Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:27

10
مهر
اين نقوش ويرانگرند؛

اين نقوش ويرانگرند؛

در عصر حاضر، یكی از محبوب‌ترین اشكال هنر در بدن، خالكوبی (تاتو) است كه تقریباً در سراسر جهان انجام می‌شود.

اين نقوش ويرانگرند؛

 

 

در عصر حاضر، یكی از محبوب‌ترین اشكال هنر در بدن، خالكوبی (تاتو) است كه تقریباً در سراسر جهان انجام می‌شود. در این عمل، جوهر رنگی زیر لایه پوست وارد می‌شود و رنگدانه‌های‌پوست را تغییر رنگ می‌دهد. تاتو در دو نوع موقت و دائم وجود دارد. تاتوی دائم، مدت طولانی روی پوست بدن باقی می‌ماند؛ ولی تاتوهای موقت زود پاك می‌شوند كه به صورت مداد و یا عكس‌برگردان هستند تاتوی موقت در برابر نورخورشید و یا با استفاده از آب پاك می‌شود؛ در حالی كه پاك كردن تاتوهای دائم، زمان‌بر، مشكل‌تر است و نسبت به تاتوی موقت هزینه بالاتری دارد. تاتوی موقت معمولاً با استفاده از ابزارهای ساده‌ای مانند یك قلم، رنگ و یا برچسب روی بدن حك می‌شوند و این كار را می‌توان در منزل انجام داد؛ اما تاتوی دائم حتماً باید توسط شخص حرفه‌ای و با استفاده از ماشین آلات مدرن خالكوبی انجام شود. برای انجام تاتوی موقت هیچ محدودیت سنی وجود ندارد؛ اما تاتوی دائم سن خاصی دارد.

 

مضرات خالكوبی

خالكوبی‌های دائم می‌توانند كشنده باشند و موجب بیماری‌هایی همچون هپاتیت B، هپاتیت C، كزاز، سفلیس، سل و سایر بیماری‌های خونی شوند. در پژوهشی كه به تازگی انجام شده، خالكوبی را یكی از دلایل اصلی بیماری هپاتیت C دانسته‌اند. با توجه به این پژوهش‌ها، كسانی كه خالكوبی انجام داده‌اند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به هپاتیت قرار دارند. این بیماری مرگبار سالانه جان بیش از ده‌هزار نفر را می‌گیرد. در حال حاضر بیش از چهار میلیون آمریكایی به این بیماری مبتلا هستند. بیماری هپاتیت B می‌تواند با 00004/0 میلی‌لیتر خون به فرد دیگری منتقل شود و ویروس آن در نوك سوزن و یا دستگاه خالكوبی تا دو ماه زنده بماند. بنابراین اگر تاتو انجام داده‌اید، بهتر است آزمایش هپاتیت B بدهید، زیرا هر چقدر زودتر این بیماری تشخیص داده شود، امكان درمان آن بیشتر است.

 عفونت: سوزن‌ها و لوازم غیراستریل تاتو می‌توانند بیماری‌های عفونی بی‌شماری را به فرد منتقل كنند. به همین علت، انجمن بانك خون آمریكا اعلام كرده است كه بین انجام تاتو و اهدای خون حداقل باید یك سال فاصله باشد تا اگر فرد در اثر تاتو مبتلا به بیماری عفونی شده باشد در طول این مدت مشخص شود. بنابراین بسیار مهم است كه قبل از انجام تاتو مطمئن شوید وسایل و لوازم تاتو كاملاً تمیز و استریل هستند. بعد از خالكوبی نیز باید تا یك هفته كه زخم‌های پوست ترمیم می‌شوند، به درستی از محل خالكوبی شده مراقبت كرد.

 واكنش‌های آلرژیك: اگرچه واكنش‌های آلرژیك به رنگدانه‌های تاتو بسیار نادر است، اما زمانی كه حساسیت ایجاد می‌شود، بسیار مشكل‌آفرین خواهد بود؛ چرا كه پاك كردن این رنگدانه‌ها كاری مشكل است. گاه ممكن است این آلرژی‌ها تا سال‌ها همراه فرد باشد.

 ویروس ایدز: تزریق‌كنندگان موادمخدر با استفاده از سوزن یكدیگر به راحتی می‌توانند ویروس بیماری ایدز را به یكدیگر انتقال دهند، در خالكوبی نیز از یك سوزن توخالی استفاده می‌شود كه این سوزن با جلو و عقب رفتن، جوهر را از درون یك مخزن به پوست تزریق می‌كند. این سوزن نیز می‌تواند یكی از راه‌های انتقال بیماری ایدز باشد. بنابراین اگر تجهیزات خالكوبی بعد از استفاده برای هر مشتری استریل نشوند، بیماری به راحتی از یك فرد به فرد دیگر منتقل می‌گردد. حتی ممكن است عامل و ویروس بیماری به درون جوهر نیز راه یابد. ویروس ایدز تا پانزده روز روی نوك سوزن زنده باقی می‌ماند.

 پمپ تاتو: یكی دیگر از خطرات، پمپ تاتو  است. این پمپ ابزار خطرناكی است كه فرد تاتوكار در استفاده از آن باید دقت زیادی كند؛ زیرا این وسیله می‌تواند بافت چربی و عضله بدن را سوراخ (دستگاه خالكوبی می‌تواند پوست را 3000 بار در دقیقه سوراخ كند) و تولید زخم و خونریزی و یا كبودی كند.

 دائمی بودن تاتو: یكی دیگر از معایب تاتو، دائمی بودن آن است، زیرا بیش از 50 درصد افراد بعد از مدتی پشیمان می‌شوند و به دنبال راهی برای پاك كردن آن می‌گردند؛ اما از بین بردن آن كاری بسیار دشوار است. علت دیگر پشیمانی افراد این است كه گاه رنگدانه‌ها در پوست عمیق تزریق شده و دیده می‌شوند. با وجود مهارت تاتوكار، باز هم رنگ به رنگدانه‌های اطراف منطقه مورد نظر سرایت می‌كند و لازم است برای پوشاندن این اشتباه، آن را پاك كرد. بدن انسان در طول زمان تغییر می‌كند و رنگ پوست صورت در فصل‌های مختلف و یا در پیری تغییر خواهد كرد. خالكوبی كه در یك دوره زمانی ممكن است خیلی شیك و زیبا به نظر برسد، با گذشت زمان به یك طرح زشت تبدیل خواهد شد و این موقع است كه پاك كردن آن به این سادگی‌ها نخواهد بود.

 

روش‌های پاك كردن تاتو

بعضی از افراد سعی می‌كنند تاتوی قبلی خود را با یك تاتوی جدید بپوشانند، هر یك از این روش‌ها معایب خاص خود را دارد كه در زیر به آن اشاره خواهیم كرد:

 لیزر: استفاده از لیزر یكی از آسان‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای پاك كردن تاتو است. اگرچه انجام آن پر هزینه و گران است و باید برای آن بیش از هفته‌ها و حتی ماه‌ها وقت صرف شود، ولی به نظر می‌رسد مناسب‌ترین روش باشد. در این روش، پوست منطقه تاتو شده را به رنگ پوست طبیعی رنگ‌آمیزی می‌كنند (البته در این روش نیز ممكن است در نهایت سایه‌ای از تاتو روی پوست باقی بماند). در بعضی افراد نیز لیزردرمانی در تماس با جوهر تاتو، ایجاد حساسیت می‌كند، زیرا اغلب مواد تشكیل‌دهنده جوهرهای تاتو با یكدیگر متفاوتند و مواد ثابتی ندارند.

 خراشیدن: در این روش پوست را با استفاده از یك برس سیمی و یا سنباده الماسی خراش می‌دهند. این كار خود ممكن است جراحت‌ها و زخم‌هایی روی پوست ایجاد كند كه برای همیشه روی بدن ماندگار باشند.

 تیغ‌زنی: از بین بردن خالكوبی با یك محلول اسیدی است كه خود روی بدن زخم ایجاد می‌كند. در بعضی موارد نیز از محلول نمك برای حذف رنگدانه‌ها استفاده می‌شود.

 جراحی: در این روش یك بالن زیر پوست قرار می‌گیرد تا زمانی كه خالكوبی برش داده و برداشته می‌شود، جای زخم كمتر روی پوست باقی بماند. برای حذف تاتوهای بزرگ‌تر به عمل جراحی‌های متعدد نیاز است.

 استتار: در این روش رنگدانه‌های جدیدی كه تقریباً به رنگ پوست فرد است، روی رنگدانه‌های قبلی تزریق می‌شود. البته باز هم، به طور كامل خالكوبی از بین نمی‌رود، زیرا این رنگدانه‌‌ها درخشش طبیعی پوست را ندارند و فقط رنگ تیره خالكوبی را از بین می‌برند. تقریباً شبیه رنگ پوست می‌شود.

 

 

مراقبت از تاتو

 اگر به تازگی بدن یا صورت خود را خالكوبی كرده‌اید، به این موضوع توجه كنید كه چند روز اول بعد از تاتو، مهم‌ترین روزهای نگهداری از آن و پیشگیری از ایجاد عفونت هستند. مراقبت از آنها بسیار آسان است و فقط كافی است برای آن وقت صرف كنید.

1) حداقل تا چهار ساعت بعد از خالكوبی، پانسمان روی آن را باز نكنید. پانسمان، زخم‌های شما را از ورود باكتری و عفونت حفظ می‌كند و بهتر است تا صبح روز بعد روی زخم بماند.

2) به توصیه‌های تاتو كار خود عمل كنید. زمانی كه می‌‌خواهید پانسمان را از روی زخم بردارید، حتماً دست‌هایتان را شسته و ضدعفونی و سپس خشك كنید و بعد از برداشتن پانسمان، محل تاتو را با آب ولرم و صابون بشویید و با یك پد یا حوله كاغذی نرم خشك كنید. اغلب تاتوكارها، استفاده از یك روغن و یا پماد آنتی‌بیوتیك را از روز دوم به بعد توصیه می‌كنند. روی تاتو را به آرامی چرب كنید و مواظب باشید ناخن‌های‌تان پوست را خراش ندهند.

3) در روزهای اول، حداقل روزی دو بار محل زخم را بشویید و تا زمانی كه آن را كاملاً خشك نكرده‌اید، از هیچ نوع پمادی استفاده نكنید.

4) بعضی از پمادهای آنتی‌بیوتیك حاوی سیتراسین هستند كه این ماده ممكن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت كند. حتماً به مواد تشكیل‌دهنده پماد توجه كنید تا عاری از این ماده باشد.

5) از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب كنید، زیرا ممكن است هنگام تعویض با خالكوبی شما تماس پیدا كرده و موجب خراشیدگی آن شوند.

6) در صورت مشاهده هرگونه جوش، تاول و عفونت‌های پوستی، حتماً به متخصص پوست مراجعه كنید. 7) به جای پماد آنتی‌بیوتیك، از وازلین استفاده نكنید، زیرا وازلین سنگین است و راه‌های تنفس پوست را مسدود می‌كند.

8) زیر دوش و یا هنگام شستشو، روی تاتو دست نمالید. 9) هر جایی از بدن را كه خالكوبی كرده باشید، باید بعد از حداكثر 10روز زخم‌‌های آن بهبود یابد. 10) در 10 روز اول از رفتن به استخر و قرار گرفتن در معرض كلر، نمك، الكل و آفتاب مستقیم خودداری كنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 603 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز