Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:16

12
تیر
اعلام آمار ‌مبتلایان به ایدز در كشور (2)

اعلام آمار ‌مبتلایان به ایدز در كشور (2)

حدود 50 درصد مبتلایان به ایدز به کمک‌های معیشتی، مالی، مسکن و بیمه نیاز دارند که در مجموع جمعیتی 15 هزار نفری را تشکیل می‌دهند. تاکنون نیز بیش از هزار زن و 300 کودک مبتلا به ایدز تحت پوشش خدمات معیشتی سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

موقعیت حساس ایران در زمینه آسیب‌های اجتماعی

در ادامه، انوشیروان محسنی بند پی، رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیماری ایدز یکی از چالش‌های مهم هزاره سوم است، فقر و بیکاری را در روند رو به افزایش اعتیاد و رفتارهای جنسی موثر دانست.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در مرحله حساسی قرار داریم. روند روبه افزایش طلاق در کشور نگران کننده است. در زمینه فقر نیز وضعیت نامناسبی داریم.

درسال 86، یک میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار داشتیم، ولی این رقم در سال 90، به دو میلیون و 700 هزار مورد رسید. نرخ متوسط طلاق نیز حدود23 تا 24 درصد است که در بعضی از استان‌ها به حدود 50 درصد می‌رسد.

رییس سازمان بهزیستی این عوامل را زمینه ساز روند رو به رشد و غیر معقول آسیب‌های اجتماعی در ایران عنوان کرد و افزود: تعریف از آسیب‌های اجتماعی متغیر است واز نظم خاصی پیروی می‌کنند، به همین دلیل باید نگاه علمی ‌به این مسائل نهادینه کنیم.

بندپی با اشاره به آمار 30 هزار نفری جمعیت مبتلا به ایدز، تصریح کرد: شاید آمار واقعی در کشور بیش از این باشد، چون ممکن است بسیاری از خانواده‌ها به این بیماری مبتلا باشند ولی از ابراز آن خودداری کنند.

وی همچنین نگرش مجدد برنحوه شناسایی بیماران را بسیارضروری دانست و بر توسعه خدمات حمایتی و پیشگیری با همکاری سمن‌هاو ارتقای روحیه زندانیان به عنوان یک استراتژی در حوزه ایدز تاکید کرد.

احمد میدری، معاون وزیرکار، رفاه و تعاون اجتماعی در خصوص برخی مصوبات این کمیته که پیشتر مصوب شدند ولی به هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند گفت: صدا و سیما در زمینه تولید اثر در زمینه آسیب‌های اجتماعی اعلام آمادگی کرده بود.

نیروی انتظامی‌نیز اعلام کرد که می‌تواند برای ارائه خدمات مورد نیاز وزارت رفاه و بهداشت از مجموعه پلیس اجتماعی، نیرو تخصیص دهد، ما اکنون می‌توانیم از ظرفیت این دو حوزه به خوبی استفاده کنیم.

وی در ادامه، یکی از جدی‌ترین مشکلات اصلی این حوزه را بودجه پیشنهادی مجلس برای پیشگیری از ایدز عنوان کرد و افزود: وضعیت ما در منطقه نسبت به سایر كشورها بهتر است، اما به طور کلی ماهیت ایدز در حال تغییر است و در موقعیت هشدار دهنده‌ای هستیم.

ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی با اپیدمی‌هایی روبرو هستیم که اگر به موقع جلوگیری نشوند شاید دیگر بتوان به وضعیت مطلوب برگردیم.

افزایش پوشش شناسایی بیماران مبتلا به ایدز

به گفته معاون پیشگیری سازمان بهزیستی، حدود 50 درصد مبتلایان به ایدز به کمک‌های معیشتی، مالی، مسکن و بیمه نیاز دارند که در مجموع جمعیتی 15 هزار نفری را تشکیل می‌دهند. تاکنون نیز بیش از هزار زن و 300 کودک مبتلا به ایدز تحت پوشش خدمات معیشتی سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

صدور 1200 دفترچه بیمه برای 1200 نفر، تامین 100 کمک هزینه مسکن و 250 کم هزینه اشتغال، ارائه خدمات به 60 یتیم ایدز، همچنین تامین دارو برای 850 بیمار، پرداخت یارانه برای خدمات مشاوره و تامین بسته‌های معیشتی از سایر اقدامات بهزیستی در شش ماهه اول سال 94 بود. 

احمدزاده سه پیشنهاد تشکیل تعاونی برای بیماران مبتلابه ایدز در معاونت تعاونی وزارت رفاه، کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های مناسب اشتغال و همچنین ادغام خدمات پیشگیری و مراقبتی با کمک مراکز کاهش آسیب گذری را به عنوان راه حل معضل اشتغال و اقتصادی مطرح و تاکید کرد: ما برای اشتغال این افراد نیاز به کمک داریم، اگر این موضوع حل نشود با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند.

اشتغال و پول، رنج اصلی بیماران مبتلا به ایدز

در ادامه نشست کمیته فنی حمایت‌های اجتماعی از ایدز، مدیر عامل سازمان مردم نهاد مدیران جوان، مهم‌ترین رنج این بیماران را مسائل مالی عنوان کرد و آن را عاملی برای جلوگیری از ادامه روند درمان انها دانست.

وی افزود: ما ارائه خدمات بهداشتی در مراکز درمانی کمتر می‌بینیم. حتی با فرزندان آنان نیز برخوردهای تبعیض آمیزی صورت می‌گیرد.

این فعال اجتماعی عمده فعالیت موسسه مدیران جوان را ورود به مسائل خدماتی بیماران مبتلا به ایدز و ایجاد مشاغل پایدار معرفی کرد و محدودیت زمانی آنها درساعات کاری به علت پرداختن به مسائل درمانی را بسیار آسیب رسان توصیف کرد.

نماینده وزارت آموزش و پرورش در تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه ارائه آموزش‌های ایدز به دانش آموزان گفت: چون موارد پیشگیری از ایدز بیشتر از نوع رفتارهای پیشگیرانه است نیاز به آموزش مستمر دارد و همکاری بخش‌های دیگر مانند سازمان صدا و سیما دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول -اعلام آمار ‌مبتلایان به ایدز در كشور- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماران مبتلا به ایدز، پیشگیری از ایدز، آمار مبتلایان به ایدز، علل ایدز، بیماری های آمیزشی، آمار ایدز، آسیب اجتماعی تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز