Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:16

21
آبان
آكوتان هيولای جوش‌ها

آكوتان هيولای جوش‌ها

آكوتان شكلي از ويتامين A است كه باعث كاهش ترشح چربي از غدد چربي...

آكوتان هيولای جوش‌ها

 

 

آكوتان شكلی از ویتامین A است كه باعث كاهش ترشح چربی از غدد چربی پوست شده و در نتیجه پوست با سرعت بیشتر تجدید و نو می‌شود. آكوتان برای درمان جوش‌های بزرگ و چركی و معمولاً در افرادی كه از هیچ یك ازداروهای ضد جوش و آنتی بیوتیك‌ها نتیجه‌ای به‌دست نمی‌آورند، تجویز می‌گردد و به غیر از پوست و پاكسازی آن، در موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. زنان باردار نمی‌توانند از «ایزوتریتینیون» استفاده كنند؛ بنابراین خانم‌هایی كه این دارو را مصرف می‌كنند، نباید برنامه‌ای برای بارداری داشته باشند؛ زیرا خطر نقص فیزیكی جنین، سقط جنین و زایمان زودرس را به همراه دارد. آكوتان برای درمان آكنه‌های كیستی بسیار شدید كه با بنز ویل پروكسید، كلیندامایسین، تتراسایلكین و مینوسایكلین درمان نشده‌اند، مناسب است؛ چرا كه چربی پوست صورت (سبیوم) را كاهش می‌دهد و همین بالا بودن مقدار سبیوم منجر به آكنه‌های شدید می‌شود.

 

مصرف آكوتان

به هنگام مصرف آكوتان، زیر نظر پزشك و دارو ساز، درمان را 4-6 ماه ادامه دهید و اگر لازم باشد، پزشك‌تان دوره مصرف را تمدید می‌كند. در حین مصرف آكوتان تا یك ماه قبل از بارداری و تا شش هفته بعد از قطع دارو، حتماً از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده كنید. به ازای هر ماه مصرف این دارو باید یك آزمایش خون داده شود. دارو به شكل كپسول مورد مصرف قرار می‌گیرد و قبل از مصرف آن باید ضایعات كیستیك تخلیه و آزمایش خون انجام شود. مصرف آكوتان در طولانی مدت، درمان قطعی آكنه را به همراه دارد.

از این دارو در درمان بیمارانی كه دچار اختلالات روانی، سبوره و اسكارهای قابل رویت هستند نیز استفاده می‌شود. در روزهای نخست پس از مصرف، ممكن است جوش‌ها بیشتر شوند؛ اما برای رسیدن به یك نتیجه خوب و مطلوب، حدود دو ماه باید صبر كنید. آكوتان تغییرات چشمگیری در پوست پر از جوش شما ایجاد می‌كند؛ از جمله:  تولید سبیوم (Sebum) را كاهش می‌دهد.  از تشكیل كمودون (Comedone) جلوگیری می‌كند.  باعث مهار رشد باكتری‌های آكنه می‌شود. مصرف این دارو همراه با غذا، جذب آن‌را سریع‌تر می‌كند. كپسول را با یك لیوان پر از آب ببلعید و بعد به مدت 10 دقیقه دراز بكشید. متخصصان و پزشكان مصرف آكوتان را برای مدت زمان طولانی توصیه نمی‌كنند.

 

عوارض جانبی

آكوتان نیز همانند سایر داروها عوارضی دارد ولی با آگاهی از آنها می‌توان این عوارض را به حداقل رساند و از بروز مشكلات دیگر جلوگیری كرد. خشكی لب‌ها و دهان، تورم لب‌ها و پلك‌ها، پوسته پوسته شدن پوست، خونریزی بینی، دل درد، نازك شدن موها و افزایش ریزش آنها از عوارض جانبی مصرف آكوتان با دوز بالا و یا مصرف طولانی‌مدت آن است. بدترین عارضه مصرف این دارو، در زمان بارداری است؛ چرا كه باعث سقط جنین و یا نواقص گوناگون مثل بیماری‌های قلبی می‌شود. عارضه دیگر، افزایش چربی‌ و یا كلسترول است. این عارضه حتی ممكن است در افرادی كه دوز كمی مصرف می‌كنند نیز رخ دهد. مصرف طولانی مدت دارو می‌تواند باعث پوكی استخوان و ریزش موها شود. در صورتی‌كه هر یك از موارد زیر را در مورد خود یا یكی از نزدیكان مشاهده نمودید، حتماً مسأله را با پزشك در میان بگذارید:  تغییر حالات و روحیه، مثل افسردگی، پرخاشگری، رفتارهای هجومی و حتی میل به خودكشی  سوزش پوست   آفتاب سوختگی شدید در اثر مصرف دارو (حساسیت به آفتاب)  درد مفاصل، كمر، ماهیچه‌ها  نشانه‌های عفونت مثل تب و گلودرد  تورم بدن همراه با درد  پوست پوست شدن شدید كف دست‌ها و پاها

آكوتان گاهی اوقات سبب بیماری لوزالمعده می‌شود كه به ندرت كشنده است. این حالت با درد شدید شكم، حالت تهوع و استفراغ همراه است؛ لذا اگر آكوتان مصرف می‌كنید و این علائم در شما وجود دارد، حتماً به پزشك مراجعه كنید. سردرد، تغییر در بینایی، وزوز گوش، كاهش شنوایی، درد قفسه سینه، زرد شدن چشم‌ها و رنگ پوست، تیره شدن رنگ ادرار  و كم آبی شدید بدن از دیگر عوارض مصرف آكوتان است. قبل از مصرف دارو، اگر چنانچه حساسیتی دارید، حتماً پزشك را در جریان قرار دهید. همچنین در صورت داشتن سابقه دیابت، چربی خون بالا، اختلالات روانی، بیماری كبد، چاقی، اختلالات گوارشی، اعتیاد به مصرف الكل و بیماری لوزالمعده حتماً قبل از مصرف پزشك خود را مطلع سازید. مصرف این دارو حساسیت پوست به نور مستقیم خورشید را بسیار افزایش می‌دهد؛ بنابراین نكات ایمنی مربوط به آن را حتماً رعایت كنید؛ مثل استفاده دائم از كرم ضد آفتاب.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌كنید، در مدت مصرف دارو، به سختی قادر به تحمل لنزهای خود خواهید بود. در طول مدت شش ماه مصرف دارو، پوست خود را لیزر و وكس نكنید و از مصرف الكل بپرهیزید. اگر یك وعده مصرف دارو را فراموش كردید، به محض آنكه به یادتان آمد، آن را مصرف كنید. كپسول‌ها را در دمای 15-30 درجه سانتیگراد و دور از رطوبت و نور مستقیم نگهداری كنید. مشكلاتی از قبیل ریزش موها، خشكی لب‌ها و دهان، سردرد، كاهش شنوایی و ... موقتی هستند و به زودی با قطع مصرف دارو برطرف می‌شوند. افراد مسن نباید از این دارو استفاده كنند، زیرا باعث افزایش حساسیت آنها می‌شود و بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار می‌گیرند. مصرف آكوتان در كودكان باعث افزایش حساسیت به مشكلات و دردهای مفصلی و عضلانی می‌شود.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 551 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز