Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:17

25
مهر
کمر درد زير ذره‌بين طب سنتی

کمر درد زير ذره‌بين طب سنتی

کمردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در ایران می‌باشد که قریب 95 درصد افراد بالای 50 سال با آن درگیر هستند.

مسعود رضوانی


علل ایجاد کمر درد در جامعه ایران
کمردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در ایران می‌باشد که قریب 95 درصد افراد بالای 50 سال با آن درگیر هستند. آمارهای مربوط به کمر درد، در ایران هشدار یک فاجعه بزرگ در کشور را می‌دهد. فاجعه‌ای که ما خود به آن دامن زده‌ایم. یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده کمر درد و یا تشدید دردهای آن ناحیه استفاده از سنگ‌های توالت به صورت سنتی در کشور ما می‌باشد. وضعیت بسیار نامناسب ستون فقرات در هنگام استفاده از این سنگ‌های توالت سنتی اسباب کمر درد را حتی در سنین کم فراهم می‌آورد. از عوامل دیگر شستشوی رخت و لباس با دست و بدون استفاده از ماشین لباسشویی  می‌باشد..

انواع کمر درد
اولین گام یک درمانگر جهت مداوای کمر درد تشخیص نوع درد کمر می‌باشد. کمر دردها دارای علل مختلفی می‌باشند و دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی می‌باشند اما از منظری می‌توان آنها به دو دسته ساده تقسیم کرد، دسته اول شامل کمر دردهایی که معمولا هنگام ایستادن زیاد یا حرکات زیاد ستون مهره‌ها و یا فشارهای وارد بر ستون مهره‌ها شدت می‌يابند و هنگام استراحت در رختخواب با تکیه زدن بر جسمی و یا در حالت سکون بدن کم می‌شود و دسته دوم کمر دردهایی که مربوط به در رفتگی دیسک بین مهره‌ها یامربوط به عارضه‌های کلیوی یا روده‌ای و یا مربوط به ناراحتی‌های روانی مانند هیجان و اضطراب یا روماتیسمی می‌باشد.

پیشگیری از کمر درد
 جلوگیری از هر شرایطی که ستون مهره‌ها و فقرات را در وضعیت نامناسب قرار دهد. مانند استفاده از توالت‌های سنتی، شستشوی رخت به صورت نشسته و.....  انجام حرکات تخصصی ورزشی و درمانی.  استفاده از تشک‌های طبی و با انعطاف و نرمی مناسب.  عدم حمل بارهای سنگین و به صورت نا مناسب.  عدم استفاده مکرر از پله. 

غذاهای موثر درمانگر
خوراکی‌هایی که می‌بایست در هنگام کمر درد بیشتر مصرف گردند عبارتند از: زرده تخم‌مرغ (ترجیحا جهت درمان از سفیده استفاده نگردد)، عسل که هم به صورت استعمال موضعی در نواحی دارای درد و هم به صورت خوراکی در هنگام درد مصرف می‌شود، خورش فسنجان به همراه گردوی فراوان، خورش کرفس، مصرف پلو به همرا زیره، چای زنجبیل، خرما (هم به صورت مصرف خوراکی و هم جهت گرم کردن موضع از آن استفاده می‌گردد)، انجیر، سیر، برگ تازه اسفناج، جوجه آبپز، آب تره و.....
از اسامی غذا‌ها و مواد خوراکی که در بالا نام برده شد می‌توان این نتیجه را گرفت که در هنگام مواجهه با کمر درد غذاهایی با مزاج گرم نسبت به غذاهایی با مزاج سرد در تسکین این عارضه نقش بیشتری دارند.

درمان‌های گیاهی
درمان کمر درد یک روند طولانی مدت است. و بیمار می‌بایست در طول روند درمان برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود شکیبا باشد. بیماری که قصد دارد از طریق فصد عرق‌النسا به درمان کمر درد خود بپردازد می‌بایست قبل از انجام فصد به این مراتب عمل کند: 1- بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد روزی دو عدد کپسول اجابت بخورد (این کپسول در داروخانه‌های گیاهی موجود می‌باشد) 2-  بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد بعد از هر وعده غذا یک عدد کپسول سورنجان بخورد.3- مالش موضع درد از 48 ساعت قبل از فصد با یکی از پماد‌های تسکین دهنده درد که منشا گیاهی داشته باشد. 4- گذاشتن ضماد کمری بر روی موضع از 48 ساعت قبل از فصد ( ضماد کمری شامل دمبه گوسفند به طول یک کف دست و ضخامت یک انگشت می‌باشد که روی آن را مقداری خرما، عسل و زنجفیل ریخته و بر روی موضع قرار می‌دهند). این ضماد کمری می‌بایست هر 12 ساعت یکبار عوض شود.بیمار پس از طی کردن این مراتب می‌تواند فصد عرق‌النسا را انجام دهد. در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که انجام فصد می‌بایست حتما زیر نظر پزشک متخصص این امر صورت گیرد زیرا در صورت عدم علم و تخصص کافی درمانگر در انجام عمل فصد می‌تواند عواقب بسیار خطرناک و بدی را بدنبال داشته باشد.

توصیه‌های کلی 
فردی که دچار کمر درد شده است می‌بایست در یک جای سفت مثلا روی یک پتو استراحت نماید. اگر کمر درد شدید باشد بهتر است که سر کمی بالاتر از بدن قرار گیرد و با قرار دادن بالشی نرم در زیر کاسه زانو، وضعیت پاها  بصورت نیمه خمیده در آیند.اگر بیمار قصد خوابیدن به پهلوها راداشته باشد بهتراست که تنها کمی به طرف جلوخم شود و زانوها نیز خم باشند تا بیمار احساس آرامش کند اما خوابیدن به طور دمر به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد و چنانچه فرد دارای کمر درد ناچار باشد که دمر بخوابد حتما می‌بایست یک بالش نرم در زیرشکم و یک بالش هم در زیرساق پاها قرار دهد.فرد دارای کمر درد می‌تواند با قرار دادن کمپرس آب گرم و یا گرمکن‌های الکتریکی اسباب تسکین درد را با افزایش خون رسانی به موضع فراهم کند.

 

برچسب ها: کمر درد، درمان کمر درد، عوامل درمان کمر درد، درمان با طب سنتی، مراقبت از کمر درد، داروهای گیاهی تعداد بازديد: 1256 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز