Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:43

12
اردیبهشت
محرك‌های آزاردهنده پوست

محرك‌های آزاردهنده پوست

پارچه‌ها، خصوصا پارچه‌های زبرپشمی در برخی افراد ایجاد حساسیت پوستی می‌كنند كه شباهت زیادی به اگزما دارد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

محرك‌های پوستی موجب قرمزی، خارش و التهاب پوست می‌شوند و حتی برخی از آنها ایجاد زخم و سوختگی می‌كنند كه با تشخیص آنها و پیشگیری‌های لازم، می‌توانید از پوست خود مراقبت بیشتری كنید. برخی از این محرك‌ها عبارتند از:

صابون

شست‌و‌شوی دست‌ها با آب و صابون روغن و چربی طبیعی روی پوست را از بین می‌برد و استفاده مكرر از آن باعث خشكی و بدتر از آن پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. با تداوم این مشكل و عدم درمان، سطح پوست ترك می‌خورد و گاهی اوقات خونریزی نیز می‌كند. این مسأله امروزه بیشتر از قبل در میان مردم شایع است، زیرا آنها بیشتر از قبل به پاكیزگی دست‌هایشان اهمیت می‌دهند.

پاك‌كننده‌های خانگی

اغلب مردم می‌دانند كه پاك‌‌كننده‌های خانگی نباید با پوست دست‌ها در تماس مستقیم باشند، زیرا حاوی مواد شیمیایی و حساسیت‌زا هستند. این مواد شامل شوینده‌های ظروف، لباس، مواد شوینده شیشه و مبل، شوینده‌های توالت و حمام و انواع دیگر شوینده‌ها می‌باشند. توصیه می‌شود هنگام استفاده از این شوینده‌ها حتما از دستكش استفاده كنید.

پارچه‌ها

پارچه‌ها، خصوصا پارچه‌های زبرپشمی در برخی افراد ایجاد حساسیت پوستی می‌كنند كه شباهت زیادی به اگزما دارد. در واقع 10- 20 درصد از كودكان و 1-3 درصد از بزرگسالان دچار این نوع حساسیت‌های پوستی هستند.

گرما

آب و هوای گرم، خصوصا ماه‌های گرم سال، می‌تواند مشكلات پوستی را تشدید كند. عرق كردن بیش از حد، قرمزی برخی از انواع پوست، سائیدگی پوست در زیر بغل، بین ران‌ها، زیر گردن از عوارض گرما هستند.

 لاتكس (لاستیك)

برخی افراد حساسیت بیش از اندازه‌ای به لاستیك دارند. آنها نمی‌توانند تماس هیچ شیء پلاستیكی را با سطح پوست‌شان تحمل كنند؛ حتی ساعت مچی با بند پلاستیكی. این افراد معمولا به میوه‌‌های نواحی گرمسیری نیز حساس هستند و نمی‌توانند موز و كیوی بخورند.

مواد خوشبوكننده و عطرها

افراد زیادی به مواد خوشبوكننده حساسیت دارند. حدود پنج‌هزار نوع ماده خوشبوكننده وجود دارد و برخی از این مواد موجب خارش و كهیر پوست می‌شوند.

كرم‌های صورت

پوست صورت منافذ عمیقی دارد كه به راحتی آسیب می‌بینند؛ به همین دلیل باید هنگام استفاده از كرم‌های صورت، توجه بیشتری به پوست خود كنید تا از زخم شدن و سوختگی آن جلوگیری شود.

این كرم‌ها شامل كرم‌های ضدچین و چروك نیز می‌شوند. علاوه بر این، مواد پاك‌كننده پوست و لایه‌بردارها نیز ایجاد حساسیت می‌كنند؛ بنابراین هنگام خرید كرم‌های صورت به برچسب روی آن و اسید اسكوربیك، اسیدهای هیدروكسی آلفا، اسید گلیكولیك، اسید مالیك و اسید لاكتیك آن توجه كنید.

 طبیعت

پاپیتال سمی، بلوط و سماق به دلیل داشتن نوعی روغن خاص، می‌توانند ایجاد حساسیت‌های پوستی كنند و معمولا 5- 12 روز طول می‌كشد تا اثر آنها از بین برود. در صورت حساسیت بیش از حد، این زمان تا 30 روز نیز به طول می‌انجامد.

غذا

حساسیت‌های غذایی در برخی افراد واكنش‌های شدیدی ایجاد می‌كند؛ مثلا غذاهای اسیدی و پر ادویه موجب خارش و زخم شدن پوست می‌شوند. افرادی كه به این نوع غذاها حساسیت دارند، باید آنها را از لیست غذایی خود حذف كنند.

نیكل

بیشتر در افرادی که از جواهرات بدل استفاده می‌کنند به صورت جوش - لکه های قرمز تا بنفش رنگ همراه با خارش و پوسته ریزی و همچنین چرمی شدن پوست در مواقع مزمن شدن ضایعه دیده می شود.

 كرم ضدآفتاب

كرم‌های ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار UVA و UVB محافظت می‌كنند؛ ولی مواد شیمیایی موجود در آنها ممكن است در برخی افراد ایجاد حساسیت پوستی كند. مهم‌ترین این حساسیت‌ها PABA نام دارد.

 

برچسب ها: حساسیت پوستی، خشکی پوست، پوست دست‌ها، محرك‌های پوستی، خارش و التهاب پوست، ترک پوست، لاتكس، كرم‌های صورت تعداد بازديد: 576 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز