Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:46

16
مهر
جراحی های زيبايی ،سونامی ويرانگر سلامت

جراحی های زيبايی ،سونامی ويرانگر سلامت

براساس آمار عمل‌هاي زيبايي به‌طور بي‌سابقه‌اي در كشور در حال افزايش است...

جراحی های زيبايی ،سونامی ويرانگر سلامت

 

 

براساس آمار عمل‌های زیبایی به‌طور بی‌سابقه‌ای در كشور در حال افزایش است و با همه خطراتی كه ممكن است برای جان و سلامت افراد داشته باشد چند سالی است كه در میان دختران و زنان جوان افزایش چشمگیری داشته است. این روزها برخی زنان چنان بی تفاوت از قید سلامتی خود می‌گذرند كه در قله زیبایی قرار بگیرند غافل از اینكه دست بالای دست بسیار است و اگر هم زیباترین زن دنیا شوی باز هم زیباتر از تویی وجود دارد! حتماً شما هم تاكنون لب‌ها و گونه‌هایی را دیده‌اید كه به طور غیرطبیعی حجیم هستند و شاید پیش خود گفته باشید كه بالاخره مد برجسته كردن لب‌ها و گونه‌ها هم روزی تغییر می‌كند و شكل دیگری را به خود می‌گیرد.  متخصصان پوست و مو معتقدند؛ روش‌های برجسته‌سازی لب‌ها و گونه‌ها چندان هم خالی از خطر نیست و اگر ژل‌های غیراستاندارد به این اعضا تزریق و یا این كار توسط افراد غیر متخصص انجام شود باید منتظر ناقرینگی و بدشكلشدن لب‌ها و گونه‌ها باشید.

اكثر كارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند كه بیش از 50 درصد افرادی كه برای عمل‌های زیبایی مراجعه می‌كنند، از نظر پزشكان نیازی به جراحی ندارند اما به سبب چشم و همچشمی‌های بسیار اصرار می‌كنند. سیدجواد آرامی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار عصر ایرانیان می‌گوید: از لحاظ روانی مساله گونه‌گذاری و برجسته‌كردن لب‌ها بحث مهمی‌است و تعداد این نوع عمل‌های زیبایی نسبت به آمارهایی كه وجود دارد در حال افزایش است.

وی می‌افزاید: بسیاری از این عمل‌ها غیرضروری و تنها برای زیبایی است به طوری كه از آن معیار هنجار معمول خارج شده است؛ به عنوان نمونه فردی كه تصادف كرده و صورتش وضعیت نامناسبی پیداكرده است بخواهد گونه‌گذاری كند اشكالی وجود ندارد زیرا گونه‌اش در تصادف از بین رفته است و هیچگاه نابهنجار و نامناسب به حساب نمی‌آید اما زمانی نابهنجار است كه تعداد افرادی كه دست به این عمل‌ها می‌زنند افزایش یابد، صِرف اینكه بخواهند نقصی را به قول خودشان برطرف كنند و زیبایی‌شان را افزایش دهند.

 

نازیبایی؛ فكر وسواس‌گونه‌ای كه افراد را می‌آزارد

آرامی‌عنوان می‌كند: در روانشناسی ما اختلالاتی داریم و یكی از این اختلالات به نام بدشكلی بدن است كه زیرمجموعه اختلالات جسمانی است و فرد به خاطر مشغله ذهنی و درگیری كه به خاطر آن فرم نامناسب و ظاهر نازیبایی كه در بدنش دارد، سعی می‌كند این ظاهر نازیبا را از هر طریقی كه شده به شكل زیباتری تبدیل كند. وی می‌افزاید: برخی تحقیقات نشان می‌دهد عمل‌های زیبایی از سوی زنان بیشتر است كه البته برخی این را قبول ندارند و می‌گویند این عمل‌ها در مردان نیز وجود دارد و فرقی میان زنان و مردان نیست اما ترجیحاً در زنان رایج‌تر است.

این روانشناس ادامه می‌دهد: با توجه به حرفه‌ام، خانم‌هایی را دیده‌ام كه با توجه به عدم نقص اندام بازهم خواهان عمل و جراحی زیبایی بودند و هیچ وقت این افراد با گفت‌وگو با دیگران و با نظر دیگران قانع به این نمی‌شوند كه شما زیبا هستید و نیاز به این كار ندارید زیرا به صورت یك فكر وسواسی آن‌ها را اذیت می‌كند كه ظاهر من نامناسب است و برای اینكه تغییركنم و ظاهر نامناسبی نداشته باشم این عمل را انجام دهم. این روانشناس بیان می‌كند: حتی دیده شده است هنگامی‌كه این افراد عمل جراحی را انجام می‌دهند باز عمل جراحی متعدد دیگری را در ادامه انجام می‌دهند زیرا تغییر نگرششان كامل نشده است. آرامی‌تصریح می‌كند: این یك نقص روانی است در سیستم تفكر این افراد به این معنا كه ممكن است در یك مساله واحد كسانی كه افسردگی دارند، افراد بدبین و منفیگرا باشند در حالی كه اشخاص سالم راجع به همان مساله دید مثبتی دارند.

وی ادامه می‌دهد: این افراد تفكراتشان منفی گراست و نیز تفكر وسواس‌گونه‌ای را نسبت به وضعیت ظاهریشان دارند. این روانشناس اضافه می‌كند: مشاهده شده است كه هرچه قدر سعی كنید و اطرافیان بخواهند این افراد را به این واقعیت برگردانند كه شما ظاهر مناسبی دارید، نمی‌پذیرند زیرا احساس می‌كنند درمانشان باید اعمال شود در غیر این صورت وضعیت ظاهریشان وضعیت مناسبی نیست. آرامی‌اظهار می‌كند: تحقیقاتی در ایران انجام شده است كه مشخص شده كه ما در كشورمان تعداد افرادی كه به این اختلال دچار شده‌اند بیشتر است و نسبت به آمار جهانی آمار كشور ما بسیار است كه واقعیت دارد و عمل‌های زیبایی در كشور ما در حال رشد است.

وی می‌گوید: این عمل‌ها را حتی در حد سزارین و درمان نیز می‌توانیم در نظر بگیریم و سزارین یك درمان لوكس است كه در دنیا رتبه اول را داریم. این روانشناس می‌افزاید: بر اساس آمار، ما بیشتر افرادی هستیم كه دوست داریم وضعیت ظاهریمان را حفظ كنیم و عدم انجام زایمان طبیعی به دلیل آن است كه فرم جسمانیشان تغییر نكند. آرامی‌بیان می‌كند: طبق تحقیقات انجام شده افراد مجرد به خصوص زن‌ها بیشتر به دنبال جراحی‌های زیبایی هستند و افراد متاهل به این طرز فكر گرایش نداشته‌اند یا كم بوده‌اند و به هر حال كسانی كه مجرد هستند این اتفاق بیشتر در آنان ظهور كرده است؛ كسانی كه از نظر اقتصادی به دیگران وابسته هستند یعنی افراد شاغل و فعال اجتماع كمتر دچار این نوع تفكرات هستند.

 

ترس اجتماعی، افسردگی و روانپریشی!

این روانشناس می‌گوید: گاهی اوقات در این افراد افسردگی، اضطراب و یا حتی ترس اجتماعی دیده شده است. وی ادامه می‌دهد: این افراد انسان‌های مضطربی هستند كه وقتی ظاهرشان را می‌بینند احساس دلهره دارند كه مبادا چهره‌شان در نظر مردم بد فرم و بدشكل به نظر برسد. آرامی‌می‌افزاید: از سوی دیگر به علت تفكر منفی‌رایی كه دارند به افسردگی نیز گرایش پیدا كرده‌اند و برخی آمارها نشان می‌دهد كه شاید 90 درصد این افراد دچار افسردگی باشند. وی تصریح می‌كند: ممكن است برخی نیز 3 تا 4 درصد مبتلا به بیماری‌های روانپریشی مبتلا باشند یا حتی بعضی به علت افكار منفی و افسردگی ممكن است دست به خودكشی بزنند.

آرامی‌عنوان می‌كند: این افراد هنگامی‌كه عمل زیبایی را انجام می‌دهند به رایشان رضایتبخش نیست و می‌گویند این عمل باید دوباره تكرار شود. وی اظهار می‌كند: به عنوان نمونه افرادی هستند كه بینیشان را عمل می‌كنند و بارها این جراحی را انجام می‌دهد كه بازهم به آن رضایت درونی نمی‌رسند. این روانشناس ادامه می‌دهد: در این موارد مشكل از عمل و ظاهرشان نیست مشكل از فكر این افراد نسبت به وضعیت ظاهریشان است. آرامی‌اضافه می‌كند: ما افرادی را داریم كه صورت شاید پذیرفته‌ای نداشته باشند اما رفتار اجتماعی بالایی دارند و اعتماد به‌نفس و عزت نفس بالایی دارند و برعكس ممكن است افرادی ظاهر زیبایی داشته باشند اما از اعتماد به نفس كافی برخوردار نباشند. این روانشناس اظهار می‌كند: بسیاری از این افراد بیشترین نگرانیشان درباره صورتشان است و طبق آمار بالاترین نگرانی‌ها از لحاظ جسمانی در صورت، بینی و پوست مشاهده شده است.

آرامی‌بیان می‌كند: به خصوص در كشور ما كه پوشش بانوان نسبت به زنان كشورهای دیگر بیشتر است بیشترین جایی كه دیده می‌شود صورت است بنابراین حساسیت‌ها بیشتر برروی چهره است اما در كشورهای اروپایی ممكن است در اندام‌های دیگری مانند شكم نیز باشد. وی عنوان می‌كند: بسیاری از افراد كمتر از یك ساعت را برای جلو آینه بودن صرف می‌كنند اما این افراد ممكن است تا 3 ساعت در روز برای زیبایی چهره خود وقت بگذارند زیرا این افراد بیكار هستند و چون كار نمی‌كنند و از لحاظ مالی وابسته دیگران هستند به رایشان مهم نیست. این روانشناس با اشاره به اینكه سنی كه بیشتر در میان این افراد دیده می‌شود از 16 سالگی تا 30 سالگی است، می‌افزاید: این افراد باید درمان‌های دارویی و روانشناختی شوند و درمان‌های شناختی رفتاری از لحاظ روانشناسی كه نحوه تفكرشان نسبت به اندام جسمی‌تغییر كند.

آرامی‌ادامه می‌دهد: افكار منفی و وسواس این افراد باید كنترل شود و داروهایی برای جلوگیری از خودكشی یا افكار نامناسبی كه ممكن داشته باشند كه ضدافسردگی است باید استفاده كنند. وی یادآورشد: این افراد هزینه‌های مالی و روانی متعددی در اجتماع می‌پردازند و فشار زیادی را از لحاظ مالی به خانواده وارد می‌كنند كه مساله مهمی ‌است.

 

هزینه‌های سرسام‌‌آور عمل‌های زیبایی

براساس آمار درآمد بخش عمل‌های زیبایی، همه ساله با رشدی ده درصدی در انگلستان همراه است و این عدد در سال آینده به 300 میلیون پوند می‌رسد. در سال گذشته، هشت و نیم میلیون عمل زیبایی مختلف در آمریكا انجام شد و مصرفكنندگان یازده میلیارد دلار برای این كار پرداخت كردند. همچنین بازار محصولات آرایشی و عطریات، در سال گذشته از بازاری یك و هفت دهم میلیارد پوندی برخوردار بوده است. مجتبی امیری متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی‌دانشگاه به خبرنگار ما می‌گوید: یكی از روش‌های درمانی نقص‌های پوستی در قسمت‌هایی كه بافت پوست، چربی پوست و یا حتی استخوان زیر آن دچار نقص می‌شوند، استفاده از پرکننده‌ها یا فیلرهاست. وی اظهار می‌كند: بر حسب نواحی مختلف از روشی كه استفاده می‌شود متفاوت است، اما چیزی كه بسیار مرسوم است در استفاده از فیلرها یا پرکننده‌ها در ناحیه گونه است كه به گونه‌گذاری مشهور است یا در برجسته‌كردن لب‌ها و یا از بین بردن چین كنار لب استفاده می‌شود.

این جراح زیبایی عنوان كرد: در مواردی كه نقص استخوانی عمده وجود دارد بهترین روش استفاده از پروتز ثابت است كه در آن استفاده از پروتز ثابت گونه یا چانه، پروتزهای بافت مصنوعی زیر عضلات و ناحیه مربوط جاسازی می‌شود و آن نقص را برطرف می‌كند. امیری بیان می‌كند: پس از آن مرسومش بیشتر استفاده از ژل‌هاست كه به عنوان پركننده استفاده می‌كنند این ژل‌ها دو دسته‌اند، یك سری ژل‌های سابق و دائمی‌هستند كه قیمت پایینی دارند و ماندگار هستند كه بیشترین نگرانی و مشكلی هم كه دیده شده در این ژل‌هاست كه به عنوان ژل‌های دائمی‌استفاده می‌شوند. این متخصص پوست و مو می‌افزاید: این ژل‌ها چون جذب نمی‌شوند امكان جا به جایی‌شان بسیار زیاد است و بعد از تزریق تغییر مكان می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: این ژل‌ها برای مدت زمان پایینی كارایی خوبی دارند اما با افزایش سن و تغییر آناتومی‌ناحیه مربوط، پس از مدتی دیگر آن كارایی و جنبه زیبایی مناسب را نخواهند داشت. این جراح زیبایی می‌گوید: عوارض این ژل‌ها زیاد است كه به راحتی نمی‌توان آن عارضه را برطرف كرد. عضو هیات علمی‌دانشگاه عنوان می‌كند: توصیه أكید می‌شود كه از این قبیل ژل‌ها استفاده نشود زیرا هنگامی‌كه در گونه‌گذاری با برجسته‌كردن لب از این نوع ژل‌ها استفاده می‌شود ناقرینگی و بدفرمی‌ ناحیه مربوطه را به دنبال دارد. وی می‌گوید: ژل‌های دیگری هستند كه جذب بدن می‌شوند و از مواد طبیعی هستند كه در بدن وجود دارند كه طول مدت یك تا 2 ساله دارند و عارضه قابل توجهی ندارند و ایرادشان تنها این است كه گران‌تر و موقت هستند.

این متخصص پوست و مو بیان می‌كند: یكی از بهترین كارهایی كه در حال حاضر به عنوان فیلر از آن استفاده می‌كنند، استفاده از تزریق چربی است. این جراح زیبایی تصریح می‌كند: در این روش سلول‌های چربی را از بدن فرد می‌گیرند و به ناحیه مورد نظر تزریق می‌كنند و بیش از 20 تا 30 درصد از چربی كه تزریق می‌شود ماندگار است و می‌ماند و به دلیل اینكه از جنس بدن فرد است ریسك حساسیت و پس زدن نیز نخواهد داشت.

 

استقبال زنان ایرانی از عمل‌های زیبایی

این جراح زیبایی تأكید می‌كند: این فیلرها باید تنها برای كسانی كه نقص دارند استفاده شود نه اینكه برای تفنن، مد، تفریح و یا زیبایی مورد استفاده قرار بگیرد. وی اظهار می‌كند: عمل برجسته‌كردن لب بیشتر برای كسانی است كه لب بسیار نازك دارند تا لب‌هایشان بزرگ‌تر شود و به طبیعی بودن آن كمك كند. امیری بیان می‌كند: توصیه می‌شود در این عمل‌ها از ژل‌های دائمی‌به هیچ وجه استفاده نكنند. این متخصص پوست و مو می‌گوید: هر عمل جراحی برجسته‌كردن لب بستگی به نوع آمپول دارد كه به عنوان نمونه یك آمپول 200 هزار تومان است و اگر لبی به 2 تا آمپول نیاز داشته باشد هزینه آن بیشتر می‌شود و اگر همین آمپول را بخواهیم به گونه بزنیم به میزان بیشتری احتیاج دارد.

وی با اشاره به اینكه معمولاً پزشک‌ها بیشتر پول دستمزد را می‌گیرند زیرا هزینه آمپول بیشتر جنبه دارویی دارد و پزشكان دستمزد زیادی ندارند، می‌افزاید: تزریق چربی ژل‌های هیارونیك اسید از جنس مواد طبیعی بدن هستند كه یك تا دو سال بعد جذب می‌شوند و حتی در ناحیه لب زودتر جذب می‌شود اما چربی از بدن فرد هر مقدار تزریق كنیم معمولاً 20 تا 30 درصدش می‌ماند. امیری ادامه می‌دهد: روش‌های استفاده از فیلرها كمتر از 10 سال است كه در كشور آمده است و در اروپا شاید 15 تا 20 سال است در حالی كه استقبال زنان ایرانی بسیار خوب بوده است زیرا ایرانیها به زیبایی‌شان اهمیت زیادی می‌دهند.

 

جوانان مشكل الگو دارند

نادر قلمبر، جامعه‌شناس به عصر ایرانیان می‌گوید: زیبایی برای همه خوب است و آن را همه دوست دارند و این یك بعد قضیه است.  اما یك بحث دیگه كه افراد را به سوی زیبایی كشانده است عمل‌های زیبایی است كه می‌روند روی گونه‌ها و لب‌هایشان كارهای خاصی را انجام می‌دهند و یا بینیشان را عمل می‌كنند.

وی اظهار می‌كند: باید ببینیم كه آیا جوانان ما در كشور مشكل الگو دارند در صورتی كه كشور ما یك كشور مذهبی و حكومت، حكومت اسلامی‌است و در حكومت اسلامی‌خیلی مراقبت‌ها بیشتر باید باشد. وی عنوان می‌كند: هنگامی‌كه فاكتورهای خاصی اتفاق افتد به عنوان نمونه مردم احساس كنند كه مذهب ضعیف شده است و حس كنند مسوولان شعار زیاد می‌دهند و تحقق آرمان‌های دینی‌شان كمرنگ می‌شود ناخداگاه اعتقادات مذهبی مردم كمرنگ می‌شود. این جامعه‌شناس می‌افزاید: درست است كه هركسی مسوول خودش است اما اگر یك مسوولی كارناشایسته‌ای را انجام می‌دهد، مردم از دین برنمیگردند ولی یك نوجوان اینگونه نیست و دنبال الگوهای اولیه هستند. قلمبر اظهار می‌كند: هنگامی‌كه الگوهای ما نامناسب باشد، گروهی به ناآراستگی رو می‌آورند و اشخاص از موقعیت‌هایشان درست استفاده نمی‌كنند به همین سبب نوجوانان ما درست الگوگیری نمی‌كند. وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر خصوصیات سن نوجوانی است كه دوست دارند، مدام مورد توجه باشند و ما فرصت‌هایی را برای جوانان نداریم كه خودشان را به نمایش بگذارند.

 

وجود ضعف‌های شخصیتی و روانی

این جامعه‌شناس بیان می‌كند: جوانان ما متأسفانه لباس‌هایی می‌پوشند كه الگوهایشان از غرب است و آن لباس‌ها معنا و مفهوم دیگری در فرهنگ آنان دارد و مربوط به جامعه ما نیست، جراحی‌های زیبایی اندام بدن نیز همین‌گونه است اما جوان و نوجوان ما به این مسائل توجهی نمی‌كنند. قلمبر عنوان می‌كند: باید ببینیم چه می‌شود كه همه می‌خواهند زیبا شوند و چه اتفاقی افتاده است یعنی ارزش‌ها تغییركرده است و فرد خودش را در آئینه نگاه می‌كند و حس می‌كند زیبا نیست كه در این شرایط هویت فرد دچار مشكل شده است.

وی می‌گوید: اگر نوجوان و جوان الگوی درست نداشته باشد، برای اینكه ضعف‌های روانی خود را برطرف كند، روی به چنین مسائلی می‌آورد. این جامعه‌شناس می‌افزاید: هویت نوجوان دقیقا در همان دوره شكل می‌گیرد كه ما باید بتوانیم الگوهای درستی را به آنان آموزش دهیم و طوری آنان را آماده كنیم كه با ارزش‌ها و اعتقاداتشان بتوانند هنجارهای اجتماعی را دریافت كنند. قلمبر بیان می‌كند: هویت را معمولاً افراد میانسال و بزرگ‌ترها می‌دهند و متاسفانه می‌بینیم كه موضوع فیلم‌های ما یا عشق و عاشقی است و یا فقر و ثروت كه در این فیلم‌ها همه بازیگران آرایش‌های ویژه‌ای دارند و عمل‌های زیبایی را چه خانم و چه آقا انجام داده‌اند كه این الگو را نوجوانان و جوانان ما دریافت می‌كنند. وی تصریح می‌كند: وقتی ما داریم فرهنگ را اینگونه از صدا و سیما، سینما، مطبوعات و مجله‌ها به مردم جامعه به خصوص قشر جوان القا می‌کنیم، فرد را دچار دوگانگی كرده و باعث می‌شود افراد به خصوص جوانان رفتارشان كاملا افراطی شود و نداشتن الگوهای مناسب و ارایه الگوهای غلط سبب این ناهنجاری است.

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: سوژه‌ها و الگوهای ما اشكال دارد و ما در شرایطی افتادیم كه همه مردم ما می‌خواهند به لحاظ اجتماعی چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ اخلاقی بهتر از دیگران باشند.

این جامعه‌شناس عنوان می‌كند: نداشتن الگوهای مناسب موجب دوگانگی فرد شده و شخص را به سمت افراط و تفریط می‌کشاند؛ فرد به دلیل آنكه هویتش درست شكل نگرفته است به عمل‌های زیبایی مانند گونه‌گذاری و برجسته‌كردن لب و نیز آرایش‌های ناهنجار روی می‌آورد. قلمبر بیان می‌كند: در این شرایط الگوها مناسب نیست و شرایط اجتماعی به هم ریخته است كه می‌بینیم گرایش به جراحی‌های زیبایی درصورتی كه فرد حتی زیباست، زیاد می‌شود. وی می‌گوید: به عنوان نمونه پزشكان زیبایی شاید تنها به 10 درصد به علت مشكلات تنفسی اجازه عمل بینی را بدهند اما در حال حاضر فرد با داشتن چهره‌ای خوب و دلنشین به سبب مدگرایی به جراحی‌های زیبایی مانند گونه‌گذاری و برجسته‌كردن لب‌ها روی می‌آورد. قلمبر عنوان می‌كند: همه این موارد به هم پیوسته است و هویت نوجوان و جوان ما شكل نگرفته است زیرا تغییر ظاهر افراد رابطه مستقیم با بحث هویتشان دارد.

 

بهتر است نگاهتان را تغییردهید!

مطمئناً میل به زیبایی پایانی ندارد و هر لحظه در دنیا چهره‌ای زیباتر از گذشته خودنمایی می‌كند و اگر به فكر این باشید كه چهره‌تان را در هر زمان با عمل‌های زیبایی، جذاب‌تر و زیباتر از گذشته كنید، چهره اولیه‌تان را هم از دست خواهید داد، پس بهتر است به جای هزینه‌كردن برای عمل‌های زیبایی لبخند متینی را مهمان همیشگی لب‌هایتان كنید تا چهره‌تان دلنشین و خواستنی شود. به نظر می‌رسد متولیان فرهنگی كشور باید از طریق رسانه‌های گروهی به خصوص صدا و سیما برای آگاهی هرچه بیشتر نسل جوان برنامه‌های جذاب و گیرایی را تدارك ببینند تا افراد به هر قیمتی حتی زیبایی، تن به عمل‌های زیبایی ندهند و به جای عمل تن، فكر، اندیشه و وسواسشان را جراحی كنند و نگاهشان را به این مساله تغییردهند؛ گر كه منظور تو زیبایی ماست هر طرف چهره‌زیبایی هست.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 662 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز