Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:40

30
آبان
سفيد كردن دندان‌ها

سفيد كردن دندان‌ها

در بیمارانی كه دندان‌های آنها از نظر جنس ماتریكس دندان و آهكی شدن و مواد معدنی دارای استحكام لازم باشد، با استفاده از روش بلیچینگ و بدون ایجاد مشكل می‌توان در دندان‌های بیمار، ظاهری سفید و درخشان را ایجاد كرد.

دكتر اكبر فاضل متخصص پروتزهای دندانی

 


داشتن دندان‌های سفید و درخشان همواره مورد توجه انسان‌ها بوده است. در دندان‌هایی كه از نظر جنس ماتریكس دندان، آهكی شدن و مواد معدنی قوی و مناسب باشند،با استفاده از روش بلیچینگ یا سفید كردن دندان‌ها؛ می‌توان اقدام به سفید كردن دندان‌ها نمود.

اصولا دندانپزشك با استفاده از روش جرم‌گیری و بروساژ دندان‌ها، می‌تواند در دندان‌های زرد شده، رنگ طبیعی را ایجاد كند، ولی در صورتی كه زرد شدن دندان، عمیق باشد و تغییر رنگ در داخل مینا و عاج دندان نفوذ كرده باشد، با استفاده از روش بلیچینگ می‌توان برای سفید كردن دندان‌ها اقدام كرد.

روش بلیچینگ

 استفاده از این روش در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. انجام روش بلیچینگ با استفاده از دو طریق، شیمیایی و استفاده از لیزر امكان‌پذیر است.

روش شیمیایی

در این روش با استفاده از فعل و انفعالات و انجام واكنش‌های مختلف كه در سطح مینای دندان ایجاد می‌شود، این روش مشابه اثر رنگ‌برهای خانگی می‌باشد و اثراتی بر سطح مینای دندان باقی می‌گذارد.

روش لیزر

در این روش به وسیله لیزر فعال شدن یون‌هایی كه عامل بلیچینگ هستند، صورت می‌گیرد.علی‌رغم اینكه برخی از دندانپزشكان، معتقدند كه استفاده از روش بلیچینگ ممكن است باعث ایجاد تغییراتی در مینای دندان شود ولی براساس تحقیقات آكادمیك نشان داده شده است كه در صورتی كه انتخاب بیمار برای انجام این روش صحیح و مناسب باشد، انجام این كار هیچ نوع صدمه‌ای به عاج و مینای دندان وارد نمی‌كند.

انتخاب صحیح بیمار

در بیمارانی كه دندان‌های آنها از نظر جنس ماتریكس دندان و آهكی شدن و مواد معدنی دارای استحكام لازم باشد، با استفاده از روش بلیچینگ و بدون ایجاد مشكل می‌توان در دندان‌های بیمار، ظاهری سفید و درخشان را ایجاد كرد.

نحوه انجام بلیچینگ

گاه در پر كردگی‌های دندانی، از آمالگام و كامپوزیت در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود، ابتدا بایستی قبل از انجام بلیچینگ، مشكلات پركردگی‌های قدیمی و پركردگی‌های غیرهمرنگ برطرف شود.ابتدا باید آمالگام تخلیه شود، زیرا در درجه اول آمالگام باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان می‌شود، در مرحله بعد پس از برطرف نمودن این مشكل، و پر كردن دندان با مواد همرنگ، اصلاحات لازم انجام گیرد، سپس قسمت ظاهری دندان را بلیچ می‌كنیم.بلیچینگ به دو روش داخلی و خارجی انجام می‌شود. 

روشinternal

در روش داخلی، ابتدا دندان‌هایی كه در اثر ضربه و به دلیل نكروز یا قطع اعصاب دچار تغییر رنگ شده و شفافیت طبیعی خود را از دست داده‌اند تحت معالجه عصب انجام گیرد، و سپس با شست‌و شوی كامل داخل كانال‌های دندانی و برطرف نمودن تغییر رنگ‌های داخل دندانی، با استفاده از بلیچینگ داخلی، تا حدودی ظاهری شفاف برای دندان ایجاد نمود. 

روش خارجی یا كرون – فول سرامیك

گاه تغییر رنگ در داخل عاج و كانالیكول‌های دندانی به حدی زیاد است كه شفاف سازی دندان با استفاده از روش بلیچینگ داخلی قابل انجام نیست. در این حالت با استفاده از روش كرون- فول سرامیك، می‌توان با ایجاد پوششی كامل برای قسمت ظاهری و خارجی دندان، هماهنگی رنگی لازم دندان با دندان‌های مجاور را ایجاد نمود.  در این روش كه نام دیگر آن «فری متال» است، به دلیل اینكه از مواد غیرفلزی در پركردگی دندان استفاده می‌شود، از ماده سرامیكی باعث ایجاد شفافیت مطلوب در دندان می‌شود- در این روش از چینی‌های بسیار قوی با پایه زیركونیوم استفاده می‌شود و با بازسازی تاج دندانی می‌توان ظاهری زیبا برای دندان ایجاد نمود كه البته هزینه‌ای ده برابر هزینه‌های معمول دارد.

در چه افرادی نمی‌توان از روش بلیچینگ استفاده كرد؟

در افرادی كه دارای دندان‌هایی با پركردگی‌های متعدد هستند، نمی‌توان از روش بلیچینگ برای سفید كردن دندان استفاده كرد. در واقع دندانی كه به علت پوسیدگی در حال فروپاشی است یا دندان‌هایی كه بر روی آنها درمان ریشه انجام گرفته است، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود. (در ابتدا همان‌گونه كه ذكر شد باید بازسازی دندان انجام شود)

تكرار انجام روش بلیچینگ با چه فاصله زمانی بلامانع است؟

معمولا استفاده از این روش، با فاصله هر شش ماه یك بار مشكلی را ایجاد نمی‌كند، زیرا پس از این مدت رنگ دندان به رنگ قبل از انجام بلیچینگ برمی‌گردد. ولی تكرار زیاد با فاصله كمتر از 6 ماه توصیه نمی‌شود.

 

برچسب ها: سفید کردن دندان، روکش کردن دندان، بلیچینگ دندان، پرکردن دندان، روش سفید کردن دندان تعداد بازديد: 2387 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز