پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:06

مهر
نیم نگاهی به AIDS در سال‌‌‌های پيش و پس از شناسایی

چكاوك ابراهیمی

ایدز از کجا شناخته شد؟

اولین مورد شناخته شده ایدز در سال ۱۹۵۹ در یک مرد سیاهپوست که جزء قبیله بانتو بود، کشف شد. این مرد در کنگوی بلژیک که جمهوری کنگوی فعلی محل زندگی زیرگونه‌‌های شامپانزه‌‌ها است زندگی می‌کرد. از همین رو دانشمندان معتقدند مبتلا‌ شدن انسان به ویروس ایدز، در نیمه اول قرن بیستم در نتیجه فعالیت افرادی که شامپانزه‌‌ها را شکار می‌کردند و آنها را می‌خوردند، رخ داده است.

کشف روش جدیدی برای درمان ایدز

دانشمندان فرانسوی اعلام کردند ساز و کار ژنتیکی را که باعث درمان خود به خود دو مرد مبتلا به ویروس این بیماری شده است کشف کردند که می‌‌تواند راهبرد جدیدی در مبارزه با این بیماری مهلک به شمار آید. این دو مرد که یکی از آنها سی سال دارد با ویروس ایدز آلوده شده‌اند ولی هیچگونه نشانه‌‌های این بیماری را از خود نشان نمی‌‌دهند. دانشمندان فرانسوی اعلام کردند ویروس عامل ایدز در سلول‌‌‌های دستگاه ایمنی این دو نفر به صورت غیر فعال باقی ماند زیرا کد ژنتیک آن تغییر یافته بود. دلیل این تغییر نیز ظاهرا به افزایش فعالیت آنزیمی به اسم آپوبک (APOBEC) ارتباط دارد.بنا به گفته این گروه از دانشمندان «درمان ظاهرا خود به خود» این دو نفر مسیری جالب توجه را برای متخصصان داروسازی ایجاد می‌‌کند.

زنان و جوانان نیاز به آگاه سازی دارند

سید حسن موسوی چلک*
از سال 1988 تاکنون هر ساله اولین روز از ماه دسامبر که مصادف با دهم آذر ماه است به عنوان روز جهانی ایدز شناخته و هر سال شعاری برای آن تعیین می‌‌شود. در سال 2012 میلادی شعار این روز بر محور «پیشگیری وکنترل ایدز در نوجوانان و جوانان» در دنیا اعلام شد. چرا که در سال‌‌‌های اخیر آمار کودکان و نوجوانانی که در چنگال این بیماری گرفتار می‌‌شوند روزانه رو به رشد است به طوریکه طبق آمار اعلام شده در دنیا حدود 75 میلیون نفر مبتلا به HIV و ایدز شناسایی شده اند. در حالیکه این آمار در سال 2000 میلادی (سال1380 ) حدود 40 میلیون نفر بود. براساس آمارهای رسمی شمار مبتلایان به این ویروس در کشور از مرز 28 هزار نفر گذشته؛

آماری که اگر با ضریب حداقلی احتمال 4 محاسبه شود به بیش از 100 هزار نفر می‌‌رسد در حالیکه آمار  این افراد در سال 1380 تعداد 368 نفر بوده است. پس روند انتقال و ابتلا به ویروس ایدز در کشور نیز سرعت یافته و امروز شاهد آن هستیم که بیش از مردان در وهله نخست متوجه زنان و سپس کودکان کار و خیابانی است. بررسی راه‌‌‌های انتقال این بیماری ناعلاج نشان می‌‌دهد که از سال 1365 تاکنون حدود 69 درصد از طریق استفاده از سرنگ آلوده به صورت مشترک و 12.5 درصد نیز از طریق روابط جنسی محافظت نشده به این ویروس مبتلا شده‌اند. روش‌‌‌هایی که امروز دستخوش تغییرات قرار گرفته اند به طوریکه درسال گذشته آمار روش ابتلا از طریق سرنگ آلوده به 47 درصد کاهش پیدا کرده و روابط جنسی محافظت نشده از 12.5 به بیش از حدود 43 درصد افزایش پیداکرده است.
 از همین رو با توجه به کاهش سن افراد مبتلا به ایدز در دنیا و افزایش خطر گرفتاری زنان در دام ویروس HIV در ایران، به نظر می‌‌رسد آموزش پیشگیری از روابط جنسی محافظت نشده (پرخطر) و بازآموزی عوارض استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر برای معتادان باید در دستور کار نهادهای مختلف به ویژه بهزیستی قرار بگیرد تا با استفاده از تمام ظرفیت‌‌های موجود در بخش‌‌‌های دولتی و غیر دولتی برای آموزش صحیح و مستمر استفاده شود.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران