Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:08

22
دی
داشتن پوستی سالم

داشتن پوستی سالم

در صورتی كه پوست خود را دوبار در روز با مواد شویند پاك كنید، میزان خشكی پوست‌تان بیشتر و چین و چروك‌ها نیز بیشتر مشخص می‌شوند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

به طور مرتب ورزش كنید

زنانی كه به طور مرتب فعالیت و تحرك دارند، پوست سفت‌تری هم دارند؛ زیرا فعالیت و ورزش پوست را تحریك می‌كند تا اكسیژن و مواد مغذی بیشتری را جذب كند و به این ترتیب تولید كلاژن بیشتر شود. برای آنكه پوست شاداب‌تر و جوان‌تری داشته باشید، بهتر است هر روز 30 دقیقه ورزش و نرمش كنید.

تا حد ممكن از اشعه‌های زیان‌آور UV دوری كنید

آسیب دیدن پوست اتفاقی نیست كه فقط به یك دوره محدود از عمر خلاصه شود. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی روی دهد. اگر می‌خواهید پوست جوان‌تر و شاداب‌تری داشته باشید، هیچ چیز به اندازه استفاده از كرم ضدآفتاب (با SPF30) وقتی كه از خانه خارج می‌شوید، مهم نیست. حتی 10 دقیقه بدون كرم ضدآفتاب در معرض نور مستقیم خورشید بودن، باعث به وجود آمدن چین و چروك و آسیب‌های ناشی از اشعه UVA می‌شود.

اولین آثار این عارضه در عرض دو هفته خود را نشان می‌دهند و شما شاهد نخستین لكه‌های قهوه‌ای ریز روی پوستتان خواهید بود. اگر كرم ضدآفتابی كه استفاده می‌كنید SPF 30 نداشته، ولی تجویز پزشك‌تان باشد، بهتر است. در هر صورت مطمئن شوید كه این كرم حتما از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌كند.

استرس خود را كنترل و مهار كنید

تغییر و تحولات روحی و حسی باعث می‌شود كه شما پنج برابر پیرتر و خسته‌تر به نظر برسید. تشویش‌ها و نگرانی‌های مداوم موجب افزایش ترشح هورمون استرس (كورتیزول) شده و در اثر آن با افزایش التهاب، به كلاژن پوست آسیب وارد می‌شود. این مسأله باعث تحریك بخش‌های دیگر نیز شده و در نهایت به قرمز شدن سطح پوست و پدیدار شدن جوش‌های ریز منجر می‌گردد. برای فرو نشاندن این التهابات، بهتر است غذاهایی بخورید كه سرشار از آنتی‌اكسیدان هستند؛ مثل انواع توت‌ها، پرتقال و مارچوبه.

وقتی دچار تنش و استرس هستید، بهتر است اول برای چند دقیقه نفس عمیق بكشید (هوا را از طریق بینی وارد ریه‌ها كنید، تا 3 بشمارید و بعد آن را از طریق دهان خارج كنید).

از محصولات جدید استفاده كنید

حتی كوچك‌ترین تغییر در محصولاتی كه از آنها استفاده می‌كنید (هر 6-12 ماه یك بار)، تاثیرات بیشتری در بافت‌ها خواهد داشت. اگر به طور مداوم فقط از یك نوع محصول استفاده كنید، پوست كم‌كم به آن عادت می‌كند. برای جوانسازی مجدد پوست خود بهتر است كه از یك كرم حاوی اسید هیدروكسی آلفا استفاده كنید.

از یك رتینوید استفاده كنید

استفاده از یك رتینوید كمك زیادی به از بین رفتن بسیاری از چین و چروك‌های ریز و محو شدن لكه‌های قهوه‌ای می‌كند. رتینویدهای قوی‌تر در مدت بسیار كوتاهی آثار خود را نشان می‌دهند. شما نیز می‌توانید این تغییرات را از نزدیك مشاهده كنید.

برای آنكه پوست‌تان با شرایط جدید استفاده از رتینوید راحت‌تر و بهتر كنار بیاید (قرمز شدن و پوست پوست شدن)، باید هر سه شب در میان از رتینوید به مقدار بسیار كم استفاده كنید و به ندرت مقدار آن را افزایش داده، به جای سه شب در میان هر شب از آن استفاده كنید.

شستشوی پوست صورت با مواد پاك‌كننده قبل از خواب مهم‌ترین زمان برای شست‌وشوی پوست صورت ما پیش از رفتن به رختخواب است. آلودگی، باكتری و مواد آرایشی اگر در طول شب روی پوست باقی بمانند، موجب آزار و ناراحتی شما و مسدود شدن منافذ پوستی می‌شوند؛ بنابراین قبل از خواب این لایه از آلودگی‌ها را با یك پاك‌كننده ملایم از بین ببرید.

در صورتی كه پوست خود را دوبار در روز با مواد شویند پاك كنید، میزان خشكی پوست‌تان بیشتر و چین و چروك‌ها نیز بیشتر مشخص می‌شوند. برای آنكه صبح‌ها پوست شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید، آن را با آب ولرم بشویید و از مواد پاك كننده استفاده نكنید.

مصرف فیبرها را دوچندان كنید

فیبرها كمك زیادی به مقابله با سرطان و سلامت قلب می‌كنند و میزان قند خون را نیز ثابت نگه می‌دارند. هرچه از این بیماری‌ها دورتر باشید، شاداب‌تر و سالم‌تر خواهید بود و سلامت جسم شما كاملا در چهره‌تان هویدا خواهد شد. اگر هر روز 10 گرم فیبر به رژیم غذایی خود اضافه كنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی تا 17 درصد در شما كاهش می‌یابد منابع اصلی فیبرها شامل: عدس (8 گرم در هر یك‌دوم فنجان)، نخود (6 گرم در هر یك‌دوم فنجان)، جو (16 گرم در هر یك‌دوم فنجان)، سیب (4 گرم در هر سیب متوسط) تمشك (8 گرم در هر فنجان) می‌باشد.

 قبل از آنكه كاملا سیر شوید، دست از غذا خوردن بكشید

ژاپنی‌ها از غذاهای كم كالری و بخارپز استفاده می‌كنند و تقریبا اصلا غذاهای سرخ كردنی نمی‌خورند. خوردن غذاهای كم كالری و بخارپز و اجتناب از پرخوری، راز عمر طولانی و داشتن پوست شاداب و سالم است. آرام غذا خوردن و خوب جویدن آن، به كنترل كالری موجود در غذایی كه می‌خورید، كمك می‌كند. افرادی كه با سرعت و شتابزده غذا می‌خورند، كالری بیشتری مصرف می‌كنند.

امگا-3 بخورید

امگا-3 باعث باهوش‌تر و زیباتر شدن شما می‌شود. این ماده در ماهی‌های آزاد، دانه‌ها و بادام به مقدار فراوانی وجود دارد و جذب آن مقاومت بدن را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه پوست نرم‌تر و لطیف‌تر می‌شود. این مسأله در مورد چربی‌های اشباع شده صادق نیست؛ برعكس این نوع چربی‌ها پوست را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند و سبب افزایش چین و چروك‌ها می‌شود. پس باید از آنها كمتر استفاده گردد. (روزانه بیش از 17 گرم استفاده نكنید).

می‌توان اسیدهای چرب امگا-3 را «ضد پیری» نامید. مصرف امگا-3 به مقدار مورد نیاز موجب كاهش كلسترول می‌شود، عملكرد سلول‌ها را بهبود می‌بخشد و با التهاب بدن مقابله می‌كند كه این خود خطر ابتلا به سرطان و حملات قلبی را به طرز چشمگیری كاهش می‌دهد. بادام، دانه و سبزیجات و ماهی‌ها سرشار از امگا-3 می‌باشند.

برچسب ها: راه هاي مفيد مراقبت از پوست، از استرس به دور باشيد، كمتر در معرض اشعه نور خورشيد باشيد، امگا-3 بخورید، فيبر مصرف كنيد تعداد بازديد: 570 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز