Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:48

3
تیر
کبد چرب؛ یک بیماری شایع

کبد چرب؛ یک بیماری شایع

با توجه به اینکه کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است و بسیاری از عزیزان به این بیماری مبتلا هستند، دانستن اطلاعاتی در مورد این بیماری خالی از لطف نیست.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد بیماری کبد چرب گفت: «با توجه به اینکه کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است و بسیاری از عزیزان به این بیماری مبتلا هستند، دانستن اطلاعاتی در مورد این بیماری خالی از لطف نیست».

وی افزود: «متاسفانه در افراد چاق و به خصوص افرادی که چاقی شکمی دارند (یعنی نسبت کمر به باسن بیش از حد افزایش یافته باشد)، خطر بیشتری برای کبد چرب وجود دارد. همچنین کسانی که چربی خون (تری‌گلیسیرید یا کلسترول) بالایی دارند یا به دیابت و یا فشار خون مبتلا هستند که اصطلاحا به آن سندرم متابولیک گفته می‌شود، دچار کبد چرب هستند».

دکتر ابراهیمی دریانی عنوان نمود: «باید بدانیم که کبد چرب معمولا بدون علامت است و نباید انتظار داشت کبد درد بگیرد یا چشم زرد شود و بعد به پزشک مراجعه کنیم. معمولا در آزمایشات روتین و چکاپ‌ها، اگر آنزیم‌های کبد بالا باشند، حتما باید یکی از علل آن را که کبد چرب است در نظر گرفت».

این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان اظهار داشت: «کبد چرب معمولا سه مرحله دارد: در مرحله اول در کبد چربی جمع می‌شود.

در مرحله بعد التهاب به این چربی اضافه می‌شود و در مرحله سوم فرد دچار سیروز کبدی می‌شود. در این مرحله، کبد از کار می‌افتد.

بارها دیده شده فردی که دچار کبد چرب است، وقتی دچار سیروز می‌شود، احتیاج به پیوند کبد پیدا می‌کند.

مضافا به اینکه کبد چرب، خطر سرطان کبد را بالا می‌برد». 

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در مورد دانستنی های کبد چرب، اینجا کلیک کنید.  

 

برچسب ها: کبد چرب، مشکلات گوارشی، بیماری های گوارشی، عوارض چاقی، گوارش و کبد، نسبت کمر به باسن، علل کبد چرب تعداد بازديد: 1242 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز