Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:59

24
آذر
همه‌ ی بيماری های مو

همه‌ ی بيماری های مو

آيا موهايتان مي‌خواهند چيزهايي به شما بگويند كه مربوط به سلامت‌تان هستند...

همه‌ ی بيماری های مو

 

 

آیا موهایتان می‌خواهند چیزهایی به شما بگویند كه مربوط به سلامت‌تان هستند؟ برخی شرایط نه تنها روی جسم اثر می‌گذارند، بلكه به موها نیز آسیب می‌زنند و لازم است بیشتر از موها و پوست سرتان مراقبت كنید.

 

آنالیز و آزمایش موها

برخی ازشركت‌ها و كمپانی‌ها ادعا می‌كنند كه می‌توانند با آنالیزكردن قسمتــی از مو پــی به كمبود ویتامین‌ها و سایر مشكلات مربوطه به سلامت موها ببرند. این‌كار هیچ استانداردی ندارد و حتی گاهی اوقات برخی سموم مثل آرسنیك را نیز نشان می‌دهند. نتایج آزمایشگاه‌ها نیز با هم فرق دارند و یك نمونه مشابه در آزمایش‌های مختلف ممكن است، نتایج متفاوتی را نشان دهد؛ زیرا همه چیز از جمله آلودگی هوا، نوع شامپوی مورد استفاده و بسیاری چیزهای دیگر می‌توانند روی ساختار موها اثر بگذارد؛ بنابراین از نظر پزشكی این‌كار به هیچ وجه مورد تأیید نیست.

 

 

شوره سر

براساس برخی نظریه‌ها، شوره سر مربوط به رشد بیش از حد نوعی قارچ است؛ اما خشكی بیش از حد و یا چربی زیاد پوست، كم یا زیاد شامپو زدن و یا ابتلا به پسوریازیس و اگزما می‌تواند از عوامل دیگر این عارضه باشد. شوره سر مسری یا خطرناك نیست و درد ندارد؛ ولی اغلب با خارش پوست سر همراه است و باعث آشفتگی فرد می‌شود. برای از بین بردن شوره بهتر است از شامپوهای ضد شوره استفاده كنید. شامپو را روی موها بمالید، 5 دقیقه صبر كنید و سپس بشویید. (ممكن است ابتدا چند نوع شامپوی ضد شوره مصرف كنید تا بفهمید كدامیك مؤثر است).

شوره زرد رنگ

اگر شوره سر شما روغنی و زرد رنگ است، احتمالاً دچار نوعی التهاب پوستی شده‌اید كه به هورمون‌ها، قارچ‌ها و حتی مشكلات عصبی مربوط می‌شود و درمان آن مثل شوره سفید است، یعنی با شامپوی ضد شوره درمان می‌شود و در موارد شدید باید از پزشك متخصص كمك گرفت.شاید ریزش موهای شما بیشتر از آن چیزی است كه فكر می‌كنید.برخی از متخصصان تخمین می‌زنند كه به‌طور طبیعی روزانه 100 تار مو یا بیشتر از سر هر فرد جدا می‌شود. این اندازه نه خطرناك است و نه خبر از كچل شدن و طاسی شما می‌دهد.حدود نود درصد از صد هزار غدد مو همیشه و در شرایطی در حال رشد و ده درصد مابقی در حالت استراحت (مرحله تلوژن) هستند.

تِلوژن

یك شوك، عمل جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم‌های غذایی نامناسب، استرس بسیار زیاد، مشكلات تیروئیدی و ... باعث می‌شود موها وارد مرحله تلوژن شوند و حدود دو ماه بعد، موها به یكباره ریزش می‌كنند؛ به طوری‌كه اگر به سرتان دست بكشید، تارهای زیادی در آن خواهید دید. در اغلب مواقع موها چند روز بعد مجدداً شروع به رشد می‌كنند. در مورد درمان باید پزشك‌تان تصمیم‌گیری كند.

حمله به غدد سر

در یك بیماری به نام «داء الثعلب» سیستم دفاعی بدن اشتباهاً به غدد مو حمله می‌كند و باعث ریزش ناگهانی موها می‌شود. اغلب افراد در یك یا دو قسمت از موهایشان دچار كچلی می‌شوند، ولی در مواردی هم كچلی و ریزش مو در سرتاسر بدن رخ می‌دهد. این بمیاری دردناك نیست، ولی از نظر روانی آزار دهنده است. موها بعد از درمان ممكن است مجدداً به حالت اولیه برگردند؛ اما بعضی افراد نسبت به درمان‌ها واكنش نشان نمی‌دهند و ممكن است موهایشان مجدداً بریزد و دوباره رشد كند.

طاسی

كچلی موهای سر آقایان از شقیقه‌ها شروع می‌شود و كم كم به بالای سر می‌رسد.

وراثت نقش مهمی در طاسی سر مردان دارد. با كمی توجه به افراد خانواده‌تان می‌توانید نتیجه‌گیری كنید كه شما نیز وضعیتی مشابه آنان خواهید داشت. البته مصرف برخی داروها می‌تواند روند ریزش موها را كندتر كند.

سفید شدن زود هنگام

خاكستری شدن موها همیشه مربوط به افزایش سن و سال نیست. اگر هنوز چهل ساله نشده‌اید و موهای خاكستری بسیاری در سرتان دیده می‌شود، بدانید كه این مسأله مربوط به وراثت است. موها به دلیل تغذیه و برنامه غذایی ناسالم سفید نمی‌شوند؛ ولی كم خونی، مشكلات تیروئیدی، كمبود ویتامین B12

و ... می‌تواند در این مسأله دخیل باشد.

كچلی در زنان

ریزش موهای سر خانم‌ها به معنی نازك‌تر شدن موها است. بر خلاف مردان، زنان به ندرت دچار طاسی می‌شوند و روند از دست دادن موها در آنها بسیار كند است. داشتن موهای بلند به ریشه موها فشار وارد نمی‌كند و هیچ ارتباطی بین موهای بلند و كچل شدن نیست. در مورد خانم‌ها نیز مصرف برخی داروهاممكن است مؤثر واقع ‌شود.

 

 عوامل ایجاد مشكلات در موها

 

آسیب‌های ناشی از نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی، باعث نازك شدن، خشكی و شكستگی موها شده و آنها بسیار سریع‌تر خرد می‌شوند و می‌ریزند. اگر موهای سر شما نازك‌تر از حالت معمولی است، اشعه‌های نور خورشید به پوست سر شما بیشتر آسیب می‌رسانند. در این حالت بهتر است از محصولات مراقبت از مو كه حاوی ضد آفتاب هستند استفاده كنید تا كمی از موهایتان بیشتر محافظت شود اما برای مراقبت بیشتر، استفاده از كلاه در روزهای گرم تابستانی لازم است.

رژیم غذایی نامناسب

آیا یك رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث ریزش موها و آسیب دیدن آنها شود؟ بله در مواقع حاد، می‌تواند. موهای ما به پروتئین و آهن نیاز دارند تا سالم بمانند، علاوه بر این، امگا 3، روی و ویتامین A نیز برای سلامت موها ضروری هستند. رژیم‌های كم كالری معمولاً این مواد مغذی را به اندازه كافی ندارند و رشد و استحكام موها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به این ترتیب، موها كدر به نظر می‌رسند و كم كم شل شده و می‌ریزند. اگر كمبود مواد مغذی در بدن شما تبدیل به مشكل حاد و جدی شده است (مثلاً افرادی كه دچار اختلالات مربوط به خوردن می‌شوند)، موها به شدت ریزش پیدا خواهند كرد.

 

 

 راهكارهایی برای داشتن موهای سالم‌تر

 

برنامه غذایی سالم برای موها

برای آنكه موهای‌تان درخشان‌تر شود، می‌توانید از اسیدهای چرب امگا 3، مثل سالمون استفاده كنید. اسفناج و هویج نیز به خاطر داشتن ویتامین A، باعث درخشندگی موها می‌شوند. آجیل‌ها حاوی سلینوم هستند.گردو نیز به خاطر داشتن روی به سلامت و زیبایی موها كمك می‌كنند. تمام این موارد باعث می‌شوند كه پوست سر و در نتیجه موها سالم باشند.

 این غذاها نه تنها برای موهای شما خوب هستند و به سلامت آنها كمك می‌كنند، بلكه باعث سلامت قلب نیز می‌شوند.

ماساژ كف سر

تا به حال هیچ مدركی دال بر تأثیر ماساژ كف سر و كاهش ریزش مو و افزایش رشد موها، ارائه نشده است؛ با این حال، ماساژ كف سر تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی مغز دارد. كف سر پر از ریشه‌های عصب است كه نسبت به لمس بسیار حساس هستند. ماساژ كف سر، باعث افزایش گردش خون می‌شود و مغز را تحریك به ترشح هورمون‌هایی می‌كند كه به ما احساس خوب می‌دهند؛ مثل دُپامین و سروتونین.

رفتار نامناسب با موها

محكم بستن و كشیدن موها به ریشه آن آسیب می‌رساند و باعث شكنندگی و ریزش آنها می‌شوند. اضافه كردن مو نیز گاهی اوقات باعث بیماری «داء الثعلب» می‌شود، زیرا موها مجبور به تحمل وزن بیشتر می‌شوند. عادات خود را در مورد شیوه‌های آرایش و نگهداری از موها تغییر دهید تا آنها دوباره به حالت اول بازگردند. وقتی موهایتان را بیش از حد می‌كشید، ریزش آنها بسیار بیشتر و سریع‌تر می‌شود.

ضعیف و سست كردن موها

زیاد سشوار كشیدن، استفاده از اتوی مو و حتی زیاد برس كشیدن موها، به لایه بیرونی مو آسیب می‌زند. وقتی كه بخش داخلی موها آسیب ببیند، موهایتان خشك و كدر می‌شوند. درست است كه موهایتان دچار آسیب‌دیدگی جدی نمی‌شود، اما برای حفظ سلامت آنها بهتر است زیاد از وسایل برقی استفاده نكنید و در عوض هر از چند گاهی نوك موهایتان را كمی كوتاه كنید.

عوارض جانبی مصرف برخی داروها

برخی ازداروها موجب افزایش ریزش موها می‌شود و این از عوارض جانبی آنهاست؛ مثل كومادین (همان وارفارین)، لوپید (همان جم فیبروزیل)، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد التهابی بدون استروئید، داروهای مربوط به نقرس، قرص‌های ضد بارداری و داروهای كاهش دهنده فشار خون. در این وضعیت، موها زمانی رشد می‌كنند كه مصرف داروها متوقف شود؛ اما متاسفانه برخی داروها باعث ریزش دائمی موها می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز