Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:28

10
مرداد
غذاهای مفيد برای؛ پوسـت و مو و چشـم

غذاهای مفيد برای؛ پوسـت و مو و چشـم

چشمان شما نیاز به مراقبت ویژه دارند تا دید خوبی داشته باشید. ...

غذاهای مفيد برای؛ پوسـت و مو و چشـم

 

 

چشمان شما نیاز به مراقبت ویژه دارند تا دید خوبی داشته باشید. برای مراقبت بیشتر از آنها بهتر است بدانید كه: اشعه‌های زیانبار نور خورشید به چشم‌ها آسیب می‌رسانند. همچنین اگر از كامپیوتر به طور مداوم (چند ساعت در روز) استفاده كنید، چشم‌های‌تان آسیب می‌بینند. سیگار كشیدن و مصرف دخانیات نیز به بینایی چشم‌ها صدمه می‌زند؛ ولی با یك رژیم غذایی سالم می‌توان مراقبت بیشتری از آنها كرد. داشتن بینایی خوب كار دشواری نیست؛ فقط باید بخواهید.

 

هویج: هویج سرشار از ویتامین A است و این ویتامین برای سلامت چشم‌ها بسیار سودمند است. همچنین آنتی‌اكسیدانی به نام بتاكاروتن دارد كه برای چشم‌ها مفید است. این ماده مغذی اگر در كنار كاهو و كلم خورده شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت. كمبود ویتامین A موجب كاهش بینایی در شب

می‌شود.

اسفناج: اسفناج از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشمی محافظت می‌كند. نوعی كارتنوئید به نام لوتین كه در اسفناج وجود دارد چشم‌ها را در برابر آب مروارید حافظت می‌كند.

میوه‌ها: میوه‌هایی مثل كیوی، پرتقال و میوه‌های خوشه‌ای حاوی ویتامین C می‌باشد. و همانطور كه می‌دانید، ویتامین C موجب حذف رادیكال‌های آزاد ‌شده و از این طریق از آسیب‌دیدگی چشم‌ها جلوگیری می‌كنند.

سویا: سویا حاوی اسیدهای چرب ضروری، فیتواستروژن، ویتامین E و عوامل ضد التهاب طبیعی است. محصولاتی همچون شیرسویا و ماست سویا برای چشم‌ها بسیار مفید هستند. روغن زیتون و ذرت نیز برای چشم‌ها مفیدند، زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E می‌باشند.

تخم‌مرغ: اگر تخم‌مرغ دوست دارید، در این مورد فرد خوش‌شانسی هستید. تخم‌مرغ برای چشم بسیار مفید است؛ زیرا حاوی سیستین، سولفور، لسیتین، آمینواسید و لوتین است و همه این تركیبات از چشم‌ها محافظت می‌كنند.

سیر: سیر یك غذای فوق‌العاده برای بهبود وضعیت بینایی است. این ماده سرشار از سولفور می‌باشد و سولفور به استحكام عدسی كمك می‌كند. پیاز نیز حاوی سولفور فراوان و برای بینایی مفید است.

زردآلو: زرد آلو سرشار از ویتامین A است كه از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. این میوه همچنین حاوی كاروتنوئید می‌باشد كه برای بینایی بهتر چشم مفید است.

سالمون و ساردین: همانطور كه می‌دانید اسیدهای چرب امگا3 برای بینایی مفید هستند و ماهی از منابع اصلی تامین‌كننده اسیدهای چرب امگا3 است. سالمون و ساردین حاوی «DHA» می‌باشند كه نوعی اسیدچرب امگا 3 است.

براكلی: براكلی نه تنها موجب تقویت بینایی  می‌شود، بلكه از چشم‌ها در برابر آب مروارید نیز محافظت می‌كند. این سبزی حاوی لوتین و زئاكسانتین است كه برای عدسی چشم بسیار مفیدند. این كارتنوئیدها از سلول‌های چشم در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كنند.

كاكائوی تلخ: حاوی فلوونوئیدهایی است كه از رگ‌های خونی چشم محافظت می‌كنند و به همین دلیل قرنیه و عدسی چشم قوی‌تر می‌شود.

 

 

غذاهایی كه برای سلامت مو مفیدند

شاید شست‌و شو، خشك كردن، استفاده از شامپوها و نرم‌كننده‌ها برای سلامت مو ضروری باشند، اما این عوامل به تنهایی نمی‌توانند سلامت موها را تضمین كنند. موهای شما هر ماه حدود 4/1 اینچ رشد می‌كنند و مهم‌ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم‌تر غذا بخورید، موها و سلول‌ها محكم‌تر و به طور كلی بدن قوی‌تر می‌شود.

 

سالمون

سالمون سرشار از امگا3 و منبع خوب پروتئین و ویتامین B12 و آهن است.

اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت پوست سر ضروری هستند. گیاهخواران نیز باید روزانه 1-2 قاشق غذاخوری بذر كتان بخورند تا چربی‌های امگا3 مورد نیاز بدنشان تامین شود.

سبزیجات سبز تیره: اسفناج، براكلی وانواع كلم سرشار از ویتامین A و C هستند كه برای تولید سبسیوم ضروری است. سبسیوم یك نوع ماده چرب است كه از طریق غده‌های مو ترشح می‌شود و در واقع نوعی نرم‌كننده طبیعی موی سر می‌باشد.

لوبیاها: لوبیا برای موها مفیدند. بنشن‌ها، مثل عدس نیز برای موها ضروری هستند و حتما باید در برنامه غذایی گنجانده شوند؛ زیرا نه تنها به رشد بیشتر موها كمك می‌كنند، بلكه سرشار از آهن، روی و بیوتین می‌باشند. كمبود بیوتین در بدن باعث شكنندگی موها می‌شود.

آجیل: آجیل باعث درخشندگی و ضخامت بیشتر موها می‌شود و سرشار از سلنیوم هستند. (سلنیوم نوعی ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر است). گردو حاوی آلفالینولینك می‌باشد و به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا3، موجب نرمی موها می‌شود.

ماكیان (مرغ و بوقلمون)

مرغ و بوقلمون شاید پوشیده از پر باشند، اما پروتئین بسیار زیادی دارند. كمبود پروتئین موجب شكنندگی و از دست رفتن رنگ موها می‌شود. مرغ حاوی آهن می‌باشد و بدن ما قادر است خیلی سریع خواص خوب و مزایای آن را جذب كند.

تخم‌مرغ‌: وقتی سخن از تخم‌مرغ به میان می‌آید، شكل مصرف (آب‌پز، نیمرو، عسلی یا املت) آن اهمیت چندانی ندارد. تخم‌مرغ حاوی پروتئین زیادی است و علاوه بر آن بیوتین و ویتامین B12 نیز دارد كه هر دو از مواد غذایی بسیار مغذی محسوب می‌شوند.

حبوبات: ما توصیه می‌كنیم از حبوبات حتی برای صبحانه هم استفاده كنید؛ زیرا سرشار از آهن، روی و ویتامین‌های B هستند و برای سلامت موها بسیار مفیدند. خوردن حبوبات به عنوان میان وعده نیز بسیار مناسب است.

محصولات لبنی كم‌چرب: محصولات لبنی را به هر شكلی كه می‌توانید (ماست، پنیر، شیر و ...) مصرف كنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند قاشق بذر كتان و گردو هم اضافه نمایید تا اسیدهای چرب امگا3 و روی نیز به خواص آنها اضافه شود.

 

غذاهایی كه برای سلامت پوست مفیدند: یك رژیم غذایی سالم و متعادل از درون شما را می‌سازد و نتیجه‌اش در برون نیز پدیدار می‌شود. رژیمی كه شامل سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، روغن‌ها، ماهی، چای و كاكائوی تلخ باشد، علی‌رغم تمام آلودگی‌های محیطی، افزایش سن و حتی برخی بیماری‌ها باز هم پوست شما را تازه و شاداب نگاه می‌دارد. برخی از  این غذاها به قرار زیر هستند:

 

بادام (محافظت در برابر نورخورشید): بادام سرشار از ویتامین E است كه از پوست‌ در برابر اشعه‌های زیانبار خورشید محافظت می‌كند. افرادی كه می‌خواهند پوست سالمی داشته باشند، اگر روزانه 14 میلی‌گرم ویتامین E (حدود 20 عدد بادام) مصرف ‌كنند، در برابر خطراتی مثل آفتاب‌سوختگی بیش از دیگران در امان هستند. از آنجایی كه ویتامین E یك آنتی‌اكسیدان است، از رگ‌های خونی شما در برابر خطر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند.

بذر كتان (جلوگیری از ایجاد چین و چروك): این دانه‌های ریز كه سرشار از امگا3 می‌باشند، قادر به حذف خال‌ها و لكه‌های ریز و چین و چروك روی سطح پوست هستند. اگر یك روز در میان به مدت شش هفته یك دوم قاشق چایخوری بذر كتان بخورید، هم پوست مرطوب‌تری خواهید داشت و هم بسیار كمتر دچار حساسیت و قرمزی پوست می‌شوید.

گوجه پخته‌شده (محافظت در برابر نور خورشید): لیكوپن و فیتوكمیكال كه باعث قرمزی گوجه می‌شوند، و رادیكال‌های آزاد را كه در اثر اشعه‌های نورخورشید به وجود می‌آیند و سبب پیری پوست می‌شوند، از بین می‌برند.

سیب‌زمینی شیرین (محافظت در برابر چین و چروك‌ها): سیب‌زمینی شیرین سرشار از ویتامین C است كه سبب نرمی پوست شده و با تحریك پوست برای تولید كلاژن، چین و چروك‌ها را كاهش می‌دهد. افرادی كه روزانه 4 میلی‌گرم ویتامین C (حدود نیمی از یك سیب‌زمینی شیرین كوچك) مصرف می‌كنند، در طول سه سال تا 11 درصد پوست بهتری خواهند داشت.

اسفناج (ضدسرطان پوست): افرادی كه از سبزیجات سبز رنگ و برگدار استفاده می‌كنند، پنجاه درصد كمتر در معرض خطر تومورهای پوستی قرار دارند. فولیت موجود در این سبزی‌ها، موجب حفظ و مرمت DNA می‌شود و رشد سلول‌های سرطانی را كاهش می‌دهد.

روغن گاجره (مرطوب‌كننده طبیعی پوست): اسیدهای چرب امگا6 موجود در این روغن، نوعی مرطوب‌كننده طبیعی پوست است و مصرف آن به افرادی كه دچار خشكی، پوسته‌ پوسته شدن و خارش پوست هستند، توصیه می‌گردد. این روغن باعث می‌شود كه آب بهتر به سطح پوست نفوذ كند. طبق تحقیقات این روغن برای كسانی كه از اگزما رنج می‌برند نیز بسیار مفید است.

هویج (از بین برنده لكه‌های پوستی): هویج نه تنها برای بینایی بسیار مفید است، بلكه به دلیل داشتن ویتامین A، از تولید بیش از اندازه سلول‌ها در لایه بیرونی پوست جلوگیری می‌كند و این به معنای آن است كه سلول‌های مرده كمتری با سبیوم تركیب شده و جلوی منافذ پوست را می‌گیرند. در ضمن، ویتامین A از رشد سلول‌های سرطانی نیز پیشگیری می‌كند.

چای سبز (جلوگیری از سرطان پوست): چای سبز موجب ترشح كاتچین می‌شود و كاتچین آنتی‌اكسیدانی است كه خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. نوشیدن 2-6 فنجان چای سبز از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌كند؛ همچنین پوست‌ را در برابر اشعه‌های زیانبار نور خورشید نیز محافظت می‌كند.

كاكائوی تلخ و سیاه (محافظت از پوست در برابر نورخورشید)  : فلونول‌ها آنتی‌اكسیدان‌های موجود در كاكائوی تلخ و سیاه هستند كه موجب كاهش زبری پوست و محافظت از آن می‌شوند. خانم‌هایی كه از كاكائوی تلخ و سیاه استفاده می‌كنند، بافت پوستی بهتر و در برابر اشعه‌های UV مقاومت بیشتری دارند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 621 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز