Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:36

24
آذر
نياز‌منديهای پوست

نياز‌منديهای پوست

بيشتر خانم‌ها با قدم گذاشتن در دهه 30 و 40 از زندگي بيشتر مراقب پوست‌شان...

نياز‌منديهای پوست

 

 

بیشتر خانم‌ها با قدم گذاشتن در دهه 30 و 40  از زندگی بیشتر مراقب پوست‌شان هستند؛ مثلاً از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز می‌كنند، غذاهایی را كه برای پوست مفیدند، بیشتر مصرف می‌كنند (مثل روغن زیتون، سالمون و آواكادو)، اگر قبلاً عادت به سیگار كشیدن داشتند، سعی می‌كنند آن را ترك كنند، آنها این كارها و بسیاری كارهای دیگر را انجام می‌دهند تا پوست‌شان كمتر دچار چین و چروك‌ شود؛ اما به این مسأله نمی‌اندیشند كه پوست ما، شرایط ذهنی و مغزی ما را نشان می‌دهد. هر چه پوست سریع‌تر دچار چین و چروك شود، ذهن نیز به همان سرعت پیر و فرسوده می‌شود.

 

نقش مهم ژنتیك و هورمون‌ها

مغز نیز مانند پوست، در اثر دو عامل مهم ژنتیك و عوامل خارجی پیر و فرسوده می‌شود. هورمون‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌كنند و كمبود آنها ارتباط تنگاتنگی با كاهش حافظه و آلزایمر دارد. عوامل محیطی نیز در این مورد مؤثرند. در این میان، آسیب‌های ناشی از نور خورشید بیشترین تأثیر را دارند. از همه این موارد مهم‌تر دلایل بیولوژیكی هستند كه با سرعت مشابه ذهن و پوست را پیر و خسته می‌كنند. هم سلول‌های مغز و هم سلول‌های پوست، از یك بافت جنینی رشد می‌كنند. برای آنكه ذهن خود را تا حد امكان جوان نگه دارید، هم نیاز به ورزش‌های جسمی دارید و هم ورزش‌های روحی و ذهنی، بیماری‌های قلبی- عروقی، آسیب‌های ناشی از مصرف سموم، استرس، عفونت‌ها و آسیب‌ها همگی باعث پیری زودرس مغز می‌شوند. هیچ دارو و قرص جادویی وجود ندارد كه بتواند شما را 20 سال جوان‌تر از آنچه هستید نشان دهد؛ فقط با استفاده از برخی ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توان از پوست در برابر نورخورشید، آلودگی‌های محیطی (مثل دود سیگار) و پیری محافظت بیشتری كرد. برای داشتن پوست خوب، نه تنها نیاز به تغییر برخی عادت‌های نادرست خود در زندگی دارید، بلكه باید از آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین‌های بیشتری نیز استفاده كنید.

 

 ویتامین‌های C، E و سلنیوم

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه ویتامین‌های C و E نیز به اندازه سلنیوم برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و سرطان پوست موثرند. این ویتامین‌ها كه سرعت ترمیم طبیعی سیستم‌های پوستی‌ها را افزایش می‌دهند، در اغلب محصولات پوستی به كار می‌روند؛ اما غلظت‌شان بسیار كم است؛ به طوری كه در مجاورت هوا و نور به سرعت اثر خود را از دست می‌دهند. مصرف مكمل‌هایی كه حاوی 3000- 1000 میلی‌گرم ویتامین C، و Iu 400 ویتامین E و 200- 100 میكروگرم سلنیوم هستند، بیشترین تأثیر را روی پوست می‌گذارند. به كودكان خود تا زمانی كه دندان‌های دائمی‌شان در نیامده است، سلنیوم ندهید؛ چرا كه از شكل‌گیری صحیح مینای دندان جلوگیری می‌كند.

 

 كوآنزیم Q10  

كوآنزیم Q10 یك نوع آنتی‌اكسیدان طبیعی است كه به رشد سلول‌ها كمك كرده و از آنها در برابر آسیب‌های ناشی از سرطان محافظت می‌كند. كاهش این آنتی‌اكسیدن در بدن باعث فرایند پیری پوست می‌شود و مصرف آن چین و چروك‌های پوست را به حداقل می‌رساند.

 

 اسید آلفا لیپوئیك

این آنتی‌اكسیدان، اگر به طور متناسب مصرف شود، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌كند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه اگر روزی یك‌بار از كرم‌هایی كه حاوی 3 - 5 درصد اسید آلفالیپوئیك هستند استفاده كنید، شاهد تغییرات خوبی در پوست خود خواهید شد. زیاده‌روی در مصرف اسید آلفالیپوئیك اثرات منفی روی پوست می‌گذارد.

 

اسید رتینوئیك

 

اسید رتینوئیك شكل فعال ویتامین A است و برای مقابله با پیری پوست مثل طلا محسوب می‌شود. اسید رتینوئیك به طور طبیعی باعث كاهش و از بین رفتن لكه‌های پوست، چین و چروك های ریز و خشكی و زبری پوست در اثر تابش نورخورشید می‌شود. اسیدرتینوئیك به صورت ژل و كرم وجود دارد و شما می‌‌توانید روزی یك‌بار از آن استفاده كنید. برخی از متخصصان پوست معتقدند باعث حساسیت پوست در برابر نورخورشید می‌شود؛ بنابراین جوانب احتیاط را رعایت كرده و در مصرف محصولات حاوی این ماده زیاده‌روی نكنید و به غلظت اسید رتینوئیك به كار رفته در آنها نیز توجه داشته باشید. این غلظت نباید از 1/0 درصد بیشتر باشد؛ در غیر این صورت باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن و خشكی پوست می‌شود.

 

فلاو و نوئیدها

چای سبز و شكلات كاكائویی حاوی فلاوونوئید می‌باشند كه به بهبود پوست كمك می‌كنند. پژوهش‌ها نشان می‌‌دهند كه فلاوونوئیدهای موجود در چای سبز می‌توانند از پوست در برابر سرطان نیز محافظت زیادی كنند. خانم‌هایی كه هر روز كاكائوی داغ می‌نوشند، بعد از سه ماه پوستی نرم‌تر و لطیف‌تر خواهند داشت و افرادی كه بیشتر چای سبز می‌نوشند نیز از پوست‌شان در برابر نورخورشید محافظت بیشتری می‌شود.

 

 ویتامین B

ویتامین B برای سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های پوست ضروری است؛ بنابراین مصرف غذاهای حاوی ویتامین B اهمیت زیادی دارد (مثل مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات) و كمبود آن باعث خشكی و خارش پوست می‌شود. در یكی از تحقیقاتی كه اخیراً دانشمندان روی موش‌های بدون مو انجام دادند، دریافتند كه آنتی‌اكسیدان گرفته شده از ویتامین B6 از آسیب‌های ناشی از تابش نور مستقیم خورشید روی پوست جلوگیری كرده و باعث كاهش چین و چروك‌های پوست می‌شود.

 

رژیم غذایی

داشتن برنامه غذایی مناسب یك راه دیگر برای داشتن پوستی خوب و سالم است. مواد غذایی مورد نیاز پوست شامل مقدار بسیار كمی چربی‌های اشباع‌شده، سبزیجات و میوه‌جات فراوان و چربی‌های سالم است. مرطوب نگه ‌داشتن پوست باعث جوان‌تر ماندن آن می‌شود. سلنیوم در آجیل و گوشت بوقلمون بیشتر یافت می‌شود. ویتامین B2 در شیر، حبوبات و تخم‌مرغ

 

ویتامین E در روغن آفتابگردان، غلات و آجیل

 امگا 3 در سالمون و سایر ماهی‌های آب‌های سرد، تخم بذر كتان، گردو

 برای دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن و محافظت از استخوان ها فقط به نورخورشید اكتفا نكنید و بیشتر از مكمل‌ها و فرآورده‌های لبنی استفاده نمایید.

 در مورد پوست، ژنتیك نقش مهمی دارد؛ اما داشتن یك پوست خوب و زیبا فقط به ژنتیك بستگی ندارد، بلكه برخی عادات مناسب برای مراقبت از پوست نیز تأثیر گذارند.

 مثلاً دو خواهر را در نظر بگیرید كه از نظر ژنتیكی شباهت‌های بسیاری دارند. هر دو از پدر و مادر مشترك متولد شده‌اند، در یك خانه و شرایط آب و هوایی و محیطی زندگی كرده‌اند؛ اما یكی از آنها عادت به سیگار كشیدن دارد و دائماً حمام آفتاب می‌گیرد، در صورتی كه دیگری از هر دو، دوری می‌كند. مسلماً پوست آن دو تفاوت‌های زیادی با هم دارد و اولی پوستی كدرتر، خشك‌تر و خشن‌‌تر خواهد داشت.

 استفاده زیاد از محصولات مراقبت از پوست از اشتباهات بزرگی است كه برخی افراد مرتكب می‌شوند. آنها فكر می‌كنند در صورت مصرف زیاد این محصولات، پوست بهتری خواهند داشت؛ در صورتی كه پوست خود را متحمل برخی آسیب‌های دیگر می‌كنند.

 خواب منظم و كافی، ورزش (به خصوص یوگا)، تغذیه سالم و عادات سالم زندگی كردن، باعث تنظیم هورمون‌ها، افزایش تولید كلاژن و افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

 

ویتامین B6 در گوشت مرغ، ماهی، آجیل

ویتامین B12 در جگر، ماهی قزل‌آلا، غلات

ویتامین C در میوه‌ها (از خانواده مركبات)، فلفل قرمز، بروكلی، كلم

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 627 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز