Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:40

7
مهر
برطرف كردن ضایعات ملانوسیتیك

برطرف كردن ضایعات ملانوسیتیك

طی یك مطالعه بر روی تاثیر لایه‌بردار 5 سالیسیلیك اسید (20 و 30 درصد) بر 25 بیمار با اختلالات رنگدانه‌ای مختلف (كه 6 مورد مبتلا به ملاسما بودند) مشخص شد.

دكتر امیرهوشنگ احسانی؛ متخصص پوست و مو؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

 

لایه‌بردار 5 سالیسیلیك اسید

طی یك مطالعه بر روی تاثیر لایه‌بردار 5 سالیسیلیك اسید (20 و 30 درصد) بر 25 بیمار با اختلالات رنگدانه‌ای مختلف (كه 6 مورد مبتلا به ملاسما بودند) مشخص شد كه در كل، لایه‌بردارهای سطحی در بیماران با پوست نوع V و VI به خوبی تحمل شده و در 84 درصد افراد تحت درمان عوارض جانبی به چشم نخورد و بهبودی در 66 درصد افراد مبتلا به ملاسما كه تحت درمان با 4 درصد HQ و سالیسیلیك اسید قرار گرفتند، رخ داد.

لایه‌براری TCA

در مطالعه دیگر اثر لایه‌براری TCA (مشتق استیك اسید) روی افرادی با پوست تیره كه مبتلا به ضایعات رنگدانه‌ای مختلف از جمله ملاسما بودند، بررسی شد. TCA با غلظت‌های 10 درصد و 50 درصد بر 20 بیمار مبتلا به ملاسما استفاده شد. در كل 11 بیمار 55 درصد پاسخ بالینی خوبی نشان دادند.

عوارض جانبی مشهودی مثل اریتم مقاوم، هایپر پیگمانتاسیون، بدتر شدن هرپس سیمپلكس به جای ماندن اثر زخم یا كلوئید گزارش نشد. اریتم خفیف و PIH گذرا در موارد نادر بروز كرد. طبق نتایج این مطالعه می‌توان TCA را به منظورلایه‌برداری موضعی به‌عنوان یك روش سالم و موثر در ضایعات رنگدانه‌ای خوش‌خیم به كار برد.

به منظور ارزیابی بهتر، مطالعات RCT با مقیاس‌های بزرگ مورد نیاز است تا مفید بودن TCA در موارد هایپر ملانوز تایید شود.

درم ابریژن

در یك مطالعه با مقیاس بزرگ بر 533 بیمار مبتلا به ملاسما ضایعات ملاسمای 97 درصد بیمارانی كه تا پایان دوره طولانی پیگیری در دسترس بودند، بدون عود بهبود یافت. بعضی بیماران دچار هایپرپیگمانتاسیون و هایپرمیا شدند كه به‌علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید بود و به راحتی با HQ موضعی 3 تا 5 درصد یا تریامسینولون 0/1 درصد كنترل شد.

 69 شیوع عوارضی چون شكل‌گیری كلوئید، میلیا، خارش، ایجاد حفرات بزرگ پوستی، PIH، تغییرات رنگدانه‌ای و از بین رفتن قوام پوست، به خصوص PIH ممكن است به‌دلیل این باشد كه درم ابریژن به‌عنوان یكی از درمان‌های ممكن برای ملاسما مطالعه شده است و نه به‌عنوان یك درمان استاندارد.

اشعه درمانی با نور شدید و ضربان‌دار (IPL)

در یك مطالعه 20 بیمار با ضایعات مختلف رنگدانه‌ای تحت درمان با IPL قرار گرفتند. در مواردی كه ضایعات سطحی بودند مثل ملاسمای اپیدرمال، 2 پالس و در مواردی چون ملاسمای مركب 4 پالس برای درمان به كار برده شد. بهبودی 76 تا100 درصد در موارد سطحی حاصل شد ولی در موارد ملاسمای مركب پاسخ به درمان متوسط تا ضعیف ارزیابی شد (كمتر از 50 درصد).

در بیماران مبتلا به ملاسمای مركب كه تحت درمان قرار گرفته بودند PIH مشاهده شد و تعداد زیادی از بیماران احساس درد و سوزش متوسط تا خفیفی را تجربه كردند اما سوزش به جای ماندن اثر زخم و هایپرپیگمانتاسیون مشاهده نشد. طبق نتایج این مطالعه IPL یك روش درمانی موثر برای برطرف كردن ضایعات ملانوسیتیك به ویژه در مواردی كه این ضایعات ماهیت اپیدرمال دارند، است.

در موارد ملاسمای مركب مراقبت در برابر نور خورشید و كاربرد كرم‌های سفیدكننده پس از درمان به خاطر ریسك بالای PIH ضروری است. در یك مطالعه RCT بر 33 زن مبتلا به ملاسما كه به درمان‌های موضعی قبلی پاسخ نداده بودند اثر IPL بررسی شد.

همه بیماران برای پیشگیری از PIH از HQ 4 درصد و ضد آفتاب استفاده می‌كردند. 17 بیمار طی 4 جلسه با فاصله 4 هفته تحت درمان با IPL قرار گرفتند و 16 بیمار نیز در گروه شاهد جای گرفتند (تنها از ضد آفتاب و HQ 4 درصد استفاده می‌كردند) پس از پایان 16 هفته بیمار مطالعه را به پایان بردند،17 نفر از گروه IPL در سطح عالی و خوب بود (100-51 درصد).

در گروه شاهد 11/6 درصد افراد در سطح خوب ارزیابی شد (75-51 درصد). تفاوت میزان بهبودی بین دو گروه معنی‌دار بود به این ترتیب كه گروه IPL پاسخ بهتری به درمان دادند. پیگیری درمان تا هفته 36 نشان داد كه برای حفظ نتایج درمان‌های اضافی نیز مورد نیاز است.

به دنبال اولین مرحله درمان، اریتم و درد خفیف و گذرا در بیماران بروز كرد. اما عفونت و بر جای ماندن زخم در هیچ یك از موارد مشاهده نشد. دو مورد PIH وجود داشت كه با استفاده از HQ و IPL برطرف شد. این مطالعه پیشنهاد می‌كند كه این روش درمانی برای ملاسمای مقاوم به درمان موثر و سالم است. به‌علاوه می‌توان IPL را به‌منظور تسریع بهبود ضایعات همراه با سایر درمان‌های موضعی به كار برد كه این سبب بهبود پذیرش بیمار نیز می‌شود.

 

برچسب ها: درم ابریژن، لایه برداری پوست، عوارض لایه برداری، لایه‌بردار 5 سالیسیلیك اسید، لایه‌براری TCA، انواع لایه برداری پوست تعداد بازديد: 741 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز