Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:02

1
اردیبهشت
مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال (1)

مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال (1)

لایه‌برداری‌های مكرر پوست نیز باعث خشكی، پوسته‌ پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود و تنها راه‌حل این است كه كمتر این كار را انجام دهید.

اعظم اسلامی مجد

 

 

 

كم‌آبی بدن گاهی اوقات آنقدر شدت می‌گیرد كه باعث خشكی پوست می‌شود. عوامل مختلفی از قبیل محیط، آب و هوا، شرایط فیزیكی و شیوه زندگی موجب خشكی پوست می‌شوند. برخی از این عوامل به راحتی برطرف می‌شوند؛ فقط به كمی تلاش نیاز است تا از عواملی كه پوست را خشك و آسیب‌پذیر می‌كنند، جلوگیری شود.

بدن هیچ‌گاه نباید دچار كم آبی شود و روزانه باید دست‌كم هشت لیوان آب بنوشید. به این ترتیب برخی مشكلات پوستی، مثل آكنه، نیز كمتر شما را آزار خواهد داد. شرایط آب و هوایی غیرطبیعی، سردكننده‌ها و گرم‌كننده‌های هوا در محیط كار و خانه موجب خشكی هوا و كاهش میزان رطوبت آن می‌شوند و در نتیجه رطوبت بدن نیز كاهش می‌یابد.

برای برطرف كردن این مشكل می‌توانید از دستگاه بخور یا هر وسیله دیگری برای مرطوب كردن هوای محیط استفاده كنید. لایه‌برداری‌های مكرر پوست نیز باعث خشكی، پوسته‌ پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود و تنها راه‌حل این است كه كمتر این كار را انجام دهید. استفاده زیاد از برخی داروهای خاص مثل هیدروكینون به التهاب بیشتر پوست می‌انجامد. رتین A و پیروكسید بنزوئیل نیز موجب خشكی و قرمزی پوست می‌شوند.

بنابراین سعی كنید مصرف این دارو را به سه یا دو روز در هفته كاهش دهید. استفاده از پودرهای خیلی خشك نیز خشكی پوست را شدت می‌دهند. برخی بیماری‌ها مثل آنفلوآنزا و سرطان باعث كم آبی بیش از حد بدن می‌شوند. شیمی درمانی نیز باعث خشكی پوست می‌شود. بهترین كار در این گونه موارد نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان است.

مسافرت با هواپیما نیز موجب كم‌آبی بدن می‌شود، زیرا هوای داخل هواپیما معمولا خشك است. حتما قبل از مسافرت هوایی از مرطوب‌كننده مناسب برای پوست‌تان استفاده كنید. آلودگی نیز نقش مهمی در كم آبی بدن دارد. نوشیدن الكل زیاد هم به خشكی پوست دامن می‌زند. علاوه بر الكل، سیگار نیز همین كار را انجام می‌دهد.

بنابراین برای آنكه پوست مرطوب‌تری داشته باشید، سیگار نكشید و از مصرف الكل نیز خودداری كنید. كلیه نوشیدنی‌های حاوی سدیم (مثل برخی نوشابه‌ها) نیز به خاطر داشتن خاصیت اسیدی موجب خشكی پوست می‌شوند. در عوض، یك خواب خوب و آرام‌بخش به حفظ رطوبت پوست كمك می‌كند. هر فرد حدودا به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارد تا بدنش بهترین عملكرد را داشته باشد، قند سفید، غذاهایی كه ارزش غذایی كمی دارند، غذاهای سرخ‌كردنی و چیپس سیب‌زمینی نیز به كم‌ آب شدن بدن كمك می‌كنند.

استفاده از ماسك‌های نرم و مرطوب كننده پوست می‌توانند تا حدی خشكی پوست را كاهش دهند. به هنگام خروج از خانه، از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز كمك زیادی به داشتن پوستی شاداب و مرطوب می‌كند. موز و پرتقال میوه‌هایی هستند كه علاوه بر انرژی‌زا بودن، برای پوست نیز مفید هستند.

برخی افراد پوست‌های بسیار خشك و آسیب‌پذیری دارند. این افراد در ماه‌های سرد سال، بیشتر عذاب می‌كشند و پوست نواحی صورت، دست‌ها و پاها (معمولا مچ پا و زانو) در آنها بسیار خشك می‌شود...

 

برچسب ها: مشکلات پوستی، خشکی پوست، کم آبی بدن، عوامل خشکی پوست، جلوگیری از خشکی پوست، رطوبت بدن، لایه بردارهای پوست، ماسک های پوست تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز