تكراری هم استفاده نمود. بعد از انجام لیزر لیپولیز استراحت مطلق لازم نیست و 1 تا 3 روز استراحت در منزل كافی است. و به تدریج تورم خود به خود كم می‌شود. البته پوشیدن گن بعد از لیپولیز و لیپوساكشن الزامی است. در همان روزها و هفته‌های اول نتایج ابتدایی مشخص می‌شود و كاهش حجم چربی مشخص می‌گردد ولی به علت تقدم نیاز به 3 تا 12 هفته زمان برای رسیدن به نتیجه اصلی زمان می‌خواهد. انجام لیزر لیپولیز برای چاقی منتشر و شدید مناسب نیست و برای چاقی‌های موضعی كاربرد بسیار بهتری دارد. لیزر لیپولیز می‌تواند همراه با عوارضی نظیر عفونت، تورم و سوختگی پوست باشد كه برخی از صاحب‌نظران روش معمولی لیپوساكشن را ترجیح می‌دهند. به هر صورت انتخاب نوع روش با پزشك معالج می‌باشد.

 

عمل لیزر لیپولیز

انرژی لیزر به طریق درست و سالمی وارد پوست شده و به داخل سلول‌های چربی نفوذ می‌كند (لایه زیرپوستی یا subcutaneous) با نفوذ به لیزر داخل سلول‌ها، از خود اسیدهای چرب، آب، گلیسرول و یا تری‌گلیسیرید آزاد می‌كنند. تری‌گلیسیرید‌ها از طریق سلول‌های چربی آزاد می‌شوند و بدن ما از آنها به عنوان منبع تأمین كننده انرژی استفاده می‌كند. سپس سلول‌های چربی به صورت جمع‌شده و چروكیده در می‌آیند و اندازه آنها كاهش می‌‌یابد. بعد از انجام این عمل به اغلب مراجعه‌كنندگان به مدت 10 دقیقه دستگاه ارتعاش وصل می‌شود تا تمام سلول‌های بدن تحریك شده و به بیشترین میزان عملكرد خود برسند؛ به این ترتیب متابولیسم بدن به ناگاه افزایش می‌یابد و سوخت بیشتری به مصرف می‌رسد و این مسأله خود باعث كاهش وزن می‌شود. در ضمن، ایجاد ارتعاش در بدن باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود. دستگاه ارتعاش از داخل به خارج بدن عمل می‌كند و مواد اضافی از بافت سلولی خارج می‌شوند. تمام سلول‌های بدن تحریك می‌شوند و خون و اكسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و به همین ترتیب متابولیسم بدن نیز تحریك شده و شروع به دفع سموم بیشتری می‌كند. در طول مدت زمان 20- 30 دقیقه، 40- 60 گرم از چربی‌ها از بین می‌روند. این ارتعاش بعد از انجام عمل لیپولیز باعث می‌شود كه بخشی از چربی‌های دیگرجذب بدن شوند.

 

عمل لیزر لیپولیز

 برای هر ناحیه از بدن چند بار لیپولیز نیاز است؟ بسته به میزان كاهش وزن، یعنی مقدار چاقی افراد، معمولاً طی 9 جلسه، رضایت بیمار حاصل می‌شود.

لیپولیز در كدام بخش‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد؟  دور كمر و شكم  زیرشكم  بالا و میان كمر  كپل‌‌ها و ران‌ها  بازوها و مچ پاها

 

 نتایج كار چه زمانی مشهود می‌گردد؟

معمولاً در نخستین جلسه مراجعه انتظار آن می‌رود كه تغییر سایز در فرد رخ دهد. اگر سه هفته متوالی و هر هفته 40- 50 دقیقه این كار انجام شود، مطمئناً متوجه تغییرات خوشایند آن خواهید شد. البته در همان هفته اول پس از انجام لیپولیز نتایج اولیه آن كاملاً مشخص می‌شود. حجم چربی‌ها در حال كاهش هستند و بعد از 3-10 هفته به نتیجه بهتری نیز می‌رسید. در واقع لیپولیزر یك روش آرایشی است كه هم باعث دفع چربی‌ها می‌شود و هم پوست را سفت‌تر كرده و از پیری و شل شدن آن پیشگیری می‌كند.

 

موارد استفاده از لیزر لیپولیز

 كاهش چربی‌های بدن به طور موضعی  كاهش چین و چروك‌ها و خطوط چهره  كاهش چروكیدگی‌ و انقباض پوست   كاهش سایز كل بدن   از بین بردن غبغب  FDA در سال 2009 روش لیپولیز را به عنوان روشی بدون درد و التهاب برای جوانی پوست و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن تأیید كرد. با استفاده از این روش می‌توان انتظار داشت كه فرد پس از سه جلسه، 5/7- 5/17 سانتی‌متر سایز كم كند و این رقم در 12 جلسه به حدود 58 سانتی‌متر می‌رسد.  حتی اگر هیچ تغییری در برنامه غذایی و فعالیت‌ها ایجاد نشود و بعد از لیپولیز باز هم همان برنامه قبلی ادامه یابد، می‌توان انتظار را داشت كه بعد از جلسات 9 سانت وزن كم شود.

 

 چربی‌ها به كجا می‌روند؟

این چربی‌ها كه از دیواره سلول‌ها خارج می‌شوند، توسط سیستم لنفاوی جذب و در آنجا شكسته می‌شوند و بعد از اینكه كبد آنها را پردازش كرد، به انرژی تبدیل می‌شوند. این فرایند طبیعی به بدن اجازه دفع چربی‌ها از طریق مدفوع و تعرق را می‌دهد. در سایر روش‌ها، سلول‌های چربی از بین می‌روند و نابود می‌شوند؛ بنابراین روش لیپولیز چون باعث از بین رفتن سلول‌ها نمی‌شود، روش سالم‌تری است و فرد بدون عمل جراحی و بدون درد می‌تواند به اندام دلخواهش نزدیك‌تر شود.

 

 آمار و ارقام مربوط به چاقی در آمریكا:

 بیش از 58 میلیون نفر در آمریكا سنگین وزن هستند.  بیش از 40 میلیون نفر چاق هستند.  بیش از 3 میلیون نفر به چاقی مفرط دچارند.  بیش از 80 درصد فعالیت فیزیكی كافی ندارند.  بیش از یك‌چهارم جمعیت همیشه در حالت نشسته و بی‌تحرك هستند.  از سال 1990 تا امروز، آمار مربوط به ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد 30- 40 ساله 78 درصد افزایش یافته است.  85 درصد از دیابتی‌ها به چاقی دچارند.  70 درصد از بیماران قلبی سنگین وزن هستند.  حدود 45 درصد از موارد مربوط به سرطان روده و سینه مربوط به افراد چاق است.  بیش از یك‌چهارم افراد چاق به فشار خون بالادچارند.

 

 مزیت‌ها

 بعد از انجام عمل جای بخیه و جراحی روی پوست دیده نمی‌شود.  بسیار سریع انجام می‌شود و ایمنی بالایی دارد.  فرد درد كمتری را تحمل می‌كند.  بافت‌های چربی بدن شكل هموارتر و بهتری پیدا می‌كنند.  نیاز به بیهوشی و در نتیجه برخی عوارض جانبی ناشی از آن نیست.  پوست، شل نمی‌شود.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 717 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز