Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:00

1
شهریور
ناخن‌ها شاخصی برای سلامت

ناخن‌ها شاخصی برای سلامت

كمرنگ شدن بسیار زیاد ناخن‌ها و سفیدی آنها، گاهی اوقات در اثر پیری به وجود می‌آید؛ اما علاوه بر پیری می‌تواند نشان‌دهنده برخی بیماری‌های جدی نیز باشد...

ناخن‌ها شاخصی برای سلامت

 

 

ناخن‌های كمرنگ: كمرنگ شدن بسیار زیاد ناخن‌ها و سفیدی آنها، گاهی اوقات در اثر پیری به وجود می‌آید؛ اما علاوه بر پیری می‌تواند نشان‌دهنده برخی بیماری‌های جدی نیز باشد این بیماری‌ها عبارتند از:  كم‌خونی

 

 نارسایی قلبی  بیماری كبد  سوءتغذیه

ناخن‌های سفید: اگر ناخن‌های سفید و اطراف آنها كمی تیره‌تر باشد، نشان‌دهنده مشكلات كبدی است؛ مثلاً تورم كبد.

ناخن‌های زرد: یكی از دلایل اصلی زردی ناخن‌ها، عفونت قارچی است. وقتی كه عفونت زیاد می‌شود، ناخن‌ها كلفت‌تر و خرد می‌شوند. در برخی موارد نادر، زردی ناخن‌ها می‌تواند علامت یك وضعیت بحرانی مثل بیماری شدید تیروئید، بیماری ریه، دیابت و یا پسوریازیس نیز باشد.

ناخن‌های كبود: ناخن‌هایی كه متمایل به رنگ آبی هستند، نشان می‌دهند كه بدن ما به اندازه كافی اكسیژن دریافت نمی‌كند و البته می‌تواند علامت وجود عفونت در ریه‌ها و ذات‌الریه نیز باشد. آبی بسیار كمرنگ و ملایم ناخن‌ها، دیابت را نیز نشان می‌دهد.

ناخن‌های ناهموار: اگر سطح ناخن ناهموار و موجی‌شكل باشد، می‌‌توان آن را نشانه‌ای از پسوریازیس یا ورم مفاصل دانست. تغییر رنگ ناخن‌ها در چنین مواقعی بسیار شایع است؛ به طوری كه پوست زیر ناخن‌ها قرمز مایل به قهوه‌ای می‌شود. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است كه در 10 درصد موارد از ناخن‌ها شروع می‌شود.

ناخن‌های ترك‌خورده و شكاف‌دار: ناخن‌های خشك و شكننده معمولاً به بیماری تیروئید نسبت داده می‌شوند و اگر به رنگ زرد نیز متمایل باشند، می‌توانند نشا‌ن‌دهنده عفونت قارچی باشند.

ناخن‌های پیچ‌خورده و تاب‌دار: اگر پوست اطراف ناخن‌ها قرمز و پف كرده باشند، می‌توان آن را نشانه التهاب ناخن‌‌ها دانست. این مسأله در صورت وجود بیماری سل جلدی یا سایر اختلالات بافتی رخ می‌دهد.

خطوط تیره زیر ناخن‌ها: خطوط تیره زیر ناخن‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرند؛ زیرا تومور سیاهرنگ قشر عمیق پوست می‌تواند با این نشانه‌‌ها بروز كند. این نوع از سرطان خطرناك‌ترین نوع سرطان است.

ناخن‌های جویده شده: ناخن جویدن ممكن است یكی از عادت‌های بسیار قدیمی شما باشد، اما گاهی اوقات نشانه‌ای از نگرانی و دلهره مزمن است. این رفتار می‌تواند به یك نوع اختلال پیچیده مربوط باشد. اگر نمی‌توانید این عادت را ترك كنید، حتماً به پزشك مراجعه نمایید.

لكه‌های سفید روی ناخن‌ها: در اثر كمبود روی در بدن ایجاد می‌شوند؛ ولی مسأله مهمی نیستند و خود به خود برطرف می‌شوند.

حفره روی ناخن: علت آن ضربه شدید به ناخن و یا اگزما است.

قاشقی شكل شدن ناخن‌ها:  كم‌كاری تیروئید، كمبود آهن و كم خونی می‌تواند علت قاشقی شكل شدن ناخن‌ها باشد.

ناخن‌های فرو رفته در گوشت:  این مسأله بیشتر در ناخن‌های پا پدیده می‌شود. به علت كوتاه كردن نامناسب ناخن ها و استفاده از كفش‌های نوك باریك و تنگ، گوشه ناخن به درون گوشت پا نفوذ می‌‌كند.

 

مراقبت از ناخن‌ها

برای داشتن ناخن‌های سالم و جذاب باید چند نكته را مدنظر داشته باشید:  سبزیجات تازه و حبوبات را به وفور مصرف كنید.  ناخن را با برس مخصوص تمیز كنید.  هیچ‌گاه ناخن‌های‌تان را ابزاری برای انجام برخی كارها قرار ندهید.  ناخن ها را خشك و تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشوند.  ناخن جویدن ممنوع!

 آب و مایعات فراوان بنوشید.  تخم‌مرغ و جگر بخورید؛ چرا كه حاوی بیوتین هستند و برای سلامت ناخن ها مفیدند.  آب هویج نیز سرشار از كلسیم و فسفر است و به استحكام ناخن‌ها كمك می‌كند.  سیگار نكشید.

 بهترین زمان برای تمیز كردن ناخن‌ها بعد از حمام است.

 

مكمل‌های مورد نیاز

 

بیوتین (یك ویتامین ب كمپلكس) می‌تواند تا 25 درصد باعث ضخیم‌تر شدن ناخن‌ها شود. 5/2 میلی‌گرم بیوتین سبب تقویت ناخن‌ها می‌گردد؛ بنابراین اگر ناخن‌‌های‌تان نرم هستند، ابتدا از پزشك خود بپرسید كه چگونه بیوتین بیشتری دریافت كنید كه خطری هم شما را تهدید نكند؟ بطور كلی یك رژیم غذایی سالم مطمئن‌ترین و بهترین منبع ویتامین‌ها و املاح است؛ بنابراین با خوردن انواع آجیل‌ها (بادام زمینی، فندق و بادام)، تخم‌مرغ، سویا، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، ماهی و سبزیجاتی مثل هویج، بیوتین مورد نیاز خود را دریافت كنید.

 

 ناخن‌های ضعیف

ناخن‌ها از لایه‌های كراتین تشكیل شده‌اند. ناخن‌های سالم رنگ‌های متفاوت ندارند و هیچ لكه و خالی روی آنها دیده نمی‌شود. كمبود اسیدهای چرب در رژیم غذایی موجب شكنندگی و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. یك رژیم غذایی متعادل برای داشتن ناخن‌های سالم ضروری است. بادام سرشار از اسیدهای چرب می‌باشد كه به رشد ناخن‌ها كمك می‌كند. خوردن روزانه 6 عدد بادام، تغییرات بارزی را در ناخن‌ها ایجاد می‌‌كند. اگر استرس باعث ضعیف شدن ناخن‌هایتان شده است، عامل استرس را با برخی شیوه‌ها مثل یوگا و مدیتیشن برطرف كنید.

 

ویتامین‌ و املاح‌های مورد نیاز

ویتامین A: برای رشد ناخن‌ها

ویتامین B2: برای سلامت ناخن‌‌‌ها

ویتامین C: تأمین سلامت ناخن ها و رفع كمبودهایی كه منجر به بدشكل شدن ناخن‌ها می‌شود.

بیوتین: تقویت كراتین (پروتئینی كه ناخن‌ها را تشكیل می‌دهد)

 

املاح مورد نیاز ناخن‌ها:

كلسیم: برای تقویت و استحكام ناخن‌ها

ید: بهبود شرایط ناخن‌ها

منیزیم: جلوگیری از پوسته پوسته شدن ناخن‌ها

روی: برای رشد ناخن‌ها

 

كمبود آهن نیز مشكلاتی را در ناخن‌ها ایجاد می‌‌‌كند

برای رفع عفونت‌های قارچی و باكتریایی ناخن‌ها، با خوردن سیر و پیاز ایمنی بدن خود را افزایش دهید. علاوه بر این، از غذاهایی كه حاوی روی، ویتامین C، فلوونوئید و امگا 3 هستند استفاده كنید. برای رفع خشكی ناخن ها باید رطوبت آنها را تأمین كرد. مهم‌ترین ویژگی ناخن های خشك این است كه ظاهر درخشان و نرمی ندارند؛ لذا اگر رطوبت بدن و ناخن‌ها و از طرفی دریافت ویتامین E بدن افزایش یابد، كم‌كم خشكی ناخن‌ها نیز برطرف می‌شود. اگر ناخن‌های‌تان با خم كردن به سمت داخل به راحتی خم شوند، یعنی اینكه شكننده هستند و اگر با ایجاد مقداری فشار به نوك ناخن برای خم كردن‌شان این اتفاق نیفتد، یعنی اینكه ناخن‌های شما شكننده نیستند. كاری كه باید بكنید این است كه هر شب به ناخن‌های‌تان روغن بادام بمالید. اگر ناخن‌های‌تان آسیب دیده‌اند، علت اصلی آن می‌تواند كم آبی باشد و باید از طریق مصرف برخی روغن‌ها و جذب مایعات بیشتر این مشكل را برطرف كنید.

برچسب ها: كم‌خونی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 667 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز