Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 23:55

13
اردیبهشت
بیماری آنفلوانزا چیست (1)

بیماری آنفلوانزا چیست (1)

آنفلوانزا یک بیماری شدیدا واگیردار است که از شخصی به شخص دیگر توسط سرفه یا عطسه ( از طریق دستگاه تنفسی) منتقل می‌گردد.

دکتر رضوان خوش بین؛ داروساز

 

 

 

آنفلوانزای انسانی یک بیماری ویروسی حاد خود کنترل شونده می‌باشد. که توسط ویروس‌های آنفلوانزای گروه A ،B و C ایجاد می‌گردد. این بیماری در هر سنی می‌تواند افراد را مبتلا سازد. ازعلائم آن تب ناگهانی، لرز، سردرد و درد عضلانی می‌باشد. بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا با سرفه خشک و گلو درد همراه است.

اگرچه گاهی اوقات اکثر مردم یک سرماخوردگی شدید را با آنفلوانزا اشتباه می‌گیرند امّا در واقع، آنفلوانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی می‌باشد. آنفلوانزا غالبا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد می‌گردد امّا پس از ۲ تا ۷ روز حال شخص بهبود می‌یابد. با این وجود این بیماری را باید بویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن ‌جدی تلقی کرد.

آنفلوانزا یک بیماری شدیدا واگیردار است که از شخصی به شخص دیگر توسط سرفه یا عطسه ( از طریق دستگاه تنفسی) منتقل می‌گردد. علائم بیماری ۱ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می‌کند. (پاندمی) همه‌گیری‌های آنفلوانزا بیشتر توسط ویروس گروه A و B صورت می‌گیرد و ویروس گروه C همه گیری ایجاد نمی‌کند.

معمولاً همه‌گیری بیماری آنفلوانزا هر ۳-۲ سال یکبار رخ می‌دهد و هر  ۳۰-۱۰ سال نیز بصورت همه‌گیر دیده می‌شود‌.عامل همه پاندمی‌های دنیا تاکنون ویروس گروه A بوده است.میزان حمله آنفلوانزای انسانی در کودکان بیشتر از بزرگسالان بوده و همیشه کودکان کانون اصلی همه گیری هستند ولی احتمال بستری و عوارض بیماری در بزرگسالان بیشتر است.

مخزن اصلی ویروس آنفلوانزای انسانی خود انسان است ولی گاهی اردک نیز می‌توانند  به عنوان نوع دیگری از جدید ویروس برای انسان مطرح باشند.

مقابله با آنفلوانزا

برای مقابله با آنفلوانزامعمولاً راه‌های ساده ای وجود دارد. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد،استراحت و تغذیه خوب بسیار موثر است. پرهیز غذایی ندارد (از داروهای مسکّن مانند استامینوفن که در کاهش تب و درد موثر است، می‌توان استفاده نمود. البته از مصرف بیش از حد آن نیز باید پرهیز نمود.)

در صورتی که فرد از قبل نیز دچار برخی بیماری‌های مزمن ریوی مانند (آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم،‌ برونشکتازی و تنگی نفس)،  بیماری‌های قلبی‌،کلیوی، دیابت (مرض قند) و نارسایی‌های هورمونی  و یا نقص سیستم ایمنی باشد، باید فوراً پزشک معالج خود را در جریان قرار دهد که ممکن است ناشی از بیماری‌های اولیه یا به علت درمان دارویی خاص باشد. این مشکل زمانی بروز می‌نماید که ویروس آنفلوانزا سبب ضعف سیستم دفاعی بدن خصوصاً ریه شود.

دیگر خطرات ناشی از آنفلوانزا

آنفلوانزا می‌تواند مشکلات حاد و جدی را برای سلامت فرد ایجاد کند. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که سیستم دفاعی بدن در مقابل عفونت‌های دیگر، بویژه عفونت ریوی،‌ توسط ویروس آنفلوانزاضعیف شده باشد. شایع ترین عارضه، ذات الریه می‌باشد. اگر شخصی علیرغم بیماری‌های ریوی مانند آسم،‌ برونشیت مزمن و برونشکتازی، ‌به آنفلوانزانیز مبتلا شود، بیماری‌های زمینه ای تشدید می‌یابند. سالخوردگان بیش از همه در معرض خطر این عوارض هستند.

 واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفلوانزااز یک نوع ویروس زنده ضعیف شده که در تخم مرغ رشد می‌کند تهیه می‌گردد. واکسن بصورت عضلانی در قسمت بالایی بازو تزریق می‌شود. ۲تا ۳ هفته پس از تزریق ایمنی در بدن ایجاد می‌شود و به مدت ۱۲-۶ ماه باقی می‌ماند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- بیماری آنفلوانزا چیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: واکسن آنفلوانزا، بیماری آنفلوانزا، آنفلونزا، آنفلوانزای انسانی، علائم آنفلونزا، پاندمی، مقابله با آنفلوانزا، بیماری‌های مزمن ریوی، برونشیت مزمن تعداد بازديد: 710 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز