Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:51

17
فروردین
جنگ لیزر و BPH (قسمت اول)

جنگ لیزر و BPH (قسمت اول)

جراحی باز پروستات صرفا برای كسانی كه رشد پروستات آنان بسیار سریع و حجم پروستات‌آنان بسیار بزرگ است، انجام می‌شود.

 گفت‌وگو با دكتر محمد افشاریان؛ جراح و متخصص بیماری‌های كلیه و مجاری ادراری و تناسلی

 

 

 

بزرگی خوش‌خیم پروستات بیماری شایع مردان مسن است كه در اثر بزرگ شدن پروستات مجرای ادراری تحت فشار قرار گرفته و راه خروجی ادرار مسدود می‌شود. در حال حاضر بیش از نیمی از مردان بالای سن 60 سال دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز این حالت با افزایش سن افزایش می‌یابد.

برای درمان این بیماری چند روش وجود دارد كه اخیرا جراحی لیزر برای درمان بزرگی پروستات به دلیل كمتر بودن عارضه‌اش در كشور متداول شده است.

 بیماری بزرگی پروستات چیست و در چه سنی بیشتر شیوع می‌یابد؟

بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات یا هیپرپلازی پروستات بیماری نسبتا شایعی است كه به خصوص در كشور ما نسبتا شایع محسوب می‌شود و معمولا از سن 50 سال به بعد شروع شده و علایم آن در اواخر دهه پنجم و اوایل دهه ششم مشخص می‌شود. این بیماری وابسته به جنس مذكر و ژن مربوطه‌اش است كه به دلیل وجود این ژن، پروستات بزرگ می‌شود.

علایم این بیماری چیست؟

آقایان مسن مبتلا به این بیماری توانایی ادرار و فشار كافی ادرار كردن را از دست می‌دهند به طوری كه برای دفع ادرار نیز تعدد ادرار دارند. به تدریج كه بیماری پیشرفت می‌كند، شاهد عفونی شدن ادرار و خونریزی پروستات خواهیم بود. در مراحل پیشرفته نیز امكان انسداد ناگهانی ادرار وجود دارد.

چه روش‌های جراحی برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات وجود دارد؟

برای درمان بزرگی پروستات چند روش وجود دارد كه ابتدا از دارودرمانی شروع می‌شود. در صورتی كه دارودرمانی تاثیر خود را از دست بدهد روش‌های تهاجمی انواع جراحی‌ها (باز، تراش پروستات و لیزر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های دیگری نیز مانند كاهش حجم پروستات با امواج وجود دارد كه در مقایسه با روش فعلی از مقبولیت كمتری برخوردار است.

جراحی باز پروستات: جراحی باز پروستات صرفا برای كسانی كه رشد پروستات آنان بسیار سریع و حجم پروستات‌آنان بسیار بزرگ است، انجام می‌شود.

جراحی تراشیدن پروستات از طریق مجرا (TUR-P): در این روش پروستات به صورت چیپس، ورقه ورقه بریده و از داخل مجرا خارج می‌شود. در این روش نیازی به باز كردن شكم نیست و فعلا این شیوه جراحی استاندارترین جراحی پروستات در دنیا محسوب می‌شود.

لیزر پروستات: در این نوع جراحی بافت پروستات در برخورد با لیزر به صورت بخار در ‌آمده و حجم پروستات كاهش پیدا می‌كند. در جراحی لیزر خونریزی پس از عمل وجود ندارد و به این دلیل می‌توان بیماران تحت درمان ضد انعقاد خون مثل آسپرین را با این روش درمان كرد.

همچنین در روش غیر لیزری احتیاج به تعبیه  كانتر ادراری پس از عمل وجود دارد در صورتی كه در روش لیزری حداكثر 12 تا 24 ساعت پس از عملك كانتر ادراری از بیمار خارج شده و بیمار می‌تواند به صورت معمولی ادرار كند. در مجموع با توجه به كارآمدی لیزرهای جدید درمان در این روش به سرعت انجام شده و پس از خاتمه درمان و خارج كردن كانتر ادراری، بیمار تقریبا ادراری راحت بدون خونریزی دارد.

البته سوزش مختصری در ادرار وجود دارد كه با دارو قابل كنترل است اما در كل بیمار شكایت زیادی پس از عمل جراحی ندارد و این عمل را بسیار راحت قبول می‌كند. در حال حاضر پزشكانی كه در این زمینه تجربه كافی دارند در كلینیك خود این عمل را به صورت سرپایی انجام می‌دهند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- جنگ لیزر و BPH- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: درمان پروستات، بزرگی خوش‌خیم پروستات، بیماری شایع مردان، پروستات مجرای ادراری، پروستات چیست، شیوع پروستات، علایم بیماری پروستات، جراحی باز پروستات، لیزر پروستات، جراحی تراشیدن پروستات تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز