Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:00

6
آبان
رفلاکس؛ مشکل شایع گوارشی

رفلاکس؛ مشکل شایع گوارشی

رفلاکس معده یکی از مشکلات شایع گوارشی است که تعداد زیادی از افراد از آن شکایت می‌کنند. برای درمان برگشت اسید معده از دکتر ناصر ابراهیمی دریانی سوال کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد رفلاکس گفت: «حدود 20 درصد افراد جامعه دچار حالت رفلاکس یا برگشت اسید معده به داخل مری هستند، یعنی از سوزش معده و پشت جناغ و ترش کردن و حتی گاه‌گاهی از برگشت اسید به دهان‌شان گله می‌کنند. گاهی نیز دچار دیسفاژی یا گیر کردن غذا می‌شوند».

وی افزود: «اهمیت رفلاکس این است که گاهگاهی فرد مبتلا به رفلاکس ممکن است با علائم نامربوط به معده و مری به پزشک مراجعه کند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که عزیزان‌تان نیمه‌های شب دچار درد شدید سینه شده‌اند و وحشت‌زده از اینکه دچار سکته قلبی شده باشند به اورژانس مراجعه نموده و پس از گرفتن نوار قلب و حتی انجام آنژیوگرافی مشخص شده که مشکل قلبی ندارند.

مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر علل دردهای غیر قلبی ناشی از رفلاکس یا برگشت اسید معده است، یا گاهی صدای فرد مبتلا به رفلاکس ممکن است صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب کاملا خشن شده و در طی روز کم‌کم باز شود، یا حتی مطالعات نشان داده‌اند در افرادی که به آسم مبتلا هستند، هم آسم و هم داروهایی که برای درمان آسم استفاده می‌شوند می‌توانند باعث تشدید رفلاکس شوند».‌

دکتر ابراهیمی دریانی در خصوص درمان رفلاکس پیشنهاد نمود: «فرد وزن خود را کاهش دهد.

همچنین ‌اگر سیگار می‌کشد، سیگار را کنار بگذارد.‌ غذاهایی مانند ترشی‌جات، ادویه‌جات، سرکه، خیارشور، مخصوصا فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار، ‌شکلات و مشروبات الکلی می‌توانند رفلاکس را تشدید کنند».

این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان گفت: «از همه مهم‌تر بیمار باید خود را عادت دهد بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشد و معمولا موقع خواب،‌ سر و شانه بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و اگر لازم باشد از داروهای کاهش‌دهنده اسید معده مثل امپرازول و داروهایی از این نوع استفاده کند».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در مورد از رفلاکس معده چه می‌دانید؟، اینجا کلیک کنید.  

 

برچسب ها: سوزش معده، رفلاکس، سلامت گوارش، برگشت اسید معده، تغذیه و رفلاکس، سوزش پشت جناغ، درمان رفلاکس تعداد بازديد: 1782 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز