Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:33

9
آبان
تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان ناباروری- بخش اول

تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان ناباروری- بخش اول

میوه‌ها و سبزیجات گلخانه حاوی سموم خطرناکی هستند که هم بر باروری خانم‌ها و هم بر باروری آقایان اثر منفی می‌گذارد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

امروزه ثابت شده است که یکی از علل اصلی اصلی و گاه واسطه‌ای ناباروری، تغذیه نامناسب است. افزایش مصرف مواد غذایی فراوری شده و دارای افزودنی‌های مضر موجب افزایش ناباروری در میان افراد شده است. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که وجود تغذیه سالم و برنامه غذایی منظم روند تخمک‌گذاری را منظم کرده و از سقط جنین جلوگیری می‌کند و سلامت بدن در طول دوران بارداری را تضمین می‌کند.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها از تخمک‌ها و اسپرم‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمال ناباروری را کاهش می‌دهد. همانطور که مصرف برخی مواد برای باردار شدن ضروری است، برخی مواد نیز باید از برنامه غذایی حذف شوند تا سلامت بدن و در نتیجه احتمال باروری افزایش یابد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

راهنماهای غذایی کلی
مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه را افزایش دهید
میوه‌ها و سبزیجات گلخانه حاوی سموم خطرناکی هستند که هم بر باروری خانم‌ها و هم بر باروری آقایان اثر منفی می‌گذارد. اگر به دنبال بهره بدن از خواص متعدد میوه‌ها و سبزیجات هستید، به دنبال گزینه‌های طبیعی باشید.

از لبنیات طبیعی، پرچرب و خام استفاده کنید
برای افزایش توانایی باروری، لبنیات باید طبیعی، خام و پرچرب باشند. لبنیات غیر طبیعی معمولا دارای هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی هستند که منجر به افزایش استروژن در بدن می‌شوند. نتیجه این امر کاهش توانایی باروری است. البته اگر بدن شما به مواد لبنی حساسیت دارد، می‌توانید از جایگزین‌های آن نظیر بادام تازه استفاده کنید.

سعی کنید ماهی‌های آب‌های سرد مصرف کنید
ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری (امگا 3) برای بدن است. این اسیدهای چرب به تولید هورمون در بدن کمک می‌کنند، التهابات را کاهش می‌دهند و باعث منظم شدن الگوی قاعدگی در میان خانم‌ها می‌شوند. ماهی همچنین منبعی غنی از پروتئین‌ها و ویتامین A است. ماهی سالمون و ‌هالیبوت از ماهی‌های مشهور دارای امگا 3 هستند. بهتر است ماهی سالمون از نوع وحشی آن باشد زیرا ماهی‌های پرورشی دارای آنتی بیوتیک‌های مضر هستند.

از گوشت و مرغ تازه و طبیعی استفاده کنید
گوشت و مرغ پرورشی حاوی مقادیر زیادی هورمون و آنتی بیوتیک هستند. مصرف این مواد موجب افزایش میزان استروژن در بدن می‌شود که نتیجه آن کاهش توانایی باروری است. اما برعکس گوشت و مرغ طبیعی نه تنها برای بدن ضرری ندارند، بلکه منبعی خوب از پروتئین و آهن هستند که هر دو برای باروری لازم و ضروری است.

از غلات کامل استفاده کنید
غلات کامل سرشار از فیبر، ویتامین‌های مهم و موادی هستند که از سیستم ایمنی بدن ما محافظت می‌کنند. فیبر برای تنظیم هورمون‌های بدن و قندخون ضروری است. از مصرف غلات تصفیه شده مانند نان سفید، پاستای سمولینا و برنج سفید خودداری کنید.

از مصرف قند و آب میوه‌های غیر طبیعی خودداری کنید
آب میوه‌هایی پاستوریزه و بسته‌بندی شده که در حال حاضر در بازار موجودند حاوی قند زیاد و مصنوعی هستند. مصرف این قند موجب برهم خوردن قندخون و آسیب رسیدن به سیستم ایمنی بدن می‌شود. بهتر است برای تامین قند بدن از گزینه‌های طبیعی نظیر عسل استفاده کنید.

آب زیاد بنوشید
در طول روز، به مقدار کافی آب سالم و تمیز بنوشید. بهتر است از مصرف آب‌های معدنی پرهیز کنید زیرا بطری پلاستیکی این آب‌ها ترکیبات خطرناکی را وارد آب می‌کند که مصرف آن برای بدن مضر است و موجب برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن می‌شود. آب شیر نیز معمولا آلوده مواد ضد عفونی کننده و کلر است. بهترین راه استفاده از تصفیه کننده‌های خانگی است.

ادامه مطلب

 

برچسب ها: تغذیه و ناباروری، ناباروری در آقایان، تغذیه برای مردان، سلامت مردان، پیشگیری از ناباروری در مردان تعداد بازديد: 1019 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز