Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 10:07

16
دی
پوستی‌ زیبا برای تمام فصول

پوستی‌ زیبا برای تمام فصول

بهتر است شب‌ها به جای استفاده از كرم، به پوست خود روغن و یا ژل بمالید تا پوست بهتر نفس بكشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

پوست ما به عنوان اولین سد دفاعی بدن عمل كرده و در مقابل عفونت‌ها و بسیاری از بیماری‌ها از ما محافظت می‌كند. از سوی دیگر، اهمیت داشتن پوستی زیبا و تأثیر آن در ظاهر ما بر هیچ‌كس پوشیده نیست؛ پس باید پوست خود را دریابیم! و با توجه به تغییرات محیط اطرافمان از آن مراقبت كنیم. اشعه خورشید، گرما و رطوبت بر روی پوست تأثیرات متفاوتی می‌گذارند. به عنوان مثال، اشعه خورشید ممكن است موجب افزایش چین و چروك، لكه و حتی سرطان پوست شود. و یا گرمای شدید و رطوبت باعث ایجاد منافذ مسدود شده گردد.

در فصل تابستان خشكی هوای فصل زمستان از بین رفته، ولی اشعه‌های مضر خورشید دوباره باز می‌گردند! اما با فرا رسیدن زمستان هوا سردتر و خشك‌تر می‌شود و در نتیجه پوست به محافظت بیشتری نیاز دارد. در این هوای سرد پوست برخی قسمت‌های بدن مثل دست‌ها، صورت و لب‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند. اما نكته مهم در نگهداری و مراقبت از پوست، در این است كه نوع پوست خود را بشناسیم.

نكات زیر در مورد نگهداری از پوست مفید هستند

 اگر پوستی حساس دارید و به آلرژی مبتلا هستید، به مارك كرم‌ها و مواد آرایشی كه خریداری می‌كنید توجه داشته باشید، تاحد امكان پیش از خرید كرم‌ها، آنها را تست كنید. (برخی از كارخانه‌های مواد آرایش، تسترهایی مخصوص این كار را دارند.) با متخصصان مشورت كنید و از انواع كرم‌های مخصوص پوست حساس خریداری نمایید.

 خواب و استراحت كافی انرژی بدن ما را تأمین می‌كند. مدتی كه در خواب هستیم، زمان خوبی برای ترمیم و نوسازی همه سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست است.

اگر چشمان‌تان پف كرده‌اند و یا خارش دارند، كمتر آنها را آرایش كنید. توصیه ما مواد آرایشی مرطوب كننده و یا حاوی مواد مغذی است.

در فصل تابستان حواس‌تان به این نكات باشد

 سعی كنید بیشتر از مرطوب كننده‌های كه پایه روغنی دارند استفاده كنید. البته بیشتر مردم از مصرف این محصولات اجتناب می‌كنند؛ چرا كه این چربی‌ها باعث بسته‌ شدن منافذ پوست می‌شوند. اما نكته‌ای كه اكثر آنها از آن مطلع نیستند، این است كه مرطوب كننده‌های روغنی در فصل بهار و تابستان برای پوست مضرند، چون عرق بدن و كرم با یكدیگر مخلوط شده و تركیبات نامطلوبی ایجاد می‌كنند. اما در عوض همین كرم‌ها در زمستان با رساندن چربی و آب مورد نیاز، پوست را از خشك شدن در امان نگه می‌دارند؛ همچنین به خوبی منافذ پوست را پر می‌كنند و در نتیجه از تجدید كرم بر روی پوست بی‌نیاز می‌شوید. اگر پوستی بسیار خشك دارید، مصرف روزانه سه بار از این كرم‌ها توصیه می‌شود.

 بهتر است شب‌ها به جای استفاده از كرم، به پوست خود روغن و یا ژل بمالید تا پوست بهتر نفس بكشد.
 نوشیدن آب كافی برای داشتن پوستی سالم و زیبا اهمیت بسیاری دارد. اهمیت نوشیدن آب در هوای گرم بیشتر می‌شود.

 هنگامی كه پوست خشك می‌شود، ممكن است مصرف هر نوع كرم بر روی آن باعث سوزش و یا خارش شودكه این تنها به علت خشكی پوست است، نه واكنش‌های حساسیتی.   مصرف كرم‌های ضدآفتاب نباید به هیچ‌وجه فراموش شود.

 هنگامی كه در معرض اشعه مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، بهتر است تی‌شرت‌های آستین بلند، كلاه و عینك‌های آفتابی داشته باشید.

 سعی كنید حوالی ظهر بیشتر در سایه قرار بگیرید، چون در این زمان اشعه خورشید بسیار قوی است.

 در صورتی كه كرم‌های مصرف شده بر روی پوست به دلایلی مثل شنا كردن، تعریق و یا گذشت زمان، پاك شدند، آنها را تجدید كند.

 برای درمان آفتاب سوختگی‌هایی كه شدید نیستند، می‌توانید از مخلوط یك عدد خیار به همراه با یك فنجان ماست استفاده كنید. مخلوط حاصل را بر روی نقاط ملتهب بمالید و اجازه دهید تا پوست آن را جذب كند. پس از آن درد ناشی از سوختگی كمتر می‌شود.

 روغن زیتون از جمله مواد در دسترس است و با استعمال آن بر روی پوست می‌توانید رطوبت و چربی را به پوست بازگردانید.

در زمستان و هوای سرد موارد را رعایت كنید

 مــــصـرف مرطوب‌كننده‌ها و چرب‌كننده‌ها بلافاصله پس از دوش و یا حمام بسیار مفید است. (علی‌الخصوص مرطوب‌كننده‌های مخصوص بدن).

- ترك لب‌ها یكی از مشكلات شایع زمستانی است مصرف چرب‌كننده‌های مخصوص لب، مانند سدی محافظ عمل می‌كند. اگر لب‌های‌تان علاوه بر ملتهب شدن، پوست ریزی هم دارد، می‌توانید شب‌ها قبل از خواب آنها را چرب كنید.
 خشكی و ترك پوست دست‌ها هم از شكایات شایع، خصوصا در خانم‌های خانه‌دار است برای پیشگیری از این مسأله بهتر است پس از شستن دست‌ها، بلافاصله به نرمی آنها را خشك كرده و حتما دستكش ظرفشویی به دست داشته باشید.
 مصرف كرم‌های ضدآفتاب را فراموش نكنید؛ چرا كه خورشید حتی در هوای ابری و برفی وجود دارد!

 اگر حس می‌كنید هوای‌ منزل‌تان خشك است، می‌توانید از دستگاه‌های بخور استفاده كنید. انواع جدید این دستگاه‌ها بخار آب را بدون ایجاد گرما در محیط پراكنده می‌كند.  

 در هوای سرد لباس‌های مناسب به تن كنید و بخش‌های حساس بدن‌تان را از هوای سرد مصون نگه دارید. خصوصا دست‌ها را به وسیله دستكش حفاظت كنید.

 توصیه می‌شود حمام گرم نگیرید. حمام گرم حتی قبل از اینكه با هوای سرد مواجه شوید، پوست شما را خشك می‌‌كند؛ چرا كه سدهایی كه در پوست وجود دارند به این وسیله از بین می‌روند و منجر به از دست رفتن رطوبت می‌شوند.
 دست‌ها و پاها مستعدترین مناطق برای خشكی هستند. چرب كردن آنها قبل از خواب روش بسیار خوبی است تا صبح‌ها پوستی نرم و لطیف داشته باشید.  مصرف چرب‌كننده‌های لب را فراموش نكند.

 اگر هوای بیرون از منزل سرد است، حدود نیم ساعت قبل از خروج از منزل به پوست‌تان كرم بزنید.

 یكی از نكات كلیدی در نگهداری از پوست در هوای سرد، عدم تماس با آب است. تماس كمتر با آب آسیب كمتری به پوست می‌رساند.

 

برچسب ها: داشتن پوستي زيبا در تمام وصول، نكاتي در فصل زمستان براي پوست، نكاتي در فصل تابستان براي پوست، راه هاي مراقبت از پوست در گرما و سرما، راه هاي پيشگيري از خشكي پوست تعداد بازديد: 582 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز