Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:25

5
مرداد
آشفته بازار تبلیغات داروهای ماهواره ای (2)

آشفته بازار تبلیغات داروهای ماهواره ای (2)

در قسمت دوم مقاله، با عوارض برخی از داروهای قاچاق از قبیل داروهای بدنسازی، تقویتی و ... آشنا می‌شوید و سخن متخصصان و دست‌اندر‌کاران را در خصوص داروهای ماهواره‌ای می‌خوانید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: از اجزای مهم و فعال این داروها و مکمل‌های لاغری افدرین و کافئین است که مصرف افدرین به عنوان یک داروی محرک جهت کاهش وزن از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع است.

وی تصریح کرد: در صورتی که عنوان Ma Huange (نام دیگر افدرین)، Ephedrine ، کافئین وKolaunt برروی بسته‌بندی فرآورده‌ای باشد، باید از مصرف آنها خودداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه Ephedra به کاهش وزن کمک می‌کند، وجود ندارد و از عوارض آن می‌توان به لرزش، حمله قلبی، سکته، افزایش فشار خون، سیروز کبدی و تخریب بافت عضلانی اشاره کرد.

هاشمی‌گفت: ورزش سنگین و دهیدراتاسیون ( از دست دادن آب بدن) عوارض جانبی دارو را تشدید می‌کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: عوارض این قرص‌ها به طور دقیق مانند عوارض مصرف شیشه شامل تپش قلب، بی‌قراری، بی‌خوابی زیاد، لاغری سریع، قطع اشتها و حتی توهم است.

داروهای بدنسازی و تقویتی در صدر داروهای قاچاق

براساس اعلام تازه‌ترین آمارهای مجامع معتبر جهانی نشان می‌دهد حدود 5تا 10 درصد داروهای مصرفی درایران قاچاق یا تقلبی هستند

دكتر سیدعلی فاطمی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران داروهای قاچاق و تقلبی موجود در بازار می‌توانند از همه نوع باشند: بررسی‌ها نشان داده این بحث در مورد داروهای بدن سازی، ‌تقویت قوای جنسی، داروهای چاقی و لاغری و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار جدی‌تر است.

در حقیقت بسیاری از مردم تحت تاثیر تبلیغات ماهواه‌ای، اینترنتی و حتی برخی از باشگاه‌های بدنسازی این داروها را تهیه می‌كنند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، با تاكید بر اهمیت توجه به برچسب اصالت داروها گفت: اما استفاده از برچسب اصالت شیوه‌ای مفید برای تشخیص اصل بودن یك دارو است.

به عبارت ساده‌تر هر بیماری می‌تواند با ارسال كد دارو به شماره روی برچسب از طریق پیامك از اصل بودن دارو اطمینان حاصل كند.

سامانه TTAC نیز سامانه جدیدی است كه برای رهگیری،‌ كنترل و اصالت دارو بسیار مفید است. بنابراین اولین مسئولیت در تشخیص داروهای اصل برعهده مصرف كننده و سپس پزشكان و متصدیان داروخانه‌ها است.

داروهای ماهواره‌ای بلای جان مردم!

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران و رئیس دادگاه بدوی نظام پزشکی با هشدار درباره عوارض داروهای تقلبی و ماهواره‌ای آن را بلای جان مردم خواند و بر ضرورت مبارزه با این پدیده تاكید كرد.

دكتر ایرج خسرو نیا گفت: وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان غذا و دارو، گفت: متاسفانه تبلیغات گسترده داروهای تقلبی و قاچاق در ماهواره‌ها و فضاهای مجازی و اینترنت صورت می‌پذیرد و بی آن كه در داروخانه‌ها وارد شود، تحویل مردم می‌شود.

البته ما داروخانه‌های متخلف هم داریم كه در بازرسی از انبارهایشان كالاهای قاچاق توقیف می‌شود و مسوولان داروخانه پس از جریمه تحت تعقیب نیز قرار می‌گیرند و بین سه ماه تا یكسال از كار محروم می‌شوند. حتی ممكن است برخی از این داروها ساخت داخل باشند كه البته با كنترل شدید و بازرسی‌های متواتر این‌گونه اتفاقات هر روز كمتر می‌شود.

عضو هیات مدیره نظام پزشكی تهران بزرگ درادامه تاكید كرد: درنهایت مردم باید خودشان كمك كنند و از خرید داروهای قاچاق و غیر مجاز خودداری كنند؛ چرا كه این داروها عوارض بسیاری دارند و كسانی كه دچار عارضه می‌شوند، هیچ جایی برای شكایت ندارند؛ زیرا نه شركت و كارخانه‌ای هست؛ نه این داروها نشان وتاییدیه وزارت بهداشت دارند و نه اجازه ورود به كشور كه به استناد آن بشود به شكایت زیان دیدگان رسیدگی كرد.

رئیس دادگاه بدوی نظام پزشکی در ادامه گفت: بیشترین داروهای تقلبی و قاچاق كشور، داروهای آرایشی و مربوط به پوست و زیبایی هستند كه از طریق تبلیغات ماهواره‌ها، در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها به فروش می‌رسند.

خسرونیا همچنین درباره آسیب‌ها و عوارض این داروها اظهار داشت: بیماری‌های پوستی، گوارشی و بسیاری از مشكلات كبد و كلیه و حتی گاهی مرگ‌های ناگهانی از عوارض اصلی مصرف داروهای تقلبی است.

وی افزود: داروهای خوراكی و تزریقی اثرات سوء بیشتری دارند؛ اما داروهای موضعی ،بیشتر سبب ضایعات پوستی وحتی عوارض جبران ناپذیر می‌شوند.

معاون نظارت سازمان نظام پزشكی تهران بزرگ همچنین درباره مجازات قانونی تولید كننده‌ها، وارد كننده‌ها و توزیع كننده‌ها و فروشنده‌های این قبیل داروها نیز گفت: مجازات این اشخاص را دادستان جرایم پزشكی تعیین می‌كند و با آنها درست مانند یك قاچاقچی رفتار می‌شود .ضمن اینکه به طورعمده متخلفان اصلی با زندان‌های طولانی مجازات می‌شوند.

وی به مردم توصیه كرد كه دارو را تنها از دارو خانه‌ها تهیه كنند و به تاریخ انقضای دارو توجه داشته باشند و به هیچ عنوان داروهایی را كه آرم و برچسب وزارت بهداشت ندارند را خریداری و استفاده نكنند؛ همچنین تحت تاثیر تبلیغات ماهواره‌ها و باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها قرار نگیرند و سلامتی خود را به خطر نیندازند.

*طعمه داروهای ماهواره‌ای نشوید

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو سازمان غذا و دارو ضمن هشدار در خصوص تبلیغات و مصرف داروهای ماهواره‌ای گفت: وزارت بهداشت مسوولیتی در قبال عوارض ناشی از تهیه و مصرف خودسرانه این فرآورده‌ها برعهده نخواهد داشت.

مهدی پیرصالحی تاکید کرد: هموطنان خود را به عنوان یک طعمه در دام این‌گونه تبلیغات که با سلامت و جان آنها مرتبط است، گرفتار نکنند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تماس‌های تلفنی با مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص مصرف داروهای تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه طی این مدت مواردی از بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از مصرف برخی از داروهای کاهش وزن از جمله فرآورده هربال اسلیمینگ (HERBAL SLIMMING) گزارش شده است ابراز امیدواری كرد با بی‌توجهی مردم به تبلیغات گسترده و خریداری نكردن این محصولات مرگ اور مانع از سواستفاده سودجویان شده و یك بار برای همیشه پرونده این آشفته بازار را ببندند.

 

 

برای خواندن بخش اول -آشفته بازار تبلیغات داروهای ماهواره ای- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عوارض داروها، داروهای لاغری، داروها و مکمل ها، داروهای ماهواره ای، تبلیغات ماهواره ای، داروهای تقلبی، داروهای بدنسازی، داروهای تبلیغاتی تعداد بازديد: 994 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز