Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:07

24
آذر
برای زيبايی دست‌ها

برای زيبايی دست‌ها

ناخن‌ها جزء مهمي از دست‌ها هستند و بنابراين به مراقبت ويژه نياز دارند ...

برای زيبايی دست‌ها

 

 

ناخن‌ها جزء مهمی از دست‌ها هستند و بنابراین به مراقبت ویژه نیاز دارند. مشاهده دست‌هایی كه از آنها به خوبی مراقبت شده، با ناخن‌های سالم و تمیز همیشه لذت بخش است و برعكس، ناخن‌های ناسالم و كثیف منظره زشتی دارند و به عبارت دیگر، برای آنكه ناخن‌ها و دست‌های‌تان زیبا به نظر برسند، باید آنها را تمیز نگاه دارید و به سلامت‌شان اهمیت دهید. برای این منظور رعایت نكات زیر ضروری است:

 

مراقبت از دست‌ها

 لااقل روی یك‌بار به دستتان كرم مرطوب‌كننده بمالید. دست‌هایی كه پوست خشك دارند، سریع‌تر چروك و پیر به نظر می‌رسند و زودتر هم آسیب می‌بینند.  هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها و استفاده از مواد شیمیایی و باغبانی، حتماً دستكش به دست كنید.   دست‌های‌تان را از نور مستقیم خورشید دور نگاه دارید.  همیشه دست‌های‌تان را خشك كنید و هفته‌ای یك‌بار با استفاده از روغن‌های گیاهی ماساژ دهید.

 

حمام دست‌ها با مواد گیاهی

مقداری آب را بجوشانید و یك قاشق غذاخوری گیاهان مختلف (بابونه، گزنه و یا كالندولا) به آن بیفزایید. بگذارید تا محلول كمی سرد شود و بعد انگشتان خود را به مدت 15- 20 دقیقه داخل محلول فرو ببرید. سپس كاملاً بشویید و بعد از خشك كردن به آنها مرطوب كننده بزنید.

 

نكاتی مربوط به مراقبت از ناخن‌ها

 برای سفت شدن ناخن‌هایی كه نرم و آسیب پذیرند، هر یك روز در میان، آنها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید. برای تمیز كردن لكه‌ها و چرك‌ها از روی ناخن‌ها، یك قاشق غذاخوری آب‌لیمو را در یك فنجان آب حل كرده و  ناخن‌های خود را به مدت چند دقیقه داخل آن بگذارید. سپس دست‌ها را با آب گرم شسته و مرطوب كننده بمالید. از بین بردن لایه خارجی ناخن، كار عاقلانه‌ای نیست؛ چرا كه ناخن‌ها را مستعد عفونت می‌كند. تا می‌توانید از لاك پاك‌كن و استون استفاده نكنید. و در صورت استفاده، هفته‌ای یك‌بار بیشتر این‌كار را انجام ندهید. اگر عادت به استفاده از لاك ناخن دارید، هر از چند گاه یك‌بار به ناخن‌ها استراحت دهید؛ یعنی چند روز بگذارید بدون لاك بمانند تا ناخن‌ها بدرنگ و تیره نشوند. برای جلا دادن ناخن‌ها كمی روغن وازلین روی آنها بمالید و بعد با یك پارچه نرم روغن را از سطح ناخن‌ها تمیز كنید. اگر روزی یك‌بار این‌كا را انجام دهید، آنها براق می‌شوند، اگر ناخن‌های‌تان شكننده و بی‌دوام هستند، مصرف سیلیسیوم ویتامن B و MSM (متان سولفوتیل متیل) را افزایش دهید. هیچگاه و تحت هیچ شرایطی ناخن‌ها را نجوید؛ زیرا برای ناخن‌ها بسیار خطرناك است. اگر عادت به انجام این‌كار دارید، هر چه زودتر عادت ناسالم خود را ترك كنید. هر گاه دست‌های خود را می‌شویید آنها را به خوبی خشك كنید و كمی كرم دست یا لوسیون روی آنها بمالید تا صابون و سایر مواد شست‌وشوی دست‌ها باعث خشكی و شكنندگی ناخن‌ها نشوند. بهترین زمان برای سوهان كشیدن ناخن‌ها زمانی است كه هنوز روی ناخن‌ها لاك دارید. این‌كار مانع از شكستگی و شكاف ناخن‌ها می‌شود. برای ناخن‌های شكننده و بی‌دوام، استفاده از لاك ناخن پیشنهاد می‌شود. دست كم از نوع بی‌رنگ آنها استفاده كنید. با اینكه دست‌ها مهم‌ترین عضو بدن برای انجام كارهای روزمره هستند، مراقبت از آنها غالباً فراموش می‌شود. دست‌های ما مرتباً با آب، مواد شیمیایی، گرما و سرما در تماسند و تمام اینها به پوست دست آسیب می‌رسانند.

 

تهیه كرم مخصوص دست به روش خانگی

یك قاشق چایخوری عسل را با 3 قاشق غذاخوری كره تركیب كرده و یك قاشق غذاخوری گیاه به آن بیفزایید (هرگیاهی را كه بیشتر دوست دارید). این كرم را روی دست‌های‌تان بمالید تا نرم و لطیف شوند.

 

برای پوست‌های خشك

یك قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یك زرده تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی، آب یك لیموی متوسط، حدود 100 گرم از نوعی گیاه و كمی آب گرم تركیب كنید و از محلول فوق هفته‌ای دوبار به دست‌های‌تان بمالید. پوست دست بسیار نازك و ظریف است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. بنابراین دست كم روزی چهار بار، دست‌های‌تان را مرطوب كنید. هفته‌ای یك‌بار از كرم صورت برای دست‌ها نیز استفاده كنید (قبل از خوابیدن). اگر دست‌های‌تان زیاد خشك می‌شوند، بعد از شست‌وشو با صابون كمی نمك روی آنها بریزید و زیر شیرآب، با نمك بشویید. بعد از شست‌وشو حتماً از مرطوب‌كننده استفاده كنید. دست‌هایی كه چرب هستند را با استفاده از آرد گندم به حالت طبیعی درآورید. به این صورت كه آرد گندم را روی دست‌ها بمالید و با آب آنها را بشویید. كرم‌های مخصوص دست معمولاً شب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این كرم‌ها مواد مغذی را به پوست دست‌ها می‌رسانند و از خشك شدن آنها جلوگیری می‌كنند. در فصل سرد سال، این كرم را با لایه‌ای ضخیم‌تر روی سطح پوست بمالید تا چرب‌تر شوند.

می‌توانید از گلیسیرین، وازلین، روغن گل آفتابگردان، پارافین و سیلیكون نیز استفاده كنید. كرم‌هایی كه حاوی ویتامین A,E و C هستند، از ایجاد نقاط تیره روی پوست دست و پیری زودرس آن جلوگیری كرده (مثل كرم كراتین) و ناخن‌ها را نیز تقویت می‌كنند. برای تقویت و استحكام ناخن‌های ضعیف و شكننده باید صبور باشید؛ چرا كه مدت بیشتری طول می‌كشد تا تقویت شوند. ناخن‌های كمرنگ و رنگ پریده كمبود آهن خون را نشان می‌دهند. ناخن‌هایی كه به رنگ آبی متمایل هستند، نشان می‌دهند كه عملكرد قلب ضعیف است. ناخن‌های زرد رنگ نشان دهنده عملكرد ضعیف كبد می‌باشند و نقاط سفید كوچك روی سطح ناخن‌ها خبر از كمبود كراتین و یا افزایش میزان اوره می‌دهند. دست‌های ما غده چربی بسیار كمی دارند و این باعث می‌شود خیلی زود خشك شوند. تماس با مواد شیمیایی، آلودگی‌ها و ... نیز باعث آسیب‌های بیشتر می‌شود. برای رفع زبری پوست دست‌ها، آب یك عدد گوجه‌فرنگی را گرفته و 2-3 قاشق غذاخوری گلیسیرین به آن بیفزایید و دست‌ها را با آن ماساژ دهید و بعد از 3-4 دقیقه بشویید و كاملاً خشك كنید. برای نرم كردن دست‌ها نیز 30 گرم عسل را با یك عدد سفیده تخم‌مرغ و 1 قاشق چایخوری گلیسیرین تركیب كنید و به دست‌تان بمالید؛ به‌طوری كه خمیر روی دست‌ها را بپوشاند. سپس آنها را با آب بشویید. بعد از هر بار مانیكور كردن، دست‌ها را مرطوب كننده بزنید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 524 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز