Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:01

19
اسفند
مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (3)

مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (3)

تا زمانی كه یائسه نشده‌اید و همچنان قاعدگی‌تان ادامه دارد، ممكن است باردار شوید. البته با بالا رفتن سن و نزدیك شدن به دوران یائسگی توان باروری كاهش می‌یابد.

 

 آیا نتیجه آزمایش بارداری حین مصرف این قرص‌ها دقیق خواهد بود؟

بله، نتیجه آزمایش كاملا دقیق خواهد بود. در این آزمایش میزان هورمون خاص مربوط به بارداری به نام «HCG» در خون یا ادرار اندازه‌گیری می‌شود. ماده فعال موجود در این قرص‌ها روی روش اندازه‌گیری میزان این هورمون تاثیری نمی‌گذارد.

 آیا این قرص‌ها چاق‌كننده هستند؟

این اولین نگرانی تقریبا همه زنانی است كه از این روش جلوگیری استفاده می‌كنند. علی رغم باور عمومی، مطالعات نشان داده كه اثر این قرص‌ها روی وزن به طوری كه باعث چاقی شود، اندك است.

 آیا مصرف این قرص‌ها به مدت طولانی، خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد؟

 برخی پژوهش‌ها ثابت كرده‌اند كه مصرف طولانی مدت این قرص‌ها خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، مانند سرطان گردن رحم و سرطان كبد را اندكی افزایش می‌دهد؛ ولی تعداد این موارد بسیار كم است و هنوز مطالعات كافی در این زمینه انجام نشده است. در مقابل، خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان تخمدان و آندومتر با مصرف این قرص‌ها كاهش می‌یابد.

 آیا مصرف طولانی‌مدت این قرص‌ها امكان بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

اثر این قرص‌ها روی خطر ابتلا به سرطان سینه به درستی ثابت نشده و امكان بروز این سرطان در فردی كه قرص ضد بارداری می‌خورد، بسیار اندك و نزدیك به یك در چند هزار است.

در این مورد هم مانند سرطان كبد و گردن رحم، مطالعات كافی صورت نگرفته و پژوهشگران به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. پژوهش‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد.

 آیا با خوردن این قرص‌ها میزان كلسترول خون تغییر خواهد كرد؟

بله، این قرص‌ها می‌توانند روی سطح كلسترول خون تاثیر گذاشته و كلسترول بد خون (LDL) را كاهش و میزان كلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند؛ ولی سطح كلی كلسترول و تری گلیسیرید افزایش خواهد یافت. بنابراین در زنانی كه كلسترول یا تری گلیسیرید بسیار بالا دارند یا مستعد ابتلا به آن هستند، پزشك این قرص‌ها را با توجه به شرایط بیمار و در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص تجویز خواهد كرد.

 آیا این قرص‌ها فشار خون را بالا خواهند برد؟

بله این داروها می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند. احتمال ابتلا به پر ‌فشاری خون در زنانی كه قرص جلوگیری از بارداری می‌خورند با افزایش سن و مدت زمان مصرف بالا می‌رود؛ از این رو حین استفاده از این قرص‌ها مرتب فشار خون خود را چك كرده و اگر مبتلا به پر‌فشاری خون هستید، از یك روش پیشگیری دیگر استفاده كنید.

اگر با این وجود باز هم خواستید از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده كنید، مرتب تحت نظر پزشك متخصص باشید و فشار خون‌تان را كنترل كنید. چنانچه با استفاده از این قرص‌ها فشار خون‌تان بالا رفته، به طور جدی از آن بپرهیزید.

چند باور نادرست درباره بارداری

 من به نوزادم شیر می‌دهم، پس باردار نمی‌شوم...

معمولا در مدتی كه شما به طور مرتب به نوزادتان شیر می‌دهید، تخمك‌گذاری و قاعدگی به ندرت هم‌زمان روی می‌دهند؛ ولی در نهایت قاعدگی باز هم شروع خواهد شد و ممكن است شما بدون اینكه بدانید تخمك‌گذاری كنید. بنابراین ممكن است در دوران شیر‌دهی هم باردار شوید.

 سن من به قدری بالاست كه دیگر باردار نمی‌شوم...

تا زمانی كه یائسه نشده‌اید و همچنان قاعدگی‌تان ادامه دارد، ممكن است باردار شوید. البته با بالا  رفتن سن و نزدیك شدن به دوران یائسگی توان باروری كاهش می‌یابد؛ ولی تا زمانی كه یك سال كامل را بدون خونریزی قاعدگی پشت سر نگذاشته‌اید، توان باردار شدن دارید.

پس از اینكه یك سال تمام عادت ماهانه نشدید، می‌توانید روش‌های جلوگیری از بارداری را كنار بگذارید. برای كسی كه در سن باروری نمی‌خواهد ناخواسته باردار شود و به همین دلیل از یكی از روش‌های پیشگیری، مانند قرص‌های مخصوص استفاده می‌كند، مراجعه مرتب به متخصص زنان و زایمان بسیار ضروری است.

سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی شما در حین مصرف این قرص‌ها باید كنترل شود تا از بروز هر گونه مشكل جدیدی جلوگیری به عمل آید. این مسئله بخصوص اگر شما دچار یك بیماری مزمن زمینه‌ای هم باشید كه مصرف یك سری داروهای خاص شرط كنترل یا عدم عود آن است، اهمیت بیشتری پیدا می‌كند.

اگر پزشك دیگری برای یك بیماری جدید یا همان مشكل قبلی داروی تازه‌ای تجویز كرد، حتما پزشك متخصص زنان و زایمان خود را در جریان بگذارید.

  

 

 

برای خواندن بخش اول- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سرطان سینه، یائسگی، بارداری، هورمون، ابتلا به سرطان، آزمایش بارداری، سرطان گردن رحم، سرطان كبد، قرص‌ها فشار خون تعداد بازديد: 881 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز