Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:28

17
مهر
کدام دارو را با کدام نوشیدنی نخوریم؟

کدام دارو را با کدام نوشیدنی نخوریم؟

چسبیدن داروها به مری و آسیب دیدن بافت آن و همچنین آماده کردن زمینه ابتلا به زخم‌های دستگاه گوارش، از جمله خطراتی هستند که با مصرف قرص‌ها بدون نوشیدن آب سلامت شما را تهدید می‌کنند.

 برای اینکه یک دارو، بدون آسیب رساندن به بدن شما حالتان را بهتر کند، باید آن را با یک نوشیدنی مصرف کنید و به باور محققان، آب هم‌دما با محیط، بهترین نوشیدنی برای همراه شدن با داروهاست. محققان سال‌هاست در مورد مصرف برخی داروها با نوشیدنی‌ها، موادغذایی کافئین‌دار و حتی شیر هشدار می‌دهند و معتقدند داروهای زیر را نباید با نوشیدنی‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، مصرف کنید.

 

آب گریپ‌فروت با داروهای ضد کلسترول

آب گریپ فروت با 50 درصد داروها سازگار نیست. استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون بوده و از جمله داروهایی هستند که نباید با آب‌گریپ‌فروت مصرف کنید و درصورتی که قصد مصرف چنین داروهایی را دارید، بهتر است آب مرکبات میل نکنید. چراکه تاثیر مرکبات بر بدن، معمولا تا 24 ساعت ماندگار است و مصرف این دو ماده با هم، می‌تواند برایتان دردسرساز شود و حتی تاثیر مصرف دارو را در بیماران سرطانی کاهش دهد.

  

شیر و آنتی بیوتیک

متخصصان می‌گویند برای تاثیر گذاری آنتی‌بیوتیک‌ها بر بدن، نمی‌توانید آنها را با شیر مخلوط کنید و اغلب داروهای آنتی‌بیوتیک را نباید با آب‌میوه‌ها نیز میل کنید. پس برای مطمئن شدن از اینکه دارویتان را می‌توانید با آب میوه بخورید یا نه، حتما نکات نوشته شده روی جعبه آن را بخوانید یا با پزشک‌تان در این مورد مشورت کنید. بهتر است آنتی‌بیوتیک را با آب بنوشید تا از میزان اثرگذاری آن مطمئن شوید.

 

چای سبز و داروهای ضد لختگی خون

اگر پزشکتان به خاطر احتمال لخته شدن خون، داروهایی چون وارفارین را برایتان تجویز کرده، به هیچ وجه چای سبز یا دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین k را همراه با آن نخورید. چراکه مواد غذایی مثل بروکلی یا چای سبز، تاثیر این داروها را کاهش می‌دهند.

 

شیر سویا با داروهای تیروئید

حداقل تا 4 ساعت بعد از مصرف داروهای تنظیم کننده هورمون تیروئید، لبنیات و همچنین شیرسویا مصرف نکنید. محققان می‌گویند کلسیم موجود در لبنیات، می‌تواند تاثیر این داروها را از بین ببرد.

 

 کافئین و افدرین

اگر داروهای کنترل اشتها یا افدرین را مصرف می‌کنید، سراغ کافئین نروید. نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه سیاه، شکلات‌های کاکائویی، چای سبز و سیاه و قهوه حاوی کافئین هستند و مصرفشان با افدرین، داروهای کنترل آسم و آمفتامین‌ها به شما آسیب می‌رساند.

 

چای و آنتی‌اسیدها

اگر برای درمان مشکلات معده و دستگاه گوارشتان، داروهای ضد اسید یا دیگر داروهای مربوط به سوء هاضمه را مصرف می‌کنید، قبل و بعد از مصرف دارو، چای ننوشید. چراکه این نوشیدنی کافئین‌دار، احتمال تشدید مشکلات معده شما و از بین بردن تاثیر داروها را افزایش می‌دهد.

 

قهوه و اغلب داروها

قهوه و چای حاوی اسید تانن هستند و این ماده می‌تواند با طیف وسیعی از داروها واکنش شیمیایی ایجاد کند و به دلیل تسریع تجزیه شدن داروها، از تاثیر آنها بکاهد. پس هرگز داروهایتان را با این نوشیدنی‌ها میل نکنید.

 

 نوشیدنی‌های انرژی‌زا و داروهای قلبی

اگر داروهای قلب و عروق و همچنین داروهای کنترل فشارخون را در برنامه پزشکی خود دارید، دور نوشیدنی‌های انرژی‌زا را خط بکشید. این نوشیدنی، درست مانند موز سرشار از پتاسیم است و مصرف همزمان آن با داروهای گفته شده، عواقب وخیمی را به همراه خواهد آورد. گذشته از این، در صورتی که داروهای ضد اضطراب و افسردگی را مصرف می‌کنید هم نباید سراغ نوشیدنی‌های انرژی‌زا بروید. چراکه آنها باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند و تاثیر داروهای شما را خنثی می‌کنند.

 

نوشیدنی‌های گرم و اغلب داروها

سرما خورده‌اید و می‌خواهید دارویتان را با یک نوشیدنی گرم مصرف کنید؟ این اشتباه را مرتکب نشوید. از نظر داروسازها، نوشیدنی‌های گرم نیز سرعت تجزیه داروها را افزایش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که تاثیر کافی را بر بدن شما بگذارند.

برچسب ها: نوشیدنی، سلامتی، آبمیوه طبیعی، دارو تعداد بازديد: 868 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز