Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:40

27
بهمن
آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (1)

آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (1)

هر یك تا سه سال یكبار باید به چشم‌پزشك مراجعه كرد، ولی افرادی كه دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند بیش از سایرین باید مراقب چشمان‌شان باشند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

صرف نظر از سن شما و سلامتی عمومی بدن‌تان انجام آزمایش‌‌های چشم بسیار مبهم است. در طول بررسی چشم‌ها، چشم‌پزشك كاری بیش از یك تجویز نسخه برای عینك و یا لنز انجام می‌دهد. او چشم‌ها را از نظر تمامی بیماری‌های چشمی بررسی می‌كند. چشم‌ها  نشانگر سلامت كلی بدن هستند.

معمولا متخصصان چشم اولین افرادی هستند كه می‌توانند بیماری‌های سیستمیك مزمن همچون فشارخون بالا و دیابت را تشخیص دهند.

چه كسانی باید چشم‌های خود را بررسی كنند

معاینات چشم، بخشی از حفظ سلامتی برای تمامی افراد است بزرگسالان باید تحت معاینات چشم قرار بگیرند. نشانه‌های اولیه ابتلا به بیماری‌های چشمی را بررسی كنند و كودكان به منظور تضمین توسعه دید و اطمینان از وضعیت طبیعی چشم‌ها باید به چشم‌پزشكی مراجعه كنند. چشم و سلامت آنها با فرایند یادگیری كودكان ارتباط مستقیم دارد.

اغلب اوقات افرادی كه دچار مشكلات بینایی هستند در مقایسه با سایر همكلاسان خود با مشكلات درسی بیشتری مواجه می‌شوند. در اكثر موارد كودكان متوجه مشكل بینایی خود نیستند، چرا كه تعریف صحیحی  از دید خوب و كامل ندارند. اگر فرزند شما در مدرسه و درس‌هایش ضعیف است، حتما با یك چشم پزشك و متخصص بینایی كودكان مشورت كنید تا در ابتدای امر متوجه شوید كه مشكل او مربوط به قدرت بینایی‌اش نمی‌شود.

در چه فواصلی باید معاینه چشمی انجام داد

به‌طور كلی پزشكان معتقدند كه هر یك تا سه سال یكبار باید به چشم‌پزشك مراجعه كرد، ولی افرادی كه دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند بیش از سایرین باید مراقب چشمان‌شان باشند و به پزشك مراجعه كنند؛ مثل كودكی كه تولد زودرس داشته و یا در تكامل و رشد با مشكل مواجه بوده است و یا افرادی كه دچار سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند و یا چشم‌های آنها آسیب دیده است.

افرادی كه از عینك و یا لنز استفاده می‌كنند نیز سالانه باید به چشم پزشك مراجعه كنند تا در صورت تغییر در شماره چشم، عینك آنان اصلاح شود.

پزشك چه مواردی را بررسی می‌كند

علاوه بر ارزیابی چشم برای تجویز عینك و یا لنز، پزشك چشم را به لحاظ ابتلا به بیماری‌های چشمی و مشكلات دیگری كه منجر به از دست دادن بینایی می‌شود، بررسی می‌كند در اینجا به برخی از شرایطی كه پزشك به جست‌وجوی آنها می‌پردازد، اشاره‌ای كوتاه خواهیم كرد:

 عیب انكساری: شامل نزدیك بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌شود، عیوب انكساری با عینك، لنز و یا عمل جراحی بهبود می‌یابند.  تنبلی چشم: این مشكل زمانی اتفاق می‌افتد كه كارایی و دید یك چشم كمتر از دیگری باشد كه اگر درمان نشود، به اختلال دید دائمی تبدیل می ‌گردد. تنبلی چشم معمولاً با بستن چشم قوی‌تر در طول دوره درمان بهبود می‌یابد.  استرابیسم: از این عارضه معمولاً به عنوان لوچی چشم یاد می‌شود.

پزشك در طی معاینات آن را بررسی می‌كند تا از وضعیت طبیعی چشم‌ها مطمئن شود؛ چرا كه در آن یك چشم تار می‌بیند و در صورت عدم درمان مناسب به تنبلی چشم منجر می‌گردد.  مشكلات همراهی چشم‌ها: حتی در صورتی كه به نظر برسد چشم‌ها به‌طور همزمان كار می‌كنند، گاهی آنها همراهی لازم با یكدیگر را ندارند و این‌گونه مشكلات می‌تواند موجب سردرد، فشار به چشم و مشكلات خواندن و نوشتن شود.

 مشكلات تمركزی چشم: این مشكلات می‌‌تواند از مهارت‌های ناقص تمركز در كودكان تا كاهش توانایی تحرك و سالمندان را شامل شود كه در سالمندان زمانی كه توانایی تمركز كم می‌شود، آن را پیرچشمی می‌نامند. پس از معاینات جامع، چشم‌پزشك در مورد یافته‌های خود با شما بحث خواهد كرد و بهترین گزینه‌های درمان را ارائه می‌كند.

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: بیماری‌های چشمی، تجویز عینك، انجام آزمایش‌‌های چشم، بیماری‌های سیستمیك مزمن، معاینات چشم، مشكلات بینایی، عیب انكساری، مشكلات تمركزی چشم تعداد بازديد: 726 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز