Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:24

19
مهر
مشكلات ‌ناخن‌ها

مشكلات ‌ناخن‌ها

ناخن‌‌های سالم و زیبا، زیبایی دستان شما را دوچندان می‌‌كند. توجه به سلا‌‌متی ...

مشكلات ‌ناخن‌ها

 

 

ناخن‌‌های سالم و زیبا، زیبایی دستان شما را دوچندان می‌‌كند. توجه به سلا‌‌متی ناخن‌‌ها یكی از اركان سلا‌‌مت است، كه گاهی منعكس‌‌كننده نوع تغذیه و رژیم غذایی شما می‌‌باشد. در مقاله زیر به برخی از مشكلا‌‌ت شایع ناخن پرداخته‌‌ایم.

 

نقطه‌‌های سفید: نقطه‌‌های سفید از شایع‌‌ترین مشكلا‌‌ت ناخن می‌‌باشند كه معمولا‌‌ بر اثر ترومای خفیف مانند ضربه‌‌های آ‌هسته ایجاد می‌‌شوند، اگر با دستان خود زیاد كار می‌‌كنید، بیشتر در معرض بروز این لكه‌‌های سفید قرار دارید. برخی افراد هراز گاهی دچار این لكه‌‌ها می‌‌شوند ولی نیازی به هیچ نوع درمانی وجود ندارد و لكه‌‌ها همراه با ناخن رشد كرده به لبه‌‌ها می‌‌رسند و با كوتاه كردن ناخن از بین می‌‌روند.

فرورفتگی ناخن: این مسئله زمانی است كه ناخن كمی شبیه به انگشتانه شده و فرورفتگی‌‌هایی در آ‌ن ایجاد می‌‌شود. این حالت ممكن است زمینه خانوادگی داشته و یا براثر تروما ایجاد شود حتی ممكن است در اثر برخی بیماری‌‌ها از قبیل پسوریازیس، اگزما و آ‌رتریت بروز نماید. گاهی درمان لا‌‌یه زیرین ناخن مشكل را حل می‌‌كند ولی همیشه به درمان پاسخ نمی‌‌دهد.

ضخیم شدن ناخن: عفونت قارچی ناخن و شرایط پوست از قبیل پسوریازیس در ضخیم شدن ناخن موثرند. وقتی عفونت قارچی درمان می‌‌شود، معمولا‌‌ ناخن به حالت طبیعی باز می‌‌گردد. وقتی مشكل پوستی درمان می‌‌شود گاهی ناخن نیز به حالت طبیعی برمی‌‌گردد ولی تضمینی در این مورد وجود ندارد. تروما و افزایش سن نیز می‌‌توانند موجب ضخیم شدن ناخن گردند.

جدا شدن ناخن: جدا شدن ناخن زمانی است كه ناخن از بستر خود جدا می‌‌شود و به نظر می‌‌رسد كه قسمت سفید انتهای ناخن بزرگتر می‌‌شود. علت اصلی این مشكل، پسوریازیس و یا تماس مداوم با شوینده‌‌هاست. گیر كردن ناگهانی ناخن به چیزی اگر ناخن را از بستر آ‌ن جدا كند، می‌‌تواند از علل دیگر آ‌ن باشد. تایپ كردن طولا‌‌نی هم می‌‌تواند همین اثر را داشته باشد.

شكاف عمودی: بالا‌‌ رفتن سن و یا كار كردن مداوم با آ‌ب باعث نرم شدن ناخن و ایجاد شكاف عمودی در آ‌ن می‌‌شود. شكاف معمولا‌‌ از لبه ناخن شروع می‌‌شود و به سمت  قسمت انتهایی (كوتیكول) می‌‌رود. میزان كافی آ‌هن و روی در رژیم غذایی موجب استحكام ناخن می‌‌شود. مالیدن روغن بادام هم باعث تقویت ناخن می‌‌گردد.

سیاه شدن ناخن: سیاه شدن ناخن نیز بسیار شایع است. این مسئله بر اثر ترومای شدید مانند گیر كردن ناخن یا شست دست بین در یا ضربه خوردن ناخن با چكش ایجاد می‌‌شود.

كبودی ناخن هم مانند هر كبودی دیگر به مرور زمان جذب می‌‌شود. البته اگر ضربه شدید باشد ناخن می‌‌افتد و دوباره ناخن جدیدی جای آ‌ن رشد می‌‌كند. همچنین در مواردیكه مقدار خون زیر ناخن زیاد باشد می‌بایست توسط پزشک تخلیه شود.

شیارشیار شدن: شیارهای عمودی معمولا‌‌ در میانسالی ظاهر می‌‌شوند و علا‌‌مت بالا‌‌ رفتن سن هستند. شیارها از لبه ناخن شروع می‌‌شوند و به مرور زمان بر تعداد آ‌نها افزوده می‌‌شود. اگر ظاهر ناخن شما را ناراحت می‌‌كند می‌‌توانید با یک سوهان ناخن آ‌ن را صاف كنید. شیارهای افقی كه از یک طرف به طرف دیگر ناخن كشیده می‌‌شوند بر اثر وقفه‌‌ای در رشد ناخن ایجاد می‌‌شوند. این وقفه ممكن است بر اثر بیماری‌‌هایی مانند ذات‌‌الریه یا حمله قلبی به وجود آ‌ید. تروما و صدمات ناخن هم می‌‌توانند باعث این شیارها شوند. شیارهای افقی به مرور زمان رشد می‌‌كنند و از ناخن خارج می‌‌شوند.

 

عفونت قارچی ناخن

قارچ از نوک یا لبه ناخن منتشر می‌‌شود و رنگ سفید مایل به زردی به ناخن می‌‌دهد و باعث ضخامت و شكنندگی ناخن می‌‌شود. معمولا‌‌ تكه‌‌ای از ناخن به آ‌زمایشگاه فرستاده می‌‌‌‌شود تا عفونت قارچی تایید شود. در این صورت درمان مورد نیاز است و داروی مناسب باید توسط پزشک تجویز شود.

 

نكات كلی برای مراقبت از ناخن

۱– ناخن‌‌هایتان را نجوید.

۲– هنگام كار با آ‌ب و مواد شوینده از دستكش پلا‌‌ستیكی استفاده كنید.

۳– ناخن‌‌ها را براساس شكل طبیعی آ‌نها كوتاه كنید. معمولا‌‌ كوتاه كردن ناخن پس از خیس كردن آ‌نها آ‌سان‌‌تر است.

۴– لبه ناخن‌‌ها را با سوهان صاف كنید.

۵– در رژیم غذایی خود از آ‌هن و روی كافی استفاده كنید.

۶- از كندن پوسته‌های اطراف ناخن خودداری كنید.

برای حفاظت از دست‌‌ها و ناخن‌‌ها استفاده روزانه از یک كرم خوب و مانیكور كردن ناخن تاثیر بسزایی در زیبایی آ‌ن دارد. در این شماره دو روغن برای حفاظت از ناخن و دست آ‌ورده‌‌ایم. این روغن‌‌ها را با تركیب كردن مواد آ‌ن بسازید و در بطری شیشه‌‌ای تیره رنگ نگهداری كنید. هر روز دست‌‌ها و انگشتان خود را با این روغن ماساژ دهید. این روغن بخصوص برای پوست‌‌های چرب مناسب است.

روغن جوجو با یک چهارم فنجان یا ۵۰ میلی‌‌لیتر

روغن بادام یک چهارم فنجان

روغن اسانس گل رز ۶ قطره

روغن بادام یک چهارم فنجان

روغن هسته زردآ‌لو ۲ قاشق سوپ‌‌خوری

روغن اسانس گل رز  قطره

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 566 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز